![]() |
|
|
|||
|
|||
Een GSM voor lagere school kinderen lijkt echt wel een rage te worden.
Maar hebben ze zo'n toestel nu ook echt nodig of niet ? Ikzelf had ook al een GSM op de leeftijd van 10 jaar, mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader wou zo tijdens de week contact houden met mij. Ik zag hem enkel zaterdag. Ik nam het toestel echter wel niet mee naar school. Wanneer kinderen op een steeds jongere leeftijd met de GSM vertrouwd raken, zal dit zorgen voor een verslaving. Ik maak ook een directe link met het oplopen van pesterijen. Wanneer je dan geen GSM hebt, hoor je er niet meer bij !? Zoiets kan toch helemaal niet! Wanneer ouders toch besluiten hun kind een GSM mee te geven zou het een mooie oplossing zijn dat ze deze inleveren op het secretariaat en terug mogen ophalen na het rinkelen van de laatste schoolbel. Nadien kunnen ze het toestel opnieuw aanzetten. Bij pech, oponthoud of een ongeval onderweg van of naar school kunnen ze op die manier hun ouders toch nog, via HUN GSM, verwittigen. |
|
|||
|
|||
GSM verbod in lager onderwijs
Ik vind (als mama van drie schoolgaande kinderen) dat kinderen wel een GSM mee mogen nemen naar school. Kinderen veilig naar school laten gaan is tegenwoordig geen evidentie. Na het Dutroux- tijdperk hebben we nu te maken met mensen zoals Ronald Janssen die er een sport van maken om kinderen/ jongeren mee te nemen. Ik zie een GSM als ideaal communicatiemiddel naar mijn kinderen toe wanneer zij 's morgens in het donker naar school vertrekken.
|
|
|||
|
|||
Ik ben het volledig eens met 'mamaInge'. Er is op zich toch niks mis met kinderen die een gsm hebben? Dat is natuurlijk op voorwaarde dat ze die weten te gebruiken.
In Klasse staat er deze maand trouwens een interessant artikel Slim met een smartphone met een aantal tips over hoe je als school hiermee kan opgaan. Het gaat dus algemeen gezien over het al dan niet verbieden van de gsm, met uitbreiding van de tegenwoordig zeer populaire smartphones.Het volledige artikel vind je hier. Op de vraag of het wenselijk is al van in de basisschool een gsm-beleid te hebben, antwoord Clo Willaerts (internetexpert, moeder van twee en auteur van Het Conversity Model, een handboek over sociale media) in het artikel het volgende: Citaat:
Gsm's volledig verbieden op school lijkt mij dan ook een beetje achterlopend op de tijd. Wat uit het artikel in Klasse sterk naar voor komt, draagt dan ook mijn voorkeur weg: maak er goede afspraken rond en verklaar vooral aan de kinderen, waarom het niet altijd en overal gepast is om met een gsm bezig te zijn. Daaruit kunnen ze dan ook écht iets leren. Kinderen grofweg een gsm verbieden is om onbegrip en misbruik vragen, denk ik. |
|
|||
|
|||
gsm-verbod in lager onderwijs
Ik vind het normaal dat er een verbod is op gsm in lagere scholen.
Kinderen van die leeftijd horen nu eenmaal niet met een gsm rond te lopen. Het is ten eerste al zeer ongezond voor kinderen van die leeftijd, omdat hun hersenen nog aan het ontwikkelen zijn en de straling slecht is voor de hersenen. Ok zullen ze waarschijnlijk meer bezig zijn met hun gsm dan met de les. |
|
|||
|
|||
Gsm
Ik ga ook volledig mee met 'mamaInge' , al vind ik wel dat dit in de klas niet toegestaan mag zijn. Dan 'moet' deze afstaand of op zijn minst op stille stand. Jongere van de lagere/middelbare school zien hier het onbeleefde, het storende nog niet van in. Zelf deed ik het ook dagelijks , en volgens mij weet je pas hoe storend het is als je zelf voor de klas staat waarin jongere om de 5 tellen hun gsm boven halen
|
|
|||
|
|||
Misschien moet men kinderen ook juist leren dat ze niet altijd en overal bereikbaar moeten zijn. Als kinderen in problemen verkeren is dit natuurlijk anders maar ik betwijfel dat kinderen tijdens de les 'moeten' sms'en naar iedereen die ze kennen.
Gsm's zijn storend en horen niet in een klaslokaal thuis. Leerlingen moeten ook dit vooral beseffen. Dit 'besef' wordt in bioscoopzalen al op een ludieke manier aangepakt. (check bijhorend filmpje : http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111011_182)) Misschien een idee voor in de klas? |