![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
||||
|
||||
Citaat:
Dat is inderdaad wat alle reacties hier ook beweren, maar wat het wetenschappelijk onderzoek hierboven helemaal tegenspreekt. Dat wordt door alle reacties hier totaal genegeerd. ![]() Ik geloof niet dat iedereen die hier reageert, zelf al eens geprobeerd heeft om met of zonder muziek te studeren, laat staan daarna exact dezelfde test gedaan heeft om te controleren of dat nu effectief verschil maakt. De wetenschappers hebben bijna 200 proefpersonen op een methodische manier onderwerpen aan exact dezelfde test met enkel de omstandigheden tijdens het studeren die anders waren en daaruit bleek dat er geen verschil was. Dus wie hier beweert dat het 'van persoon tot persoon afhankelijk is', heeft dan blijkbaar geen vertrouwen in de wetenschap (kan natuurlijk) en denkt dat zijn ene persoonlijke ervaring (waarbij maar één situatie getest is) correcter is dan het onderzoek in het artikel. ![]()
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|||
|
|||
Ik ben het daar volledig mee eens. Voor iedereen is dit anders. Persoonlijk werk ik veel efficiënter als ik muziek opzet. Het geeft een positieve vibe aan de werksfeer. Je kan er ook je frustraties in kwijt. Zelf luister ik tijdens het studeren vaak naar wat hardere en snellere muziek om de frustraties van het werk hierin kwijt te kunnen. TIP: ACDC werkt altijd!
![]() |
|
||||
|
||||
Citaat:
Persoonlijk werk ik ook veel liever met muziek op (en AC/DC mag dat zeker zijn), maar je kan nooit bewijzen dat je ook veel efficiënter of beter kan werken met of zonder muziek. Dat is net wat de onderzoekers ontdekt en ontkracht hebben. Waarom negeert iedereen dat?!
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|||
|
|||
Moest iemand zich nog de laatste "International Days" te Thomas More Vorselaar herinneren zou er bij volgende naam eventueel een lichtje branden: Kay O'Sullivan.
Een Ierse professor die samen met een team onderzoek heeft gedaan naar de al dan niet aanwezige voordelen van het luisteren naar muziek. Ze kwamen tot een aantal conclusies die ze samenvatten in de term: "The Mozart effect". De conclusies komen voort uit een serie van verschillende onderzoeken op een variërend aantal proefpersonen (van 36 tot meer dan 8.000!) Kort samengevat zijn er een aantal principes: - De "groundrule" of absolute basis is, vooraleer er sprake kan zijn in enige cognitieve verbetering: Als de persoon in kwestie is afgeleid door enige vorm van muziek zal muziek tijdens cognitieve activiteiten ook geen verbetering brengen in die activiteit. - De muziek die men verdraagt tijdens een cognitieve activiteit en inderdaad enige verbetering brengt is in de meeste gevallen de muziek die men als aangenaam beschouwd en niet per se klassieke muziek. - Niet alleen het studeren kan bevorderd worden door het beluisteren van muziek, als men tijdens het autorijden luistert naar rustige en aangename muziek resulteert dit in een verbetering van het rijgedrag van de bestuurder. Dit zwaard snijdt aan twee kanten. Indien men naar muziek luistert die men niet aangenaam vindt zal dat een effect hebben op enige vorm van studeren en zelfs het rijgedrag van de bestuurder. Voor diegenen met interesse in het onderzoek: http://icep.ie/wp-content/uploads/2010/01/OSullivan.pdf Voor mij persoonlijk is muziek een dooddoener tijdens het studeren en ik betwijfel dat enige klassieke muziek of welk genre dan ook dit kan verbeteren. |