actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Sociaal-wetenschappelijke achtergronden > De jeugd van tegenwoordig...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th September 2012, 17:45
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Reactie

Het artikel geeft aan dat jongeren het nieuws saai vinden en eigenlijk hebben ze gelijk. Het duurt lang en de thema's zijn niet echt gericht naar de interesses van de jongeren. Misschien moet men het nieuws leuker aankleden voor de jongeren of er meer thema's in steken die aansluiten bij de leefwereld van de jongeren of ....
Ik heb zelf ervaren door de taak in het eerste jaar van RZL dat er veel "boecht" te vinden is tijdens een nieuwsuitzending en dan denk je wel even bij jezelf: " Waarom kijk ik nog naar het nieuws? ". Het nieuws kan echter deze " boecht" niet weglaten want dit zorgt voor sensatie en sensatie zorgt op zijn beurt dan weer voor meer kijkers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st September 2012, 09:01
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Ik begrijp de jongeren als ze zeggen dat het journaal niet altijd even interessant is gemaakt voor hun leeftijd, maar langs de andere kant kan ook niet al het nieuws heel leuk worden gemaakt. Als we naar het nieuws kijken, moeten we geïnformeerd worden over de belangrijkste feiten die gebeuren in België, de wereld, ... en dat zal niet altijd op een heel leuke manier kunnen gebeuren. Natuurlijk vind ik ook dat de nieuwsblokken 'boecht' moeten worden weggelaten, maar zoals Charlotte al zei, trekken ze hier ook kijkers mee. Ik vind persoonlijk wel dat je bij het één journaal veel minder 'boecht' krijgt te zien dan bij het VTM-nieuws, dus daar kan je als kijker zelf over beslissen.

Volgens mij hangt het ook af van hoe hard je het nieuws al volgt, als je er amper iets over weet, is het gewoon minder interessant om te volgen. Dan weet je ook niet wat er reilt en zeilt in de wereld. Als je het wel volgt, dan wordt het een stuk interessanter, omdat je weet waarover ze het hebben.
Als je elke dag de krant leest of het nieuws kijkt, ga je zien dat het een groot verhaal is, maar als je grote stukken eruit mist, wordt het een stuk moeilijker om alles te volgen en is het automatisch saai.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th September 2012, 22:29
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 117
Het nieuws zelf doet al genoeg moeite om kijkers te lokken.. Ik denk dat we de schuld vooral bij de opvoeders moeten gaan zoeken. Hierbij denk ik dan aan de ouders, maar ook aan ons. Wij als toekomstige leerkrachten moeten leerlingen mee aansporen om naar het nieuws te kijken.

Het is onze taak om de kinderen op te voeden tot burgerzin. (VOET)
Als leerlingen afstuderen moeten ze kunnen meedraaien in onze maatschappij. Ze moeten weten hoe ons systeem in elkaar zit en hoe ze er op in kunnen spelen. Vandaar...
Spoor allemaal jullie leerlingen aan om naar het nieuws te kijken!
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th September 2012, 11:48
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 119
Ik ben er mee akkoord dat leerlingen meer moeten worden gestimuleerd om de actualiteit op te volgen. Dit hoeft niet door hen 'verplicht' naar het nieuws te laten kijken, het kan inderdaad eens saai of langdradig zijn. Leerlingen willen graag selecteren wat ze zien en dat gaat niet als je naar het nieuws kijkt. Ze verliezen de aandacht al wanneer er een minder interessant stuk tussen zit. Als leerkracht moet je hieraan een draai kunnen geven en actualiteit zodanig gebruiken in je les dat leerlingen het wel opvangen/begrijpen en onthouden. Veel leerlingen kijken ook niet naar het nieuws omdat ze gewoonweg niet kunnen volgen. Het politiek systeem van België is immers ook niet zo gemakkelijk uit te leggen. Daarom is het, voor elke leerkracht, belangrijk om hieraan te werken. Als leerlingen een basis hebben, als ze iets begrijpen van het nieuws, krijgen ze hiervoor meer interesse en willen ze ook weten hoe het verder loopt.

Het gaat, volgens mij, ook niet zozeer over de hoeveelheid "boecht" dat er in het nieuws zit. Het gaat erom om deze "boecht" om te zetten in maatschappelijk relevante artikels waar leerlingen wel iets aan hebben, want in vele gevallen zit er in die "boecht" ook wel wat relevante waarheid...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:09.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.