![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Bindende toelatingsproef wenselijk? | |||
Neen, liever niet |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 37.50% |
Ja, beste optie |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 62.50% |
Stemmers: 8. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Studenten kanten zich tegen toelatingsproef
Studenten kanten zich tegen toelatingsproef
De Studentenraad van de KU Leuven en de Vlaamse Vereniging voor Studenten (VVS) moeten niet weten van het voorstel van rector Rik Torfs om voor sommige studenten een bindende toelatingsproef te organiseren. Dat meldt het studentenblad Veto. ‘Niet alleen is dit discriminerend ten opzichte van de mogelijkheden van andere studenten, ook viseert Torfs hiermee onrechtstreeks net die bepaalde kansengroepen die hij naar de universiteit wil leiden.’ Dat is het strenge oordeel van de Leuvense Studentenraad. ‘Wil hij echt werken van multiculturalisme en het wegwerken van maatschappelijke achterstand, dan bedenkt hij zich best nog eens over dit voorstel.’ De Studentenraad is wel voorstander van een niet-bindende oriënteringsproef. ‘Wie in het hervormd secundair onderwijs een abstract-theoretische richting volgt, is beter voorbereid om universiteit te doen’, zo legde Rik Torfs, rector van de KU Leuven, het voorstel vandaag uit in De Standaard. ‘Wie een arbeidsmarktgerichte opleiding volgt, heeft de beste competenties voor hoger beroepsonderwijs. Wil de student van dit modeltraject afwijken, dan moet hij een bindende toelatingsproef afleggen. Wie niet slaagt, kan een tussentraject volgen.’ Ook de VVS kant zich tegen dit voorstel. ‘We vragen al jaren om een aangepaste oriënteringstraject dat begint in het vierde middelbaar. Officieel is de KU Leuven daar ook voor, maar nu wil men blijkbaar een bocht van 180 graden. Zo’n bindende proef is een gemakkelijkheidsoplossing die op lange termijn niets oplost. Het drukt een stempel op de student. Hij weet wat hij niet mag doen, maar weet niet wat hij wel kan doen. Eén voormiddag bepaalt zijn toekomst. Na het volgen van een traject zouden studenten beter geïnformeerd een studiekeuze kunnen maken’, aldus Bram Roelant van VVS. Blog DS, 23-06-2014
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
Ik heb leerlingen in bso die ik perfect in staat acht om te slagen voor een hogere of zelfs universitaire opleiding. De redenen waarom zij in bso terechtgekomen zijn, zijn legio, maar intellect is daar niet altijd bij. Doordat ze meestal met een gigantisch gebrek aan voorkennis starten gaat een toelatingsproef uiteraard nooit lukken voor die leerlingen, maar mits de nodige motivatie kunnen ze met een eerste jaar overzitten hun achterstand bijwerken.
Wat bedoelt men bij die Kul eigenlijk met dat tussentraject indien de student niet slaagt voor de toelatingsproef? Want op zich zou ik zo'n proef nog wel zien zitten als dat niet definitief een 'njet' is, maar eerder een aanzet naar mogelijkheden tot bijspijkeren van kennis en evt. studiemethoden. Op die manier hoeft een jaar dubbelen misschien zelfs niet.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |