![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Vrachtschip gezonken na aanvaring op Noordzee
Het is inderdaad een erg spijtig voorval. Alle boten die op de zee varen, moeten zich houden aan de regels van de wateren. Zoals bij het rijden met de wagen waar je de verkeersreglementen moet kennen, zo moeten schippers ook de reglementen kennen om op zee te varen. Met de moderne boordcomputers die aangeven of er iets in de onmiddellijke omgeving is, vind ik het ook wel eigenaardig dat niemand dit opgemerkt heeft. Ook de wetegeving voor de verlichting van de schepen is goed vastgelegd, een schip in nood bijvoorbeeld kan dit kenbaar maken door zijn verlichting juist te gebruiken. Voor een gewoon vaarbrevet te behalen, moet je in België een examen afleggen. Hiervoor zijn strenge normen en dan mag je nog niet varen met passagiers of met een vrachtschip. De opleiding die een schipper volgt om kapitein te worden van zo een boot is heel intensief. Spijtig genoeg zullen ongevallen nooit helemaal kunnen vermeden worden.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik merk dat de verbaasdheid in de reacties nogal groot is. Moderne apparatuur geven nooit uitsluiting op ongevallen. Integendeel lijkt mij zelfs, denk maar aan het gps-gebruik in de auto's. Mensen vertrouwen dit materiaal vaak blindelings, vaak ook zo bij grote vrachtschepen lijkt mij. Dit zijn geen boten meer met een simpel stuur, tegenwoordig gaat dit allemaal computergestuurd. Een komende aanvaring vermijden is dus helemaal niet zo simpel volgens mij.
Verder moeten we er ook nog rekening mee houden dat dit ongeluk gebeurde op een van de drukste vaarroutes van de wereld. Dat maakt het risico op een ongeval altijd groter. In verband met dit vaarbewijs wil ik graag nog een opmerking maken. Iedereen in België mag met een trage motorboot (trager dan 20km/h) varen. Hier hoef je zelfs geen examen af te leggen. De aanwezigheid van zulke 'zondagsvaarders' kan soms voor gevaarlijke toestanden zorgen lijkt mij. De opleiding om stuurman te worden is al iets helemaal anders. Het gaat om zeer gespecialiseerde opleidingen. Als een student deze opleiding tot een goed einde brengt heeft hij al heel wat vaaruren achter de rug. Om derde stuurman te zijn is er een minimaal aan vaaruren nodig, net hetzelfde om tweede en eerste stuurman te worden. Als je kapitein van een schip wil worden, dan heb je al heel wat ervaring met andere woorden. Daar kan het dus ook niet aan liggen zou je denken. De schepen waren echter niet van Belgische of Nederlandse afkomst. We moeten ons dus misschien afvragen of de betrokken verantwoordelijken wel de nodige ervaring hadden. Ik blijf dit nieuws zeker volgen, het is eigenlijk echt een drama voor mens en natuur. Mogelijk had het voorkomen kunnen worden. |