![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Toolkit voor leraars om kennis Nederlands te meten
Ik ben van mening dat dergelijke taalscreenings erg zinvol kunnen zijn. Er moet voldoende aandacht geschonken worden aan taalcompetenties, en niet enkel binnen het vak Nederlands. Net zoals Ellen al aanhaalde, zijn er de dag van vandaag heel wat autochtone leerlingen die vaak niet de vereiste kennisbasis Nederlands hebben, en dit kan voor problemen zorgen. Via de 'Toolkit Breed Evalueren Competenties Nederlands' kunnen leerkrachten leerlingen met een taalachterstand opsporen, om ze vervolgens via de juiste aanpak verder te helpen. Doordat alle Belgische scholen gebruik maken van dezelfde toolkit, zullen taalproblemen hopelijk overal op dezelfde efficiënte manier aangepakt kunnen worden.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Ik vind dit een heel goed initiatief. Dit is een objectieve test die bij iedereen uitgevoerd kan worden. Aan de hand van de resultaten kunnen leerkrachten gericht inspelen op de problemen die zich voordoen in hun klas of school.
Het is ook positief dat er een gevolg aan wordt gekoppeld. Als de test niet voldoet aan de normen, zullen de leerlingen extra Nederlandse lessen moeten volgen. Ik vind het niet meer dan normaal dat dit gebeurt. Het is hier ook duidelijk dat het niet alleen gaat over allochtonen kinderen, maar over iedereen, want ook het Nederlands bij autochtonen kinderen gaat achteruit. Natuurlijk gaat de test voor sommige allochtonen leerlingen wel wat moeilijker zijn, maar het is belangrijk dat ze een goede basiskennis hebben. Op die manier kunnen ze de lessen op een optimale manier volgen. Ik ben er van overtuigd dat dit een goede beslissing is geweest van minister De Smet. |