![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Persoonlijk ben ik ook voorstander van verplichte stages. Op die manier kunnen de jongeren kennismaken maken met het bedrijfsleven. Tijdens die maand, komen ze in een bedrijf zonder onmiddellijk onder contract te staan. Sommige gaan, volgens mij, tijdens die maand de keuze maken of dit hun einddoel is en/of ze verder willen studeren. Leerlingen uit het ASO gaan logischerwijs na het secundair onderwijs vaker doorstromen naar het hoger onderwijs aangezien ze theoretischer en algemener geschoold zijn, ook is de keuze naar een specifiek bedrijf minder afgelijnd, bij een BSO of TSO richting is er al een zekere filter gemaakt (vb. houtbewerking, fotografie) waardoor duidelijker is in welk bedrijf ze het beste stage zouden kunnen lopen. Uiteraard zijn er leerlingen uit het BSO of TSO richting die verder studeren, waardoor de bedrijfsstage ook voor hen minder relevant zou zijn. Misschien de keuze om een maand bedrijfsstage en/of een maand bepaalde lessen in het hoger onderwijs bijwonen ?
|
#2
|
|||
|
|||
Ook ik ben een voorstander van bedrijfsstages. De leerlingen kunnen hier namelijk zichzelf ontwikkelen in een realistische context. Volgens mij zorgt dit voor de meeste leerling naast een enorme groei in de lesgebonden competenties ook voor de nodige motivatie voor de leerlingen. De leerlingen merken hier namelijk waarom zij bepaalde zaken leren en begrijpen dus het nut van de leerstof. De leerlingen zijn in een bedrijfsstage ook verplicht om op een goede manier te functioneren en zullen dan ook heel wat specifieke zaken bijleren die in mindere maten in de lessen of in een simulatiebedrijf aan bot komt. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de sociale omgang met collega's, het correct aanspreken van bazen, ...
Kortom kunnen we dus wel stellen dat stages voor ieder een goede zaak zullen zijn. Ik ben ook van mening dat het ook voor Aso-leerlingen eens interessant kan zijn om mee te draaien in een bedrijf gedurende een kortere periode. Hier kunnen ze dan met eigen ogen de praktische toepassing van de theoretische kennis in de les zien. Spijtig genoeg zal het organisatorisch niet haalbaar zijn om leerlingen in alle richtingen naar bedrijven te laten trekken. Omdat leerlingen vanuit een Aso richting vaker doorstromen lijkt de selectie Aso en Tso mij het nuttigste. |