![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas: | |||
Moet kunnen |
![]() ![]() ![]() |
65 | 65.00% |
Moet niet kunnen |
![]() ![]() ![]() |
35 | 35.00% |
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ik heb het hier eens met ons ma over gehad. Ze is directrice van een kleuterschool en ze keek maar bedenkelijk toen ik vroeg: Frans leren in de kleuterklas? Veel kinderen hebben al problemen met hun moedertaal, dus er nog een vreemde taal gaan bij 'smijten' kan enkel maar voor problemen zorgen. Volgens haar schuilt er ook het gevaar in dat de kloof tussen zwakke en sterke kleutels alsmaar groter zal worden. Misschien is de oplossing wel om het Frans vroeger in de lagere school aan te bieden, bijvoorbeeld vanaf het derde leerjaar.
[ Hehe, en mss dit door regenten/regentessen, maar da's dan puur uit eigenbelang opdat ik later meer werk zou hebben en omdat ik het best zie zitten les te geven over Bob et Bobette ![]() |
|
|||
|
|||
Ik denk dat het echt wel nodig is dat men vroeger gaat starten met kinderen frans te leren, hoe jonger ze zijn hoe sneller ze iets kunnen leren.
Je kan frans ook spelenderwijs aanbrengen, bv door gewoon op enkele dingen een plaatje met de franse naam in de kleuterklas te hangen daar doe je toch niets fout mee en de juf kan hen hier enkele keren per week 1 woordje ofzo herhalen. |
|
|||
|
|||
Frans in de kleuterklas
De kleutertjes hebben al genoeg problemen met de normaalste zaken van het dagelijkse leven, zoals een pen vastnemen, wat één van de grootste problemen is waarmee een kleuter te maken zal hebben. Dit is een noodzaak opdat ze een mooie tekening kunnen maken en de grondlaag voor het leren schrijven in de lagere school. Als je de kans zou hebben om een kleuterklas te observeren, zul je opmerken dat kleuters uit het eerste klasje vaak alleen spelen en dat ze moeilijkheden vertonen met het leggen van sociale contacten. Dit zijn twee voorbeelden waarmee kindjes problemen hebben, maar deze lijst kun je gemakkelijk aanvullen.
Hierdoor was mijn eerste reactie op het leren van Frans in de kleuterklas zeer radicaal opdat ik onmiddellijk contra heb gestemd. Ik ben dus geen voorstander van het gebeuren, omdat kindjes al problemen genoeg hebben met hun eigen moedertaal en met andere zaken die belangrijk zijn. Frans daarentegen zal je wel in de lagere school leren, want het is belangrijker dat je de andere vaardigheden ontwikkelt in plaats van een vreemde taal. |
|
|||
|
|||
Kleuters zijn slimmer als ons! LEER ZE TALEN !!!
Ik ben voor, zeker weten!
Ik zie dat een aantal mensen vinden dat je het de kleutertjes niet moeilijker moet maken dan het voor hun al is, maar laat 1 ding duidelijk zijn, als je ze gewoon 2-talig opvoed (wat dus op die manier gebeurt), hebben kleuters daar geen probleem mee! Ik heb daar vorig jaar mijn examen van Nederlands overgedaan. Helaas vind ik mijn werk hierover niet meer terug. Niettemin het kwam erop neer, dat kleuters hier geen probleem mee hebben, ze zullen instictief de woordjes indelen in Frans en Nederlands, zodat ze deze niet zullen verwarren. Het is bovendien erg zinvol dat je de kleuters al 2 talen leert (of zelfs meer!), want op die leeftijd worden er nog héél gemakkelijk verbindingen gelegd tussen dingen in hun hersenen. En leggen ze gemakkelijk linken tusen talen en zullen ze die heel gemakkelijk leren. Kleuters hebben veen minder problemen met talen dan ons! Dus, ik zou zeggen, leer die kleuters zoveel mogelijk talen op jonge leeftijd! Leer de leerlingen het al vanaf het 1e jaar (spreken, niet schrijven dan, want dan gaan ze wel verwarren, aangezien ze nog geen Nederlands kunnen schrijven, voor schrijven moet je wachten tot ze de ene taal volledig onder controle hebben)! Ik ben van plan om mijn kinderen ook tweetalig op te voeden, dat bespaart hun problemen later en is sowieso een verrijking! De voorwaarde die eraan vasthangt is natuurlijk dat je zelf (of je partner) een tweede taal volledig onder controle hebt! Moesten er nog vragen zijn, laat maar komen! |
|
||||
|
||||
Succes alvast met je zoektocht naar een tweetalig lief!
![]()
|
|||
|
|||
hahahahaaaaa
![]() Nee, kben toch van mening dat frans in de kleuterklas niet nodig is. Laat de kindjes eerst het AN maar onder de knie krijgen. Wel heb ik alle respect voor de keuze die ouders maken om hun kinderen tweetalig op te voeden. Chapeau! Ik ken wel een koppel waar dit niet lukte, de kinderen raakte erdoor in de war. Maar dat zal misschien wel een uitzondering zijn. |
|
|||
|
|||
Ik vind dit voor niets nodig! Bovendien is het de bedoeling dat kinderen pas echt leren in de lagere school. De kleuterschool is voor kinderen gewoon elke dag plezier maken en spelen.
Zij moeten helemaal nog gene frans leren dan. Maar langs de andere kant wordt een vreemde taal wel vanaf kleins af aan geleerd. Maar toch ben ik voorstander om dit niet te doen. |
|
|||
|
|||
Ik vindt dat het niet kan.
Ik ken namelijk iemand die opgegroeid is in een gezin waarvan de vader Nederlands sprak, en de moeder het Russisch en het Engels door elkaar gebruikte. Het gevolg was dat het kind de 3 talen door elkaar gebruikte. Hij kon niet weten tegen wanneer hij welk woord moest gebruiken. Ik denk dat je hetzelfde effect bekomt als je kinderen in de kleuterklas al confronteert met een andere taal dan hun moedertaal. Volgens mij gaan ze dan niet kunnen uitmaken wanneer ze nu welke taal moeten spreken, en gaan ze de 2 talen door elkaar spreken. Dan zou het inderdaad in het nadeel van het kind zijn. |
|
|||
|
|||
Als het al spelenderwijs gebeurt...dan mss wel. Het gevaar dat ze hun moedertaal en de vreemde taal met elkaar gaan vermengen bestaat tot hun vier jaar:
L'âge idéal pour apprendre des sons se situe entre quatre et huit ans. On peut constater que les enfants qui ont des parents des deux langues les mélangent jusqu'à quatre ans». Ils diront, par exemple: «Ik speel met mijn poupée». Mais après quatre ans, la distinction s'opère. Le bilinguisme et l’immersion sont seulement déconseillés dans certains cas comme la dyslexie. En iedereen die hier kritiek heeft op de Walen: Wat betreft tweetalig onderwijs staan ze veeeeeeel verder dan wij Vlamingen...dus ik denk eigenlijk dat we er nog wel iets van kunnen leren! Grtjs A'lies |
|
||||
|
||||
Citaat:
Als ik aan Walen in het Nederlands de weg vraag dan loop ik zowizo verloren want zeer veel verstaan er geen BAL van, vraag in het Frans aan een Vlaming de weg en zeer veel mensen zullen je voort helpen of toch trachten frans te praten, een waal die Nederlands WIL praten moet volgens mij nog uitgevonden wortden ![]() |
|
|||
|
|||
Citaat:
Dat zijn vooroordelen, ik heb een deze zomer 4 weken met een aantal Walen samengewerkt, en ze spraken allemaal beter nederlands dan wij frans. Dus ik denk echt dat wij van hun nog wat kunnen leren. ![]() |
|
||||
|
||||
Citaat:
Nog een vooroordeel(?): Als ik naar een Miss verkiezing kijk, valt het mij ook altijd op dat de Vlaamse meisjes zich beter en vlotter kunnen uitdrukken in het Frans dan de Waalse. Dus in mijn ogen doen wij Vlamingen toch meer moeite om het Frans goed onder de knie te krijgen.
|
|||
|
|||
Ik ben voorstander van Frans in de kleuterklas. Ik wou dat ik het zelf ook al had gekregen. Het zou veel vlotter gaan nu. Het is toch al bewezen dat des te jonger je bent des te beter je een taal kan leren?
Echt verwarrend gaat het niet zijn voor kleuters. Ze staan er zo nog niet bij stil. Ze nemen als het ware alles een beetje over. En het echte bewuste onderscheid tussen de twee talen komt wel wanneer ze er klaar voor zijn. |
|
|||
|
|||
Citaat:
Tuurlijk wel, Nederlands is onze moedertaal, tuurlijk dat dat al die fouten die de Franstalige spreken, dat wij die gaan onderscheppen. Wij letten niet zo op de fouten die de Nederlanstalige meisjes in het Frans maken. |
|
||||
|
||||
Citaat:
Serieus? Da's aan de Waalse ministers dan toch niet te zien... |
|
||||
|
||||
tot de leeftijd van 4jr vormt dit een risico, omdat de kinderen dan nog niet het onderscheid kunnen maken ts nls en frans.
verder hangt het ook vooral af van de aanpak van de 'lessen'... volgens studies ivm 'immersion' (=onderdompeling= een aantal lessen ih frans) zorgt dit niet echt vr een verbetering vd talenkennis... :-s ik ben eerder vr een 'bain linguistique' (=talenbad) dan w de lln (wel vr lln vanaf 11Jr) twee weken ondergedompeld in een Frans milieu, ze horen en spreken enkel Frans. én de resultaten zijn er!! |
|
|||
|
|||
Ik wil eerst even reageren op Kenny.
De walen zouden veel verder zijn in het tweetalig onderwijs dan vlamingen? Vergeet het. Ik heb deze vakantie een kleine maand doorgebracht in een vakantiehuis met waalse kinderen uit allerlei milieus (zowel sociaal lagere als sociaal hogere) en het absolute merendeel van de kinderen én dat van de meerderjarige leiding verstond nie meer dan de absolute basis van het Nederlands. Ik heb zelfs kinderen ontmoet die me stomverbaasd en echt ernstig vroegen of ik Chinees sprak. Met hun Engels was het al helemaal erg gesteld. Ik ben absoluut voor Franse les in de kleuterschool. Om een taal goed te leren spreken, is het zeer belangrijk dat je er vroeg genoeg mee begint. In het vijfde leerjaar is het al te laat en dat is duidelijk te zien aan het grote aantal kinderen dat veel last heeft met die taal. In de kleuterschool hebben de kindjes de kans om spelenderwijs die taal te leren en ze zullen het dan ook erg snel oppikken. Er is wel één groot probleem: Waar halen we zoveel goede leerkrachten vandaan om de Franse lessen te realiseren? |
|
||||
|
||||
ik vind deze stelling echt verschrikkelijk. In de kleuterklas moeten kinderen kunnen spelen en hun vaardigheden als tekenen, knippen en kleuren verder ontwikkelen. Ze kennen nog niet zo immens veel van de nederlandse taal, laat staan dat je hen al aanvalt met de franse taal. Laat hen eerst rustig kind zijn en later hebben ze er nog genoeg tijd voor! Ze beginnen ten slotte al in het vijfde leerjaar met frans. Volgens mij snel genoeg!
|
|
|||
|
|||
Moet Kunnen
Ik vind dat het frans in het onderwijs al mag beginnen vanaf de kleuterklassen. Kinderen leren het best frans op een jonge leeftijd. En ze kunnen het best aan hoor dus de zever over stress en zo, nx van waar.
Ik ben deze zomer op kamp geweest als animator in een tweetalig kamp. En nederlandstalige kinderen van 3 spreken beter frans dan heel ons kader samen dus als kinderen van 3 al perfect tweetalig kunnen zijn, dan zie ik het probleem niet dat men in kleuteronderwijs ook al frans gaat geven. Het is zowizo toch een feit dat ze beter van jongsaf met een taal beginnen. Conclusie: MOET KUNNEN |
|
||||
|
||||
Kan niet
Dit kan volgens mij niet. In de kleuterklas leren de kinderen eigenlijk nog hun eigen moedertaal, als men daarbovenop nog een 2de taal gaat inbengen is volgens mij de kans groot dat sommige kinderen (niet allemaal) problemen gaan krijgen met hun evolutie in de eigen nederlandse taal.