actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas:
Moet kunnen 65 65.00%
Moet niet kunnen 35 35.00%
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 26th April 2006, 20:41
Marianne Marianne is offline
Registered User

Frans toch maar beter vanaf de 3e graad.

Ik ben eigenlijk tegen Frans in de kleuterklas. Kleuters moeten nog niet te veel bezig zijn met het leren van een andere taal als ze hun eigen taal nog niet fatsoenlijk kennen. En bovendien zou Frans vanaf de kleuterklas ook gevolgen hebben voor de 1e en de 2e graad van het lager onderwijs. Want als je dan het Frans zou weglaten en gewoon zoals nu in het 5e het Frans voortzetten, heeft het Frans in de kleuterklas niet veel zin gehad.
Nu is het voor vele scholen al moeilijk om al hun leerstof gezien te krijgen, dus als daar voor de 1e en 2e graad dan ook nog eens Frans zou bijkomen, dan moeten zij daar extra tijd voor maken en uren van andere lessen nemen om het Frans toch maar te kunnen geven.
Volgens mij is het goed zoals het nu is. Gewoon vanaf het 5e leerjaar.
Met citaat antwoorden
Oud 3rd May 2006, 19:01
stijn.janssens stijn.janssens is offline
Registered User

Frans in de kleuterklas

België is een drietalig land, het is dus belangrijk dat onze inwoners minstens twee van de drie talen die België rijk is op een correcte manier kunnen hanteren. Wanneer men vroeg begint met het aanleren van een tweede taal zal dat positieve gevolgen hebben.
Het is echter ook waar dat onze kinderen niet te jong mogen beginnen met echt te leren. Misschien kan men eens op zoek gaan naar leuke spelletjes om het Frans aan te leren in het kleuteronderwijs, en zo stilletjes aan de stap te zetten naar een betere basis voor ons taalonderwijs.
Met citaat antwoorden
Oud 20th May 2006, 00:40
kristofmaes kristofmaes is offline
Registered User

Jong geleerd is oud gedaan ...

Dit is een punt dat reeds enkele jaren sterk ter discussie staat.
Persoonlijk vind ik dat men dit deze jonge mensen moet bijbrengen, als zij hiervoor de capaciteiten bezitten. Ik kan mij dus ook goed inbeelden dat sommigen hier weinig of niets van zullen opsteken, omdat zij hier gewoonweg nog niet klaar voor zijn. Maar is dit aantal dan de grote meerderheid? Ik veronderstel natuurlijk van niet en dan lijkt het mij zeker de moeite om die andere (grote) groep deze tweede taal al van jongsaf aan bij te brengen.
Want hoe je het uiteindelijk ook draait of keerd, het Frans is in België en in de Wereld nog steeds een zeer belangrijk taal, die je in een latere loopbaan zeker zult kunnen gebruiken. Daarentegen is het zeker geen makkelijke taal en kunnen we er dus beter vroeg mee starten, uiteraard op spelender wijze.
Met citaat antwoorden
Oud 30th October 2006, 17:31
Nele B. Nele B. is offline
Nele

Frans in de kleuterklas.

Als kind ben je snel weg met nieuwe dingen. Waarom de Franse taal hen dan niet direct eigen maken. Ik vond het moeilijk in het vijfde leerjaar, nog nooit een woord Frans gehoord en plots moest ik heb beginnen spreken. Het is een zware overgang voor sommige kinderen. En het is ook moeilijk om de taal eigen te maken. Maar als men van kinds af de taal geleerd krijgt kan men die beter eigen maken.
Met citaat antwoorden
Oud 4th December 2006, 11:27
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User

En toch...

En toch... ik blijf voorstander van Frans in de kleuterklasjes, er zijn geen toetsen en testen voor de kleuters, dus er staat geen druk op... maar ze kunnen veel leren.
Ik ben ook voorstander van lessen in het Frans geven in het lager onderwijs. Waarom ook niet?
Als de Walen op die manier Nederlands kunnen leren, waarom wij dan geen Frans?
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2007, 11:42
marliessomers marliessomers is offline
Registered User

Ik ben tegen. Ik vind dat een kleuter in de kleuterklas vooral nog moet kunnen spelen en niet leren. Laat de kleuter eerste het AN onder de knie krijgen.
Ik denk dat je het Frans al in de kleuterklas gaat aanleren dat hij/ zij de twee talen gaat verwaren.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2007, 13:59
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User

Ik ben tegen. Als kind in de kleuterklas moet je je uitleven, spelletjes spelen, knutselen, vriendjes maken, enzovoort. Ik ben er wel voor als Frans vanaf het 3de of 4de leerjaar wordt aangeleerd en niet vanaf het 5de. De kleuterklas is echt wel vroeg. De kinderen dan al zoiets aanleren zou voor latere problemen zorgen. Zoals hier al is vermeld => verwarring. En ik denk dat de kinderen op die leeftijd er echt nog niet mee bezig zijn, ze zijn dan volop bezig met het leren van correct Nederlands. Dus laat die Franse taal maar voor op latere leeftijd .
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2007, 14:16
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User

Ik ben voor. Ik denk dat het heel nuttig is om kleuters ook al Frans te leren.
Als kleuter leer je immers veel sneller een nieuwe taal. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat er op de kleutertjes al heel veel druk gelegd word. Maar al spelende een nieuwe taal leren lijkt me een schitterend initiatief. Men kan ze misschien Franse liedjes leren.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2007, 17:33
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User

Ik vind dat frans in de kleuterklas moet kunnen. Ik vind dat wel een goed idee dat kleuters frans kunnen leren op het school. Ze kunnen zelf hun eigen taal nederlands misschien nog niet vlot. Maar ik vind wel als je van jongsaf aan iets leert, dan gaat dit veel makkelijker. Ik ken een kind dat nu 7 jaar is, en zij kan al vlot nederlands, frans en duits spreken. Ik vind dat echt prachtig dat ze dat al kan. Ik heb opgemerkt dat ze dat ook leuk vind, want ze krijgt ook zo veel complimentjes van "amaai, jij kan al goed duits spreken!" Ze moeten nu niet heel veel druk op het kind gaan leggen, maar als ze nu en dan is zeggen van : "Bonjour... Au revoir".
Ik vind ook dat drie jaar spelen en knutselen te lang is voor een kleuter, dat wordt ook wat saai. Natuurlijk moeten kleuters zich ook nog wel uitleven, maar een paar uurtjes op de week frans zal geen verschil maken. En het is alleen maar positiever voor als je in het vijfde en zesde leerjaar frans krijgt, dan heb je al wat achtergrondkennis.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2007, 18:32
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User

Ik ben ervan overtuigd dat Frans in de kleuterklas moet kunnen. Ik denk dan vooral aan het feit dat je in België Nederlandstaligen, Duitstaligen en Franstaligen hebt. Het is dus zeker niet slecht dat je een woordje Frans spreekt. Hoe zit dat dan in de kleuterklas? Sommigen zullen denken dat dit misschien wat vroeg is, maar toch. Kleuters zijn leergierig en op die leeftijd staan ze voor alles open. Het klinkt misschien vreemd, maar hier bij ons is er het gezegde: "des te vroeger des te beter". Kortom des te vroeger je Frans begint te leren, des te beter je de taal zal beheersen. Ik ben van mening dat, wanneer kleuters van jongs af aan in contact worden gebracht met Frans, het een groot voordeel is. Bovendien hebben ze op die manier veel ervaring met Frans en dat biedt mooie voortuitzichten. De kleuters zullen nogal trots zijn wanneer ze tegen hun ouders kunnen zeggen van: "Kijk, ik ken al wat Frans". Niet alleen de kleuters zelf zullen trots zijn, maar ook hun ouders. De kleuters zullen het op die manier zelfs gemakkelijker hebben in het lager en het secundair onderwijs, denk ik.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2007, 18:56
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User

Moet kunnen

Ik sta volledig achter jonas zijn mening.
Zelf ben ik niet goed in frans. Ik ben van de overtuiging als ze mij frans zouden gegeven hebben in de kleuterklas. Dat het dan nu wel een stuk beter zou gaan. Misschien is Engels of Spaans ook nog een optie omdat dit wereldtalen zijn. Dit zou onze toekomende jeugd en toekomstige werkkrachten een groot voordeel geven op de internationale markt.

Nadeel is wel zeer lastig om geschikte onderwijzers voor te vinden.
Met citaat antwoorden
Oud 6th October 2007, 17:34
Caroline.Deckmyn Caroline.Deckmyn is offline
Registered User

Zeker en vast!

Ja ik ben voor Franse les in de kleuterklas! En nee dat is niet enkel omdat ik voor leerkracht frans studeer en het dus een hele mooie en leuke taal vind. Ik weet uit ervaring dat vele jongeren met hun frans sukkelen, met als gevolg dat ze het geen leuk vak vinden en het veel zullen vermijden om in die taal te moeten spreken. Maar in het engels kan iedereen zich wel heel goed uitdrukken, en dat komt omdat velen vanop jonge leeftijd naar engelse televisie keken. Kleine kinderen hebben een universeel taalvermogen, ze kunnen, door gewoon te luisteren naar een taal, die taal met al haar grammaticale regels overnemen en ze beheersen. Trouwens het is voor hen toch leuk om op een speelse manier met een andere taal in contact te komen, en ze zullen er de rest van hun leven zoveel van kunnen profiteren. En in ons tweetalig landje is het toch een kleinigheid om die twee talen te kunnen spreken?
Met citaat antwoorden
Oud 7th October 2007, 11:33
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User

Oui, biensûr!

Ik ben zeker voor het aanleren van Frans in de kleuterklas. België heeft nog steeds 2 taalgebieden en ook Brussel is volkomen 2-talig. Dat een kind in de kleuterklas vooral moet spelen en plezier maken, daar ben ik het niet mee eens. Zij gaan nog graag naar school en zullen dit niet beschouwen als iets 'vervelends', ze ondergaan het gewoon. In de kleuterklas wordt alles spelenderwijs aangeleerd dus ik zou niet inzien waarom dit niet zou kunnen. Ik zou het allesinds fijn gevonden hebben!
Met citaat antwoorden
Oud 7th October 2007, 17:58
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User

Zo snel mogelijk!

Frans in de kleuterklas: dit hadden ze al eerder moeten invoeren. Hoe belangrijk zijn talen in onze maatschappij? Een Belg moet elke taal kunnen en zeker Frans en Engels. Kleine kinderen leren heel snel en vooral al spelenderwijs. Als ze het niet invoeren in de kleuterklas, dan zou het zeker niet slecht zijn om bijvoorbeeld in het 2e leerjaar met Frans te beginnen.
Met citaat antwoorden
Oud 9th October 2007, 22:30
Line_Puimège Line_Puimège is offline
Registered User

Moet kunnen

Ik zou het geen slecht idee vinden.
Eigenlijk zou je er zo vroeg mogelijk mee moeten beginnen, omdat een kind in de eerste 6 jaar van zijn leven zijn "taalhersenen" het best ontwikkeld.
Na die 6 jaar gaat het al wat moeilijker om een taal aan te leren.
Dat is ook de reden waarom ik later Engels ga praten tegen mijn kinderen, op jonge leeftijd zullen ze het veel sneller en gemakkelijker leren.
Moest ik ooit aan kinderen beginnen uiteraard...

Met citaat antwoorden
Oud 11th October 2007, 17:41
Lennart Lennart is offline
Registered User

ik vindt ook dat het moet kunnen. De kinderen leren het meest des te jonger ze zijn. Wat ik ook wel vindt is dat men de toestemming moeten vragen aan de ouders. Maar ik ben voor, misschien als ik het had gekregen had ik er misschien niet voor gebuisd geweest!
Met citaat antwoorden
Oud 11th October 2007, 18:56
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User

Zolang de kleuters op een speelse manier een vrije kennismaking met het Frans wordt aangeboden zie ik geen probleem.
Met citaat antwoorden
Oud 11th October 2007, 19:04
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User

Hm ik weet het niet zo goed, of dit wel een goed idee is.
Voordeel: Hoe jonger de kinderen, hoe sneller ze deze taal leren.
Ik vind alleen dat dit geen verplichting mag worden in de kleuterklassen. (Wat waarschijnlijk ook niet zal gebeuren.) Het mag alleen voor de kinderen niet te verwarrend worden, en ze moeten het leuk vinden. Tegen hun zin naar school gaan is meer iets voor als ze ouder zijn en écht moeilijke dingen moeten leren.
Met citaat antwoorden
Oud 12th October 2007, 10:41
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User

Ik vind dat frans in de kleuterklas moet kunnen. Maar niet verplicht. Het is waar, hoe jonger de kinderen, hoe sneller ze een taal aanleren. Het zou een soort keuzevak moeten worden. Zodat ouders en eventueel kinderen zelf kunnen beslissen of ze dat 'keuzevak frans' gaan nemen. Maar het moet natuurlijk op een toffe manier gegeven worden! Aan de hand van spelletjes, verhaaltjes. Het mag niet saai worden, zodat de kinderen het niet meer leuk vinden. Maar zolang het op een leuke, creatieve manier gegeven wordt, zou ik dit wel een tof initiatief vinden.
Met citaat antwoorden
Oud 7th November 2007, 21:55
maarten.gilops maarten.gilops is offline
Registered User

Ik vind dat Frans in de kleuterklassen moet kunnen, maar wel in beperkte maten. Eens een Frans liedje zingen of enkele woordjes in die taal laten uitspreken, daar heb ik geen probleem mee. Langs de andere kant vind ik ook dat het zeer speels moet gebracht worden, het zijn tenslotte kleuters. Ook moet de juffrouw geen volledige Franse zinnen te vertellen. Laat ze eerst al maar wat Nederlands onder de knie krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:44.