![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Jongeren weinig tevreden over schoolresultaten
In mijn naaste omgeving merk ik zelf dat steeds minder jongeren graag naar school gaan. Mijn broer is hier het perfecte voorbeeld van. Hij is slim genoeg om heel goede punten te halen, maar school interesseert hem gewoon niet meer. Ondertussen zit hij in zijn laatste jaar van het middelbaar en hij zegt dat hij absoluut geen zin heeft om verder te studeren. Hij is schoolmoe. Mijn broer wil plezier maken en dat kan volgens hem niet in de laatste jaren van het middelbaar (en in het hoger onderwijs) omdat de leerkrachten veel te veel huiswerk geven. Deze denkwijze zie ik bij veel van zijn leeftijdsgenoten. Volgens mij moeten de leerlingen in het middelbaar op een of andere manier gemotiveerd worden. Positieve stimulansen en feedback zijn ook belangrijk. Wanneer leerlingen het gevoel hebben dat ze het goed doen in de les, dan gaan ze hun schoolresultaten hoogstwaarschijnlijk ook een stuk positiever interpreteren.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik denk persoonlijk niet dat deze resultaten zorgwekkend zijn. Het is vrij normaal dat een 15-jarige zegt dat hij niet graag naar school gaat. Hiermee bedoelt de jongere gewoon dat hij liever andere dingen doet zoals sporten, winkelen, op vakantie gaan, ... Ik heb zelden iemand van die leeftijd horen zeggen: "Ik ga graag naar school". Naarmate ze ouder worden en vakantiewerk beginnen doen, verandert deze houding meestal wel. Ze merken dan op dat werken niet zoveel beter is. Als ze dan ook nog eens opmerken dat ze veel minder vakantie (en vrije tijd) hebben als ze gaan werken, dan beseffen ze heel gauw dat ze het niet zo slecht hebben op school.
Een groter probleem is dat jongeren niet willen leren en daardoor slechte resultaten behalen. Zeker als deze jongeren slim genoeg zijn om het ver te schoppen op school. Deze jongeren zouden eens moeten stilstaan bij hun toekomst. Wat willen ze later gaan doen? De school zou wat aandacht moeten besteden aan dit aspect. De leerlingen moeten een doel hebben om te studeren. Veel leerlingen zitten op school en denken bij zichzelf: "Waarom leer ik dit nu allemaal?" Als leerlingen de leerlingen een toekomstvisie hebben, dan kunnen ze hier naartoe werken. Ze beseffen dan dat ze werken in functie van hun toekomst. Dit is iets dat vaak over het hoofd wordt gezien in de scholen... |