![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Wie kan de leerling in kwestie nu het beste inschatten: de leerkrachten die haar les hebben gegeven of een rechter? Mij lijkt het hier het spel van 'procedurefouten'. Nu mag je als school, leerkracht nog zoveel begeleiding hebben gegeven, als er niets van op papier staat, heb je geen poot om op te staan! Dus elke keer als je een bijles geeft, een extra begeleidingstaak, enz moet je dit in het agenda noteren. Zeker wanneer de leerling niet ingaat op aangeboden hulp want als de leerling niet naar de inhaalles e.d. komt en de leerkracht daar geen nota van neemt, is er juridisch geen hulp geboden en kan de leerling de beslissing aanvechten.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik soms ook bedenkingen heb als je scholen onderling gaat vergelijken qua deliberaties. Ik heb het er moeilijk mee dat iemand bijvoorbeeld op de ene school moet blijven zitten omdat hij één jaartekort heeft en op een andere school een leerling met vier jaartekorten een a-attest haalt. |
#2
|
|||
|
|||
Natuurlijk was dit vandaag een hot topic in veel leraarskamers, ook op mijn stageschool. Iedereen is het er toch over eens dat dit gewoon niet kan, dit gaat veel in gang zetten. Ik moest vandaag een leerling op de middag extra uitleg geven, omdat ze enkele lessen afwezig was. Mijn mentor vroeg me uitdrukkelijk of ik hier verslag over wou uitbrengen zodat dit in het dossier kon
![]() Ouders komen nu aan de leerkracht vragen waarom hun zoon of dochter het slecht doet en wat de leerkracht daar aan gaat doen. Ligt de verantwoordelijkheid dan niet meer bij de leerling zelf? Ik wil wel eens zien wat al die gepamperde leerlingen gaan doen als ze in de échte wereld gegooid worden, dan zal mama of papa niet meer moeten gaan klagen bij de docent of bij de baas, dan wordt het menens.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans |
#3
|
|||
|
|||
Ik ben ook van mening dat de school niet in de fout is gegaan.
Zoals Jens zegt, vind ik het gewoon absurd dat tegenwoordig het papierwerk belangrijker wordt dan het lesgeven op zich, wat volgens mij toch nog steeds de belangrijkste taak is van een leerkracht! Het is inderdaad de taak van de leerkracht om de leerlingen zoveel mogelijk te begeleiden en te helpen. Maar als je als leerkracht een aantal klassen hebt met veel leerlingen, dan hou je dit toch niet vol? Dan zou je naast het lesgeven en het voorbereiden en verbeteren van taken en toetsen ook nog eens extra lessen moeten inlassen voor iedereen die was moeilijkheden heeft en van die lessen een verslag maken? Dat is toch té veel van het goede? Ik ben wel absoluut van mening dat je als leerkracht het beste moet voorhebben met je leerlingen en dat je er ook alles aan moet doen om elke individuele leerling naar een zo hoog mogelijk niveau te helpen! Maar het is toch te zot voor woorden als je als leerkracht je zorgen moet maken of wel alles wat je doet voor de leerlingen op papier staat! |