![]() |
|
|
|||
|
|||
Bij het lezen van dit artikel breekt mijn "wetenschapshart". Het verzinnen van resultaten bij een onderzoek om ervoor te zorgen dat je een mooie conclusie kan trekken vind ik schandalig. Deze onderzoeken worden dikwijls gepubliceerd in hoog aangeschreven vaktijdschriften, dit soort artikels maken dat de betrouwbaarheid van deze tijdschriften enorm hard daalt.
Om even hierop door te gaan, deze "valse" onderzoeken kunnen aanleiding geven tot nieuwe onderzoeken waarbij foute startveronderstellingen worden gemaakt. Hierdoor kunnen vele onderzoeken hun wetenschappelijke waarde verliezen. Mensen die dit soort praktijken ondernemen zouden ze zwaar moeten bestraffen. |
|
|||
|
|||
Ik sta hier Jens' mening bij, het is gewoon schandalig dat onderzoekers dergelijke dingen doen en hiermee halen ze hun hele geloofwaardigheid onderuit.
Ik was wel blij te lezen dat de artsen de nieuwe 'inzichten' niet meteen toepassen, want wat er meteen in me opkwam was "Wat als het hierdoor foutloopt bij de patiënten? Dit neemt enorme risico's met zich mee." Het is belangrijk dat hier dringend iets aan gedaan wordt. |