actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th May 2013, 10:03
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User

Er is inderdaad niet voldoende over nagedacht. Volgens mij vervelen kinderen zich in de zomer helemaal niet zo snel. Vanaf de leeftijd van 16 jaar zijn er heel wat die een vakantiejob uitoefenen. Bovendien is het inderdaad zo dat de ouders ook heel wat in de hand hebben. Mijn ouders hebben mij in de zomervakantie zomaar nooit 2 maanden laten 'niksen'. Het kon volgens hen niet dat je 2 volledige maanden niets voor school te doen had. Ik ben het daar ook volledig mee eens want leerlingen die het inderdaad moeilijk hebben met bepaalde vakken kunnen vakantietaken meekrijgen zodat ze toch geen achterstand oplopen tijdens de vakantie. Verder zijn er ook voldoende initiatieven waar je bepaalde vakken van school toch kan bijscholen tijdens de vakantie, al dan niet op een iets of wat speelsere manier. Zo denk ik bijvoorbeeld aan taalkampen die leerlingen via allerlei spelletjes en leuke activiteiten toch bezig laten zijn in een andere taal.
Met citaat antwoorden
Oud 5th May 2013, 10:47
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User

Zoals hier al enkele keren geschreven werd is inderdaad het argument dat kinderen te veel kennis verliezen niet genoeg doorgrond. Zoals ook Suzy aangeeft is er niemand die de kinderen weerhoudt van een boek te lezen of andere leerrijke activiteiten te doen. Ook zijn er heel wat taalkampen die de vakantie kunnen opleuken en dan is er zeker geen sprake van verveling. Het is dan ook wel wat aan de ouders om hun kinderen te motiveren die dingen te doen, want ik denk dat zoiets niet echt leeft onder de jeugd die er nu heerst. Als ik kijk naar die jeugd, ik zal niet zeggen allemaal maar toch een groot aantal, dan brengen zij hun vakantie door in de zetel hangend en dat gaat inderdaad snel vervelen en wordt je kennis ook niet rijker van. Maar er zijn andere mogelijkheden om de vakanties weer leuk te maken en eigenlijk weer te kort voor de leerlingen. Als je nu zou gaan polsen bij leerlingen met de vraag wie zich echt verveeld in de vakantie denk ik dat er weinigen zijn die ja zullen zeggen.
Met citaat antwoorden
Oud 5th May 2013, 21:20
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User

Ik vind het voorstel om de vakantie in te korten van 9 naar 6 weken niet zo'n goed idee. Oké ze willen deze weken dan wel ergens anders gaan compenseren, maar ik denk dat dit niet ten goede komt van de kinderen. De vakantie dient om hun eens te ontspannen en met andere dingen bezig te zijn dan met school. Door o.a. op kamp te gaan en nog andere leuke dingen te doen. Wanneer ze deze 3 weken gaan opsplitsen in korte vakanties zullen deze maar enkel dienen om taken te maken. Ik merk dat veel leerkrachten extra taken geven tijdens de korte vakanties, die dan af moeten zijn tegen na de vakantie. Hoe kan een kind zich dan ontspannen en zijn batterijen terug opladen, daar het heel deze vakantie bijna schoolwerk moet doen. Volgens mij zouden ze het beter laten zoals het nu is. Zodat de school gaande jeugd zich eens echt goed kan ontspannen en leuke dingen doen tijdens deze periode en deze 9 weken zijn voor vele zelfs nog te vlug om omdat ze allerlei leuke dingen willen doen met vriendjes en familie. Dat kinderen met problemen teveel kennis terug zouden kwijt spelen gedurende deze 9 weken vind ik niet gegrond.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:09.