![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik begrijp het maar al te goed dat de zone 30 amper wordt nageleefd. Om 30km/u te rijden met een auto, moet je wel heel hard je best doen. Volgens mij is het logisch dat je geen 30km/u gaat rijden als er niets te beleven is op deze plaats. Natuurlijk als het vol met kinderen loopt moet je je snelheid gaan aanpassen, maar wanneer er weinig volk loopt is het onmogelijk om 30km/u te rijden. Volgens mij is het ook niet noodzakelijk om je dan aan die snelheid te houden. Met een snelheid van 50km/u kan je ook op tijd stoppen als er een kind de baan op zou vliegen. Zolang jezelf maar goed oplet als je achter het stuur zit. Het ligt gewoon aan de situatie zelf hoe hard je kan rijden.
__________________
![]() ![]() |
#2
|
|||
|
|||
Het verbaast mij ook niet dat de zone 30 amper nageleefd wordt. Het is immers erg traag rijden en dit maakt het rijden minder comfortabel. Toch denk ik dat het niet slecht is om deze zones te blijven inrichten op plaatsen waar dit ongevallen kan voorkomen. De feiten in het artikel liegen er niet om: wanneer je als voetganger aangereden wordt tegen 30km/u is je overlevingskans 9/10, wanneer je tegen 50km/u wordt aangereden is dat nog maar 5/10. Een zone 30 is dus geen overbodige luxe.
Wat volgens mij een goede oplossing kan zijn om ervoor te zorgen dat de zone 30 vaker nageleefd wordt, is het beperken in tijd. 's Nachts is het immers veel rustiger op de baan en is een zone 30 volgens mij niet altijd nodig. Daarnaast kunnen ook maatregelen zoals vluchtheuvels, wegversmallingen, ... er volgens mij voor zorgen dat chauffeurs zich makkelijker aan de zone 30 zullen houden. |
#3
|
|||
|
|||
Ik vind een zone 30 maar niks. Geen mens die het in zijn hoofd haalt om 30 km/uur te rijden op een rechte baan. Ik begrijp dat het voor zwakke weggebruikers (zoals schoolkinderen) veel beter zou zijn dat er wat trager gereden wordt, maar dit kan ook op een andere manier worden opgelost. Zoals Liesanne al aangaf zijn wegversmallingen en vluchtheuvels in de buurt van de school veel efficiënter. Hier kan de bestuurder niet anders dan vertragen. En wanneer de 'hindernis' achterwege is kan de bestuurder rustig terug 50 km/uur rijden. Op deze manier zijn de schoolkinderen en de autobestuurders tevreden.
|