![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
||||
|
||||
Ik ben er mee eens, maar ik denk dat het moeilijk toepasbaar wordt. In Berlaar is er een maand of twee geleden een tiener door een trein overreden omdat hij door de gesloten slagbomen fietste. Later in de krant stond dat hij een mp3-speler met 'oortjes' droeg en waarschijnlijk de trein niet hoorde aankomen en niet gezien had dat de slagbomen dicht waren. Een tragisch ongeval, maar kon dit voorkomen worden?
Ik heb zelf nog nooit gehoord van sensibiliseringscampagnes rond het dragen van 'oortjes' of koptelefoons op de fiets. Misschien is dit een goed idee om eens uit te werken.
|
|||
|
|||
Ik begrijp dat het beluisteren van muziek of het gebruiken van een gsm tijdens het fietsen gevaarlijk kan zijn. Dit geldt eigenlijk evenzeer voor automobilisten. Op bellen in de auto staan al boetes, maar in bijna elke auto zit een radio die je zo luid kan zetten als je zelf wil. Je kan geen wetten schrijven om muziek luisteren te vermijden in de auto of op de fiets.
Een sensibiliseringscampagne is daarom misschien wel een goed idee. Zo wordt het grote publiek wel op de hoogte gebracht van de mogelijke gevolgen van het gebruik van een mp3-speler of gsm. Al moet ik toegeven dat ik zelf meestal ook oortjes met muziek opzet als ik langer moet fietsen dan tien minuten. Ik vind namelijk dat een leuk muziekje het fietsen eens zo aangenaam maakt. Dus ik heb dan ook mijn twijfels of er aan mijn eigen fiets/muziekgedrag iets zal veranderen als ik een aantal posters zie hangen of filmpjes op de televisie zie... |
|
|||
|
|||
Een sensibiliseringscampagne is hier zeker een goed idee. Oortjes maken namelijk niet enkel doof in het verkeer, ze kunnen ook effectief gehoorschade aanrichten als je ze te luid zet. Een sensibiliseringscampagne kan zich richten op alle nadelen van oortjes te luid zetten; gehoorschade, je bent blind/doof voor verkeer, medereizigers in het openbaar vervoer storen...
|