actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 8th January 2015, 15:14
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User

De dt-regel heeft echt wel zijn nut.

Waar ik niet mee akkoord ga, is dat het Nederlands hier als minst efficiënte taal is uitgekomen. Nu ja, die mensen zullen er onwaarschijnlijk meer over weten dan ik maar dit is dan ook puur mijn mening.

Kijk eens naar het Frans? Le? La? Les? Des? De? Ze maken het daar ook niet bepaald gemakkelijker voor mensen wiens moedertaal niet het Frans is. Het Duits heeft ook zijn gebreken met al die hoofdletters bij zelfstandige naamwoorden enzovoort.

Taal evolueert en dat moet ook maar hier zijn ze wel aan het muggenziften. Het regent is een uitdrukking die al decennia in ons taalgebruik is ingeburgerd. Waarom zouden we iets veranderen dat perfect werkt? Ik heb nog nooit iemand gehoord die zich afvroeg wat ik met 'het' bedoelde wanneer ik zei dat het mooi weer was.
Met citaat antwoorden
Oud 9th January 2015, 16:04
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User

Het Nederlands is niet de minst efficiënte taal, maar één van de minst efficiënte. Ik geloof ook dat het Frans en het Duits daar toebehoren.
Taal is inderdaad een verschijnsel dat constant evolueert, maar het feit dat de meeste jongeren allemaal 'is' schrijven in de plaats van 'eens', wil nog maar eens duidelijk maken dat het Nederlands evolueert naar een 'eenvoudigere' taal. Sterker nog: 4/10 ziet geen enkele fout in deze tien zinnen:

1. Wordt jij al 18?
2. Ik moet maar weer is gaan.
3. Is dat jou fiets?
4. Ik ben benieuwd na zijn cijfer.
5. Zij kon hem van de kleuterschool.
6. Me moeder kookt vanavond
7. Het is een Marrokaans feest.
8. Kan jij je dat herinneren?
9. Mischien weet hij dat wel.
10. Ze moeten integreren.

Alleen zin acht en zin tien zijn correct (ik heb de fouten in de overige zinnen aangeduid). In de andere zinnen zit een fout. Het is merkwaardig dat bijna de helft van de jongeren geen enkele fout ziet in deze tien zinnen. Ik vrees dat we sowieso naar een eenvoudigere taal evolueren. Taalevolutie is een verschijnsel dat we niet kunnen (én mogen) stoppen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:08.