actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2014, 21:35
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik sluit mij eigenlijk bij mevr. Van Hecke aan. Een leerkracht moet niet alleen een hoog IQ hebben. Je moet je maar eens voorstellen dat er iemand met een hoog IQ voor een klas staat, maar langs geen kanten weet hoe hij/zij dat nu eigenlijk moet overbrengen.
Daar ligt volgens mij ook ineens een groot probleem. Vele mensen, zowel studenten als omstaanders, onderschatten het leerkracht zijn. Volgens mij heb je nog altijd meer aan een leerkracht die misschien een iets lager IQ heeft, maar wel weet hoe ze met een klas moet omgaan, dan een leerkracht met een hoog IQ en hier helemaal geen verstand van heeft. Dat jonge leerkrachten afhaken ligt misschien aan de begeleiding. Misschien moet men daar ook eens iets aan veranderen. Ze meer ervaring laten opdoen op de werkvloer en dit al van in het eerste jaar lerarenopleiding, dan merken ze al vlugger dat het hen toch niet ligt en moeten ze niet afhaken na misschien enkele jaren les gegeven te hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2014, 11:58
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Ik ben het eens met standpunten van zowel Mieke Van Hecke en André Oosterlinck. Het is niet voor niets dat wij in onze opleiding zowel worden getraind in het opvoeder/begeleider alsook in het inhoudelijk expert zijn. Als leerkracht moet je weten waarover je spreekt en achter je vak staan. Je moet steeds mee zijn met nieuwe inzichten die er komen. Daarnaast is ook het hebben van historische referentiekaders e.d. belangrijk. Al mag je hierin niet in overdrijven. Er zijn bijvoorbeeld gigantisch goede leerkrachten wiskunde, die echter geen kaas hebben gegeten van vakken zoals Frans of Engels.

Bovendien is het belangrijk te kijken naar het menselijke aspect. Mocht de belangrijkste kwaliteit van een leerkracht zijn dat hij/zij alles weet, kan men misschien even goed een robot voor de klas zetten. Dit zou echter als gevolg hebben dat welbevinden/betrokkenheid van de leerlingen afneemt. Een leerkracht die goed met leerlingen kan omgaan, goed is in zijn vak (maar misschien held in een ander vak), is toch zoveel beter dan een leerkracht die alles weet maar niet weet hoe hij met de leerlingen moet omgaan, niet?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:12.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.