actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2014, 09:01
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Zoals Jeroen zegt zijn er inderdaad goede en minder goede leraren, ook al denk ik dan dat we de minder goede leraren beter kunnen bestempelen als 'lui' i.p.v. 'dom'. Ik heb vertrouwen in leraren en ben er zeker van dat de meesten goede bedoelingen hebben en zich bijscholen op veel domeinen. Een toelatingsproef of van de opleiding een universitaire opleiding maken is volgens mij overbodig. Degenen die het echt menen, blijven en halen dat diploma en anderen vallen toch af. Dat fenomeen zie je heel duidelijk op onze school. Voor een klas staan moet je graag doen en is niet zomaar iets dat je jezelf kan opleggen. Het is vanuit die passie die bij velen in het hart zitten dat men echt wel zijn uiterste best doet om iets aan te wakkeren bij leerlingen. Ik ga bij deze dus niet akkoord met die recente mediaberichten. De media en mensen die zo denken zijn zelf onnozel. Waarom? Ze kennen er zelf gewoon niks van. Mensen met de vinger wijzen is wel heel makkelijk. En de media maakt van de kleinste mug een olifant en vergroot alles ongelooflijk uit. Ook leggen ze de nadruk oftewel op het negatieve of op het positieve en dan blijft dat zo maar doorgaan. Zo kunnen we op elk beroep wel iets aanmerken, zie je nu.

Ook vind ik dat ze eens mogen stoppen om leraren via de media te beproeven met onnozele politieke vragen. Politiek is eerder een interesse naar mijn mening en geen algemene kennis. Je kan je niet in alles gaan verdiepen. Daarbij weten de politici zelf gewoon niet waar ze mee bezig zijn en wat hun functie is, dus waarom moeten ze de leraren daar zo op vastpinnen?

En het is wel heel makkelijk allemaal om met een mooie naam als professor de boodschap 'leraren zijn dom' de wereld in te sturen. Op grond waarvan? Op grond van 10 leerkrachten in opleiding die niet weten wie Yves Leterme is? Komaan man. Waar ben je dan toch mee bezig? Universitairen moeten gewoon hun mond houden. Ze zijn heel duidelijk wereldvreemd en kunnen niet verder denken dan wat ze zien omdat ze daartoe niet in staat zijn. Hun wereld is namelijk niet groter dan een cursus van 1000 pagina's blokken en voor de rest weten ze niks van wat er zich afspeelt, vandaar die altijd weer even mooie vooroordelen over leraren. Awel dan is dit mijn even mooi antwoord doorspekt met vooroordelen van mijn kant en zo denken ook heel wat mensen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2014, 17:28
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik heb dit debat al gevoerd via Facebook. Leerkrachten in opleiding zullen inderdaad niet meer de kennis van politiek hebben als vroeger, maar vroeger was ook wel alles politiek getint. Elke krant was toen in handen van een bepaalde partij. Als je nu de politiek wil kunnen volgen, moet je al serieuze nota's maken om er nog iets van te begrijpen.

Dan wil ik het ook nog hebben over het aspect politiek en leerlingen. Spijtig genoeg is er zo goed als geen verband. Ik heb zelf in mijn vijfde en zesde jaar politiek gekregen bij het vak cultuurwetenschappen (humane wetenschappen). Ik moest deze twee jaren letterlijk door dit vak ploeteren om er door te zijn. Politiek interesseerde me gewoon niet. Ik ga niet zeggen dat het kennen van ministers onnuttig is, net allesbehalve, maar om alles te kunnen volgen van politici ben ik eerlijk gezegd te lui voor. Ik zoek liever dingen op die ik kan gebruiken tijdens de lessen Nederlands en Engels. Artikels die met de taal te maken hebben, leuke weetjes waarbij de leerlingen 's avonds tijdens het avondeten kunnen vertellen dat ze weer iets bijgeleerd hebben dan dat de ouders te horen krijgen "Ach ja, het was weer iets met politiek, ik weet het niet, zo interessant was het niet..."

Ten laatste wil ik nog even commentaar geven op het feit dat vorig jaar de lerarenopleiding al commentaar kreeg omdat ze slecht scoorden op een "algemene" test. Die test stond vol met vragen over de politiek, aardrijkskunde, geschiedenis en economie. Dan vraag ik me af: is het niet belangrijk dat een leerkracht zonder DT-fouten iets op bord kan zetten? Is het niet belangrijk dat ze met ICT kunnen werken? Al deze dingen worden dan niet getest. Dan stel ik ook mijn vragen bij de kwaliteit van de media. Zij zijn de vierde macht in dit land en dat is maar al te duidelijk want er worden nooit vraagtekens geplaatst bij de schrijffouten in artikels (zowel in de krant als op het internet) of over het aantal boechtartikels die meer groeien dan de kwalitatieve artikels.

Stop eens met de aspirant leerkrachten zwart te maken, kijk eerst naar jezelf.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:14.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.