![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik had net dezelfde reactie als Charlotte. Het afschaffen van de blok leek voor mij nog meer stress. Maar na het lezen van het hele artikel ben ik overtuigd van de wijzigingen in het systeem.
De blok wordt wel afgeschaft, maar studenten krijgen gedurende het jaar meer tijd om hun leerstof bij te werken. Dit zorgt er voor dat studenten op geregelde basis men hun leerstof aan de slag gaan. Dit door oefeningen te maken of het te studeren. De permanente evaluatie is een extra motivatie voor de studenten om hun leerstof bij te houden. Doordat de studenten hun leerstof meerdere malen bekeken hebben, zullen ze deze ook beter onthouden en hebben ze dus de blok niet meer nodig. Dit zal er ook voor zorgen dat de studenten die afstuderen een grotere expertise zullen opbouwen dan studenten die enkel tijdens de blok leren. Ik ben benieuwd naar de resultaten van de proefperiode. |
#2
|
|||
|
|||
De blokperiode volledig afschaffen lijkt me net iets te drastisch. Het is wel zo dat de studenten zich waarschijnlijk doorheen het jaar meer gaan bezighouden met hun les. Maar uiteindelijk komt het er wel op neer dat het op het examen wel terug een flinke brok leerstof zal zijn. Naar mijn mening hebben ze die tijd ook nodig om eraan te werken. Dit systeem zou mij toch voldoende stress bezorgen wanneer de examens beginnen te naderen. Eens je iemand bent die het allemaal wat laat hangen, zal dit niet snel te veranderen zijn. Ik vraag me af of deze studenten die extra tijd dan ook nuttig gaan besteden.
|
#3
|
||||
|
||||
Ik sta hier toch ook wat dubbel tegenover. Ik ben het er wel mee eens dat wanneer je door het jaar gespreid bezig bent met je leerstof, je deze veel beter beheerst dan wanneer je snel tijdens de blok nog alles naar binnen blokt. Ik vraag mij alleen af hoe ze dit gaan controleren? Nu zijn er leerlingen die niets doorheen het jaar doen en tijdens de blok nog snel alles gaan leren. Ik vind het goed dat je dit wil aanpakken maar ik vraag me toch af hoe ze dit juist gaan doen. Minder les per week en per dag maar 1 vak lijkt mij niet slecht. De uren die overblijven, wat gebeurt er daarmee? Dan is het nog altijd de verantwoordelijkheid van de studenten om op dat moment niet te feesten en voor school te werken. Wie zegt dat deze studenten dat daadwerkelijk gaan doen? Het kan toch goed zijn dat de studenten deze extra tijd niet gaan benutten en tijdens de examens helemaal in paniek gaan slagen want er is namelijk geen blokperiode meer. Dan gaan ze nachten studeren, alles opslaan in het kortetermijngeheugen, slagen en helemaal de leerstof niet beheersen.. Of zie ik dit te negatief in? Ik stel mij gewoon vragen bij de vrije tijd en hoe ze deze gaan inkleden?
Er is al een kloof tussen het secundair en het hoger onderwijs. Vaak is het een hele aanpassing om naar het hoger onderwijs te gaan. Je krijgt veel meer leerstof en meer verantwoordelijkheid. Niet iedereen gaat hier even goed mee om. Wanneer je dan organisatorisch niet zo sterk bent, val je in dit nieuwe systeem af. Zo maak je naar mijn mening de kloof alleen nog maar groter. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit systeem goed, maar denk dat er toch wat meer uitbreiding moet komen. Het 1ste jaar zou ik leerlingen dan ook zoveel mogelijk proberen bij te sturen in het leren leren en plannen van schoolwerk vooraleer je dergelijk systeem gaat invoeren..
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling.. |