![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik denk persoonlijk dat dit een nogal lastige zaak is. Ik begrijp zeker dat de klassenraad de leerling het beste kent maar ik zie ook in hoe het nogal vreemd is om diegene die aangeklaagd zijn toch nog steeds de beslissing te laten nemen. Het probleem met dit soort zaken is volgens mij dat zelfs als leerkracht je steeds subjectief bent. Als een leraar beslist dat ze denken dat iemand iets niet kan blijven ze daar vaak halsstarrig bij. Dus dat maakt de hele zaak er zeker niet makkelijker op.
|
#2
|
|||
|
|||
Pascal Smet wil beroep tegen examencijfers vergemakkelijken
Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) werkt aan een nieuwe regeling waardoor scholieren makkelijker in beroep kunnen gaan tegen examenresultaten. Dergelijke regeling moet ervoor zorgen dat conflicten binnen de school opgelost worden en voorkomen dat leerlingen naar de Raad van State trekken. Dat schrijft de krant Het Nieuwsblad.
Gisteren raakte het verhaal bekend van een 17-jarige die van de Raad van State alsnog een A-attest kreeg van haar school in Genk. De Raad van State had de school een dwangsom opgelegd van 1.250 euro per dag dat ze geen A-attest uitreikte. Minister Smet werkt momenteel aan een voorontwerp van decreet over de rechten van leerlingen. Dat moet dergelijke conflicten in de toekomst vermijden. Nieuwe procedure "Hij heeft daarover een voorontwerp van decreet klaar, dat binnenkort op de onderhandelingstafel ligt", zegt woordvoerster Nina Mallants. "De minister wil een nieuwe procedure die ervoor zorgt dat leerlingen efficiënter en makkelijker in beroep kunnen gaan tegen examenresultaten. Hij wil de rechten van de leerlingen versterken en de communicatie rond het examenreglement transparanter maken." De Morgen 16/11/2012 Mening: Ik vind dat leerlingen zeker moeten kunnen reageren wanneer ze niet akkoord gaan met bepaalde beslissingen. Toch is het de klassenraad die het best geplaatst is om een (eind)beslissing te nemen. Deze bestaat uit verschillende leerkrachten; zij kennen de leerlingen het best. Wel is het belangrijk tijdig een gesprek aan te gaan met de leerling en diens ouders. Vertel hen concreet wat er mis is, wat er gedaan kan worden. Op die manier begrijpen leerlingen en ouders de genomen beslissing(en) beter en kunnen ze deze gemakkelijker aanvaarden. |