actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas:
Moet kunnen 65 65.00%
Moet niet kunnen 35 35.00%
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th December 2005, 14:19
Helen Helen is offline
Registered User

Frans in de kleuterklas

De kleutertjes hebben al genoeg problemen met de normaalste zaken van het dagelijkse leven, zoals een pen vastnemen, wat één van de grootste problemen is waarmee een kleuter te maken zal hebben. Dit is een noodzaak opdat ze een mooie tekening kunnen maken en de grondlaag voor het leren schrijven in de lagere school. Als je de kans zou hebben om een kleuterklas te observeren, zul je opmerken dat kleuters uit het eerste klasje vaak alleen spelen en dat ze moeilijkheden vertonen met het leggen van sociale contacten. Dit zijn twee voorbeelden waarmee kindjes problemen hebben, maar deze lijst kun je gemakkelijk aanvullen.
Hierdoor was mijn eerste reactie op het leren van Frans in de kleuterklas zeer radicaal opdat ik onmiddellijk contra heb gestemd. Ik ben dus geen voorstander van het gebeuren, omdat kindjes al problemen genoeg hebben met hun eigen moedertaal en met andere zaken die belangrijk zijn. Frans daarentegen zal je wel in de lagere school leren, want het is belangrijker dat je de andere vaardigheden ontwikkelt in plaats van een vreemde taal.
Met citaat antwoorden
Oud 6th December 2005, 22:17
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User

Kleuters zijn slimmer als ons! LEER ZE TALEN !!!

Ik ben voor, zeker weten!
Ik zie dat een aantal mensen vinden dat je het de kleutertjes niet moeilijker moet maken dan het voor hun al is, maar laat 1 ding duidelijk zijn, als je ze gewoon 2-talig opvoed (wat dus op die manier gebeurt), hebben kleuters daar geen probleem mee!

Ik heb daar vorig jaar mijn examen van Nederlands overgedaan. Helaas vind ik mijn werk hierover niet meer terug.

Niettemin het kwam erop neer, dat kleuters hier geen probleem mee hebben, ze zullen instictief de woordjes indelen in Frans en Nederlands, zodat ze deze niet zullen verwarren.

Het is bovendien erg zinvol dat je de kleuters al 2 talen leert (of zelfs meer!), want op die leeftijd worden er nog héél gemakkelijk verbindingen gelegd tussen dingen in hun hersenen. En leggen ze gemakkelijk linken tusen talen en zullen ze die heel gemakkelijk leren.
Kleuters hebben veen minder problemen met talen dan ons!

Dus, ik zou zeggen, leer die kleuters zoveel mogelijk talen op jonge leeftijd! Leer de leerlingen het al vanaf het 1e jaar (spreken, niet schrijven dan, want dan gaan ze wel verwarren, aangezien ze nog geen Nederlands kunnen schrijven, voor schrijven moet je wachten tot ze de ene taal volledig onder controle hebben)!

Ik ben van plan om mijn kinderen ook tweetalig op te voeden,
dat bespaart hun problemen later en is sowieso een verrijking!
De voorwaarde die eraan vasthangt is natuurlijk dat je zelf (of je partner) een tweede taal volledig onder controle hebt!

Moesten er nog vragen zijn, laat maar komen!
Met citaat antwoorden
Oud 6th December 2005, 22:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Succes alvast met je zoektocht naar een tweetalig lief!
Oud 10th December 2005, 19:31
Britt Schellens Britt Schellens is offline
Registered User

hahahahaaaaa

Nee, kben toch van mening dat frans in de kleuterklas niet nodig is. Laat de kindjes eerst het AN maar onder de knie krijgen. Wel heb ik alle respect voor de keuze die ouders maken om hun kinderen tweetalig op te voeden. Chapeau!
Ik ken wel een koppel waar dit niet lukte, de kinderen raakte erdoor in de war. Maar dat zal misschien wel een uitzondering zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:00.