actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2012, 14:28
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 129
Ik denk dat we momenteel over te weinig informatie beschikken om hier een mening over te vormen.
Zijn er nadelen verbonden aan het opdelen in ASO, TSO en BSO? Jazeker! Maar ga je die nadelen kunnen wegwerken door de verdeling in studiedomeinen?
Ik betwijfel het... Mensen blijven denken van "Aah, dat is dan den BSO van vroeger?!" Ik vind het zeer jammer dat mensen ASO, TSO en BSO als een hiërarchie bekijken. Het ene is niet beter dan het andere , het is anders. Wat de studenten uit het BSO kunnen, doen heel wat ASO'ers hen niet na en andersom. We hebben al deze mensen nodig en al deze mensen zijn niet gelijk maar wel gelijkwaardig. Het zou fijn zijn moest deze boodschap doordringen maar welke hervorming er ook wordt doorgevoerd, mensen zullen altijd een waarden blijven toekennen aan de verschillende mogelijkheden.
Wat ik in mijn omgeving vaak te horen krijg als de grootste frustratie t.o.v. de werking van ons secundair onderwijs is het feit dat één vak, één minder punt, je kan tegenhouden om te doen wat je graag doet. Er zijn heel wat voor- en tegenstanders en ik zal me bij beiden wel in enkele standpunten kunnen inleven maar om dit probleem aan te pakken zou het integreren van algemene vakken in projecten (zoals al gebeurt bij PAV) een positieve evolutie zijn. Ze leren de theorie toe te passen (Hiermee wordt de "Waarom moeten wij dit kennen??"-vraag zeer goed beantwoord.) en worden niet verplicht om de studierichting van hun keuze op te geven omdat ze bijvoorbeeld een beetje minder goed zijn in Frans. Uiteraard mag er wel een bepaald minimum gesteld worden. Dit wil ook niet zeggen dat ik geen belang hecht aan de algemene vakken maar ik ken veel mensen die al vrij vroeg wisten wat ze wilden doen en dan werden tegengehouden door één algemeen vak dat hen wat minder lag. Hierdoor worden ze gedemotiveerd (soms zelfs schoolmoe) en ze zijn heus wel slim genoeg om in hun latere carrière te kiezen voor een tewerkstelling of hogere studie waarbij dat ene mindere vak veel minder van belang is. Als dat niet het geval is, lopen ze dan wel tegen de muur.
Een algemene vorming is een goede basis maar wanneer je niet verder kijkt dan dat verlies je alle oog voor het individu.

Laatst aangepast door Sanne.Cocx : 10th May 2012 om 15:34
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2012, 00:09
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 219
Zoals sommigen hier al aangeven gaat het "onderscheid" dat er nu is niet verdwijnen met een technische ingreep. Het probleem is niet dat de TSO, KSO, BSO, ASO indelingen bestaan, het probleem is dat wij ze altijd noteren als ASO, TSO, BSO en KSO. De rangschikking wordt door de maatschappij gemaakt, je wisselt niet tussen richtingen, je zakt af. Die visie beperkt zich ook niet alleen tot het onderwijs. In onze maatschappij zijn de beslissers en grootverdieners de idolen. De handenarbeider is per definitie gefaald in het leven. Ik hoor mijn ouders en grootouders het nog zeggen: "Leer maar goed, dan moet je niet heel u leven int fabriek staan en voor den baas werken." (Zélf arbeiders die aan het "minderwaardigheidscomplex" leiden.)

Als de minister van onderwijs denkt dat hij met een technische ingreep, met een "hervorming" heel die diepgewortelde problematiek gaat aanpakken, dan is hij mis. We gaan de lagere school 2 jaar langer laten duren, maar dan met enkele andere vakken. Vergeet vooral niet hoe heterogeen die klassen gaan zijn. Nu zijn 1ste graadsklassen vaak heel heterogeen (hoeveel kinderen zitten niet in ASO omdat het mooi staat, terwijl ze veel liever iets anders zouden doen én succes zouden kunnen ervaren). Nu gaat het nog veel erger worden. Dat wordt dan opgelost met differentiatie natuurlijk. Een magisch woordje waarmee alle problemen van de baan zijn, het lijkt wel een toverspreuk. Vandaag trouwens nog vernomen dat uit (goed gevoerd) onderzoek blijkt dat differentiatie geen invloed heeft op de resultaten... Dat wordt nog spannend.

Ik wil deze nieuwe vorm zeker een kans geven. Ik denk niet dat de maatschappij dat ook wil doen. De structuren zullen ook niet meteen vergeten worden zoals Sanne al zei. Er zijn mensen die ASO nog steeds humaniora noemen, om maar een idee te geven hoe lang het duurt voordat ingebakken structuren vergeten zijn.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:26.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.