![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Net zoals al de andere studenten die op dit artikel gereageerd hebben, vond ik de titel eerst belachelijk. Waarom zou een school de Panini- stickers verbieden? Het komt zelden voor dat wij nog eens mee mogen doen aan een wereldkampioenschap voetbal. Ik dacht inderdaad ook meteen aan die goede oude tijd toen wij zelf in de lagere school zaten en wij bezeten waren door Pokemon, Diddl, beyblaids en flippo's. Dit was de tijd, vooraleer er sprake was dat elk kind op de lagere school al een tablet, smartphone of laptop had. Ik vind het dus geweldig dat kinderen terug opgaan in deze ruilrage.
Toen ik het artikel verder las, veranderde ook mijn mening een beetje. Ik vind het vooral jammer dat er bij deze Panini- stickers geld mee gemoeid is. Ik zou de kinderen dus verbieden om te ruilen voor geld. Het gaat namelijk over het plezier, niet over het maken van winst aan deze stickers. Wie betrapt wordt door de leerkrachten of directie, moet bijvoorbeeld een serieuze sanctie krijgen. Ik vind ook dat er een campagne op school moet komen tegen het ruilen van deze stickers voor geld zodat er gesensibiliseerd wordt. Er kunnen tijdens de middag ook ruilacties gedaan worden in bijvoorbeeld de refter onder toezicht van de leerkracht. Het opsturen van de brief naar de ouders vind ik zeker ook een goed idee zodat de ouders ook op de hoogte zijn. De nostalgie komt terug naar boven! Laat die kinderen toch doen maar verbied om te ruilen met geld, niet de hele ruilactie met Panini-stickers. |
#2
|
|||
|
|||
Ik kan me in de meeste van onderstaande reacties wel vinden. Zomaar iets volledig verbieden is het makkelijkste, maar misschien niet het beste om te doen. Na schooltijd en buiten de schoolpoort kan nog steeds geprofiteerd worden. Leer de leerlingen daarom hoe ze er mee moeten omgaan.
Ook schoolexperts vinden dit blijkbaar geen slecht idee, hiervan kan je in onderstaande link het filmpje van het vtm-nieuws bekijken. Een experte zegt daarin dat het beter is de leerlingen kennis te laten maken met handel en alle bijhorende factoren zoals bijvoorbeeld reglementen die bij handelen komen kijken. Hier kan ik volledig mee akkoord gaan, al brengt dit wel meer werk met zich mee dan als ze het gewoon verbieden. Er moet namelijk nagedacht worden over hoe dit het beste aangepakt kan worden, misschien moet er tijdens enkele lessen hierover gepraat worden, als er tijdens de speeltijden of middagpauze een soort van ruilmoment kan gehouden worden moet er toezicht voorzien worden en ga zo maar door. http://nieuws.vtm.be/binnenland/9190...niet-verbieden |
#3
|
|||
|
|||
De ruilrage op school is niets nieuws, op zowat elke leeftijd speelde er zich wel iets gelijkaardigs af. Is dit altijd evengoed verlopen? Neen, natuurlijk niet. Is het daarom een reden om het te verbieden? Misschien wel! Of het de beste oplossing is valt over te discussiëren. Zoals verscheidene personen in de reacties hieronder al aanhalen is het verbieden op zich niet slecht maar is het misschien eerder een gemakkelijkheidsoplossing van de school. Dit zorgt ervoor dat het probleem zich niet meer op school kan voordoen maar zich gewoonweg verplaatst naar een buitenschools moment. Ik vind het idee om de kinderen te leren omgaan met het handelen een van de betere oplossingen. Hierbij neemt de school zijn verantwoordelijkheid op en onderneemt actie. Of deze oplossing gaat werken is natuurlijk giswerk maar het zal beter zijn dan het volledig verbieden, wat naar mijn mening niet veel anders is dan de ogen dichtdoen voor het eigenlijke probleem.
Leerlingen ontmoeten elkaar op tal van andere buitenschoolse activiteiten. De schoolbus, het openbaar vervoer, de naschoolse activiteiten zijn hier maar enkele voorbeelden van. Dit kunnen we onmogelijk controleren, we zijn namelijk geen Big Borther-maatschappij. Indien we dit wel willen doen kunnen we misschien een mailtje sturen naar de NSA met de vraag of ze alle footage in verband met paninistickers kunnen doorsturen naar het ministerie van onderwijs. De kinderen leren omgaan met handelspraktijken zorgt ervoor dat ze "gewapend" zijn tegen de gevaren ervan, het zorgt er misschien voor dat de leerlingen een ietwat kritischer kijk op deze wereld hebben! |
#4
|
|||
|
|||
Niet verbieden, maar controleren en begeleiden!
Ik snap ergens wel dat de school het ruilen van deze stickers verbiedt, langs de ene kant. Er geld voor vragen of pesten is natuurlijk niet aangenaam en vergt voor de school ook veel intensieve begeleiding. Zeker het vragen van geld gaat iets te ver en hier zou de school zeker tussenbeide moeten komen.
Toch ben ik niet helemaal akkoord. Ook wij ruilden als kind verschillende zaken: Diddl-papier, knikkers, flippo’s… Ik vind dit een goede manier om jonge kinderen sociale vaardigheden aan te leren alsook waarden van bepaalde voorwerpen. Sommige stickers zijn misschien zeldzamer (al beweerd de fabrikant dat er van alle stickers evenveel gemaakt zijn…) de leerlingen moeten dit dan ook leren beseffen dat ze daar dan voorzichtiger mee moeten omgaan. Koppel misschien als school er een les aan of organiseer een grote ruildag, begeleid deze kinderen. De vaardigheden die ze hiermee aanleren zullen later enorm belangrijk zijn en zeker van pas komen. Het verbieden vind ik dus geen goed idee, het onder controle houden en begeleiden echter wel. |