actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th March 2013, 09:02
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Thumbs down

Ik vind dit geen goed idee. Ik dacht, net zoals Willem, dat dit vak net in opmars was aangezien we toch steeds meer digitaal doen. Ook het integreren van ict in andere vakken is niet vanzelfsprekend. De leerplannen zitten al zo vol dat we er ook nog zoiets zouden moeten bijnemen. We zijn hier ook niet voor geschoold en ik vind dan ook dat we dit moeten over laten aan de kenners, namelijk de mensen die informatica volgen. Zelf ken ik de belangrijkste dingen, maar ik ben verre van een expert in computerzaken. Ik zal de leerlingen dus ook niet zo goed kunnen helpen als de mensen van informatica.
Ik vind het ook vreemd dat ze er van uit gaan dat leerlingen alles al hebben geleerd op zichzelf. Dit vond ik nog in de Standaard: 'Dat die basiskennis verdwijnt, frustreert Vandenbussche. ‘Het onderwijs gaat ervan uit dat jongeren alles over computers weten. Omdat ze ermee zijn opgegroeid.' Maar de praktijk leert anders, vindt hij. ‘Leerkrachten klagen over de belabberde ICT-kennis van hun leerlingen. Het zijn heus niet allemaal whizzkids . Het enige verschil met vorige generaties is dat de huidige zonder cursus een tekstverwerker kan starten.' Alle leerlingen kunnen met Facebook en andere sociale media werken, maar voor de rest denk ik ook dat het maar pover gesteld is met de kennis over informatica.
Ik vind alleszins dat ze informatica niet zo maar mogen laten vallen, want het is zeker belangrijk voor de toekomst van de leerlingen, dat ze namelijk goed kunnen werken met Word, Excel, ...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th March 2013, 09:25
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Net zoals de vorige reactie's, sluit ik me volledig bij hun mening aan. Het kan toch niet zomaar dat ze ict willen laten vallen. Ik ben zelf iemand van het bso en ik kan hier iedereen aanraden, dat zonder deze lessen ik nog minder zou kunnen. Mijn basispakket is en blijft nu wel klein tegenover iemand anders, maar ik kan me toch wel behelpen met sommige dingen in Word of Excel. Het is namelijk correct eigenlijk dat men dit kan en dit ook naar de toekomst toe. Ik ben namelijk als kapster afgestudeerd en zonder deze basislessen zou ik nog niet een agende kunnen maken (digitaal) als ik een kapsalon zou openen. Dus dankzij deze lessen, sta ik toch een stap verder. Het is dus echt onlogisch dat ze dit willen afschaffen, want dit gaat de toekomst van het kind een beetje schaden geven. Iemand zonder computervaardigheden wordt tegenwoordig ook niet snel aangeworven vermits alles tegenwoordig in fabrieken en dergelijke digitaal gebeurd. Moet men hier niet rekening mee houden, de toekomst van het kind? Daar staat onderwijs toch deels voor? Ze mogen zeker niet de lessenpakkenten gaan verkleinen want aannemers klagen nu al vaak dat studenten die net afstuderen een beperkt lessenpakket hebben. Dus de ict-lessen behouden lijkt mij het meest logische en nodige! Ieder kind zit ook wel al op de computer, maar ik ken dan weer een kind van 11-jaar (gaat volgend jaar naar het middelbaar) dat nog niet deftig met PPT kan werken. Dit leerd men nu ook tijdens ic-lessen. Het leren van PPT kan namelijk ook goed van pas komen in uw beroep later wanneer men presentaties moet gaan doen. Stel u voor dat je nog op u werk moet leren om een presentatie te kunnen maken. Klinkt toch onlogisch denk ik dan? Jongere kinderen kunnen gemakkelijk een computer gebruiken, maar nu net enkel voor datgene dat zij leuk vinden. Ik denk dat Word, Excel en dergelijke niet in de categorie van 'leuk' zal zitten voor kinderen. Dus ict-lessen zijn eigenlijk een 'must'!
__________________
Life is Just a Game

Laatst aangepast door T*ssa.Mertens : 4th March 2013 om 09:30
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th March 2013, 09:34
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
De ICT-visie is te weinig een motor voor pedagogische vernieuwing en ondersteuning. Er is te weinig coördinatie in het onderwijs op dit moment waardoor initiatieven versnipperen en te weinig op elkaar zijn afgestemd. Door te fragmenteren binnen het beleid kan een coherente aanpak en een verdere professionalisering in het gedrang komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:30.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.