![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik vind het enorm jammer dat steeds leerlingen de duppe zijn van ons leven. Als wij iets niet graag doen, kan je het meteen zien aan ons. We stralen dit door naar leerlingen. Verder moet een leerkracht een voorbeeldfunctie voor leerlingen zijn. Als wij er niet gemotiveerd staan om een vak te geven, hoe moeten de leerlingen uw vak dan ervaren? Misschien moet er minder druk op onze schouders gelegd worden. Natuurlijk begrijp ik, dat alles duidelijk en goed uitgeschreven moet worden, maar een beetje soepeler zijn kan nooit kwaad. Dit in de nabije toekomst voor leerkrachten, maar ook voor studenten die aan de lerarenopleiding beginnen. Dit jaar merk ik ook, dat er veel mensen zeggen "Het is niets voor mij". Vaak wordt dit gezegd doordat leraren veel moeten incasseren en er wordt een bepaalde druk op ons gelegd. Als deze drempel zou verlagen, denk ik persoonlijk dat er meer studenten zullen afstuderen en effectief in het onderwijs zullen staan. Waardoor ze gemotiveerd zullen gaan werken en de leerlingen gemotiveerd naar de les zullen komen. Verder vind ik persoonlijk dat er vernieuwing steeds moet zijn. Leerlingen vinden het interessanter om zelf te ontdekken. Op deze manier kunnen ze ook leren. Misschien is dit een interessante oplossing?
__________________
Life is Just a Game ![]() |
#2
|
|||
|
|||
Ik begrijp de standpunten van beide partijen goed. Uitgebluste leerkrachten is geen fenomeen van deze tijd; toen ik 12 jaar geleden in het middelbaar startte, was dit ook al een probleem. Toen kwam het simpelweg niet uitgebreid in de media.
Ik had het hier toevallig onlangs over met mijn stagementor. Door een minder gestructureerde planning had ik een lesvoorbereiding net iets te laat doorgestuurd. De mentor zei dat ik beter moest plannen aangezien dit er in het latere onderwijsleven niet beter op zal worden. Daar vermeldde ze wel meteen bij dat het tegenwoordig bijna onbegonnen werk is om alles tot in de puntjes te regelen. Kijk maar naar al het papierwerk dat een leerkracht moet invullen om toch maar in orde te zijn. "Dit kan zo niet blijven duren, er moet iets aan gedaan worden" zei ze. Als een ervaren leerkracht die al ettelijke jaren in het onderwijs staat deze mening heeft, dan is er inderdaad iets mis. Het is dan ook niet moeilijk om te begrijpen waar deze uitgeblustheid vandaan komt. |
#3
|
|||
|
|||
Het is jammer dat meer en meer leerlingen slechte ervaringen ondergaan doordat leerkracht minder graag hun werk doet. Dit is volgens mij een deel te wijten aan het feit dat wij een zeer prestatiegericht leven hebben. We willen altijd het beste doen, zijn. Dit helpt niet echt voor de leerkrachten, die moeten er juist voor zorgen dat de leerlingen ook aan de eisen van onze maatschappij kunnen voldoen. Natuurlijk komt dit ook door het feit dat leerkrachten soms te veel met leerlingen moeten gezien hebben op één schooljaar. Dit hoor ik mijn leerkrachten nog zeggen van toen ik in het middelbaar zat. Vaak hoorde we dit bij de leerkrachten. Ze klaagde dan over het feit dat ze te weinig tijd hadden en onmogelijk alles uit het leerplan gezien konden krijgen. Vroeger dacht ik gewoon dat de leerkrachten aan het overdrijven waren. Maar nu begrijp ik dit al een heel stuk beter. Als ik nu al ons werk zie van voorbereiding, maar ook na de stage de stapel werk. Dan begrijp ik zeer goed dat dit voor sommige leerkrachten te veel wordt. Aangezien zij nog wel wat meer les geven dan wij. Zij moeten soms ook nog klastitularis zijn, naar vergaderingen gaan en noem maar op. Ze hebben een veel drukker leven dan de meeste mensen denken en ooit zullen weten.
|
#4
|
|||
|
|||
Het is inderdaad belangrijk dat leerkrachten zich vooral op het lesgeven kunnen concentreren. Leerlingen moeten een goede begeleiding en opleiding krijgen, zodat ze over voldoende competenties beschikken om in onze maatschappij te kunnen functioneren. Het is belangrijk dat leerlingen deze vaardigheden en kennis kunnen verwerven in een positieve klasomgeving. Hierbij is het naar mijn mening van belang dat de leerkracht gemotiveerd en enthousiast voor de klas staat. De leerkracht kan inderdaad proberen om rekening te houden met de leefwereld van de jongeren, maar tijdens mijn stages heb ik gemerkt dat dit niet altijd even gemakkelijk is.
Aan elke job zijn er voor- en nadelen verbonden. Als ik kijk naar onze opleiding weet je dat je een hoop administratie te verwerken krijgt en dat elke les aan de nodige eindtermen en doelen moet voldoen. Dit kan zeker en vast zeer demotiverend werken. Toch denk ik dat het belangrijk is dat leerkrachten een deel van deze administratieve taken blijven uitvoeren. Op die manier weten ze wat de kern is van hun lesinhoud. Ik vind dat je als leerkracht toch op de hoogte moet zijn van de eindtermen en doelen. Daarnaast kan het papierwerk ook voor een deel gereduceerd worden door een goed schoolbeleid. Het is belangrijk dat de school een goede omkadering en ondersteuning kan bieden aan de leerkrachten. Ze kunnen proberen om nog meer taken te verdelen, zodat het werk meer evenredig verdeeld is. |