![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik moet toegeven dat ik dit ook al gemerkt heb bij vrienden en familie. Jongeren gaan steeds later voor hun rijbewijs. En ergens begrijp ik dit niet goed. Sinds dat ik mijn rijbewijs heb behaald op mijn 18de kan ik niet meer zonder. Ik rijd met de auto naar school en ik kan overal geraken. Voordat ik mijn rijbewijs had was ik altijd afhankelijk van mijn ouders of vrienden. Ik vond dit verschrikkelijk. Dus ik ben zo snel mogelijk mijn rijbewijs gaan halen. Deze mening delen ook vele van mijn vrienden. Vanaf dat je u rijbewijs hebt behaald, kan je niet meer zonder. Natuurlijk heb je ook veel mogelijkheden met het openbaar vervoer of een taxi. Dit zijn middelen waardoor je ook bijna overal kan geraken en je nog een praatje kan slaan op de bus. Je let niet zo hard op een eventuele file waardoor je minder gestrest bent. Beide opties hebben zowel voor- en nadelen. De grote doorslag zie je volgens mij terug in het kostenplaatje. Met de auto heb je vaak veel meer kosten dan met het openbaar vervoer.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik ben niet helemaal akkoord met de uitspraak dat het openbaar vervoer minder stress met zich meebrengt. Integendeel: wanneer je ergens moet zijn, neem je beter de auto. Je wilt tenslotte niet vast komen te zitten omdat twee buschauffeurs weigeren aan de kant te gaan voor elkaar. Ook de uitspraak dat in de file staan dan minder stresserend is, begrijp ik niet helemaal. Of je nu in de auto zit of op de bus, die file zal er zijn. Zit je in je auto, kan je na de file nog je gaspedaal indrukken om nog wat tijd in te halen of een kortere route nemen enzovoort. Je kiest zelf waar je parkeert en je moet niet helemaal van de bushalte naar je bestemming hollen. Een taxi? Dat kan, als je bereid bent een arm en een been af te staan. Als jongere is zoiets een grote hap uit je budget.
Ikzelf heb mijn rijbewijs belachelijk laat gehaald, namelijk op mijn 24 (vier maand geleden). Ik heb dit enkel en alleen gedaan omdat ik de auto nodig had om op mijn stageplaats te geraken maar voor de rest heb ik nog geen auto nodig. Nu, ik heb vier jaar geleden ook al eens een praktisch examen gedaan maar toen zat ik nog op kot in Geel. Ik was gebuisd maar nogmaals, ik had het niet nodig. Daarom is mijn theoretisch rijbewijs ook vervallen geraakt. Een auto is duur en het wordt er nog duurder op. Een rijbewijs op zich kost minstens 51 euro (theoretisch plus praktisch examen). Dan nog de kost van het rijbewijs zelf (15 euro). Je kan natuurlijk ook met de rijschool gaan maar dan mag je er zo'n 1300 euro bijtellen. Dan heb je enkel het rijbewijs maar geen auto. Reken wegentaks, een nummerplaat aanvragen, inbedrijfstelling, verzekering, brandstof en dan nog de auto zelf. Het is bijna onmogelijk voor jongeren. |
#3
|
|||
|
|||
Ik denk dat niet enkel de hoge kosten van een auto en de daarbij komende kosten zoals brandstof, verzekering, onderhoud,… een rol spelen bij het feit dat jongeren autorijden als maar langer en langer uitstellen. Ik denk dat de hoge kosten die je betaalt voor rijles te nemen ook een belangrijke rol spelen. Want met de auto leren rijden is nu immers niet goedkoop.
Het is wel zo dat men inderdaad de auto pas kan missen als er alternatieven zijn. Als je bijvoorbeeld in een stad zoals Antwerpen woont zijn er zovele alternatieven. Je hebt de trein, de bus, de tram en stadsfietsen allemaal bij elkaar. Maar in andere gemeenten is het al veel lastiger. Je hebt wel de bus die er rijdt maar die rijdt maar om de zoveel tijd en ook niet altijd, bv. alleen ’s morgens en ’s avonds en dat maakt het allemaal al veel moeilijker en dan is een auto hebben eigenlijk bijna een noodzaak. Eigenlijk zouden de jongeren wel zo snel mogelijk moeten beginnen rijden en het niet zo lang uitstellen. Want zo hebben ze al heel veel ervaring voordat ze echt willen gaan rijden, hun eigen auto hebben. Dit is momenteel heel actueel. |