![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Volgens mij creëren we met een toelatingsproef een vacuüm van leerkrachten.
http://www.klasse.be/leraren/38321/...dair-onderwijs/ Klasse haalt ook de daling aan van het aantal studenten in de opleiding aan. Niet alleen is er daling merkbaar van een kleine 10 procent, men voorspelt dat als de trend zich verder zet we tegen 2020 met een tekort van 20.000 leerkrachten zitten. Een toelatingsproef zal dit aantal drastisch doen dalen, wat resulteert in geen 20.000 leerkrachten te kort, maar misschien 25.000 of 30.000. Na drie jaar opleiding in Vorselaar zal men niet kunnen zeggen dat we leerkrachten produceren met een té laag niveau! |
#2
|
|||
|
|||
Ik denk dat een toelatingsproef voor leerkrachten geen goed idee is. Voor leerkrachten is de praktijk het belangrijkste. Ze moeten het 'leerkracht-zijn' in zich hebben. Dat kan je niet meten met een toelatingsproef. Het cijfertje van deze test zegt hier niets over. Motivatie, sociale vaardigheden, een goede werkhouding zijn denk ik belangrijkere vaardigheden in onze opleiding dan de cognitieve. Het is gemakkelijker om expertise en inhoudelijke kennis op te bouwen en ervaring op te doen dan iemand zijn persoonlijkheid te veranderen.
Naar mijn mening zullen er hierdoor ook veel mensen bewust niet kiezen voor de lerarenopleiding, omdat er een toelatingsproef aan verbonden is en ze op voorhand al denken dat ze dit toch niet gaan kunnen. Hierdoor kunnen we veel bekwame leerkrachten verliezen en dit zou jammer zijn. |
#3
|
|||
|
|||
Ik denk ook niet dat een toelatingsproef een goed idee is. Ik denk net dat men moet investeren in een goede inleiding waarbij wij als leerlingen een goede opleiding krijgen. Zoals Charlotte al zei is het belangrijkste van een leerkracht de manier waarop hij of zij les geeft. Ik denk dat hier véél te weinig aandacht aan gegeven wordt in het eerste jaar, of die indruk die heb ik toch altijd gehad. De focus ligt soms net iets te veel op het inhoudelijke en ik denk dat dat niet ideaal is... Het inhoudelijke kan volgens mij gemakkelijk worden bijgeschaafd in de volgende jaren, maar de manier waarop iemand voor een klas staat, daar zou veel meer de focus op moeten liggen!
|