actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2015, 03:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy ‘Tekort aan leerkrachten? Wij vinden geen werk’

‘Tekort aan leerkrachten? Wij vinden geen werk’


‘Er is almaar sprake van een lerarentekort. Maar in de praktijk is het voor leerkrachten bijzonder moeilijk om een job te vinden.’ Studentes Ine Rens (22) en Jasmine Bruyninckx (23) lanceerden pas vorige week hun Facebookactie ‘Leerkracht zoekt werk’. In geen tijd verzamelden ze 1.600 likes en heel wat reacties van leerkrachten die in hetzelfde schuitje zitten.



Ze hadden niet verwacht zoveel respons te krijgen op hun Facebookpagina. ‘Maar al die reacties bewijzen dat het probleem leeft onder beginnende leerkrachten. Ze krijgen constant te horen dat ze wel snel aan een job zullen geraken. Want er is zogezegd een tekort. Maar in de praktijk verloopt de zoektocht naar werk heel frustrerend’, zegt Ine Rens.

Samen met vriendin Jasmine Bruyninckx lanceerde ze vorige week de actie op Facebook en Twitter. Onder de hashtag ‘lkr zkt werk’ – leerkracht zoekt werk – willen ze zo veel mogelijk getuigenissen verzamelen van beginnende leerkrachten, om te begrijpen waar het precies fout loopt. Op 13 mei volgt een praatcafé in Leuven met betrokkenen uit alle geledingen van het onderwijsveld.

Zelf volgden ze de driejarige lerarenopleiding aan de Katholieke Hogeschool Leuven en zitten ze nu in hun eerste masterjaar pedagogische wetenschappen aan de Leuvense universiteit. ‘Veel van onze vroegere klasgenoten zijn nu op zoek naar werk. Soms moeten ze tot honderd sollicitatiebrieven versturen alvorens ze nog maar een antwoord krijgen. Dat vaak nog eens negatief is ook. En als ze een job vinden, is die vaak tijdelijk’, zegt Ine.


75 sollicitatiebrieven, nul antwoorden

Zo staart er op de pagina een getuigenis van Stephanie (23): In 2013 afgestudeerd. 75 sollicitatiebrieven verstuurd. Nul antwoorden gekregen. Gekozen voor een job buiten het onderwijs.

‘Elk jaar verliest het onderwijs honderden vaak goed opgeleide en gemotiveerde leraren. Stephanie is een van hen’, zegt Ine.

Zijzelf is niet meteen van plan om aan de slag te gaan in het onderwijs. Jasmine wel. ‘Maar als ik in mijn omgeving zie hoe iedereen van interim naar interim aan het hoppen is... Het is niet alleen moeilijk om een job te vinden, ook om er een te houden.’

Dat bewijst ook het verhaal van Yka Giambra (24). In juni vorig jaar studeerde ze af, met twee diploma’s op zak: leerkracht wiskunde en biologie, én leerkracht buitengewoon onderwijs. Sindsdien gaf ze al les in drie scholen. ‘In het begin zocht ik nog in mijn eigen regio Limburg. Na dertig sollicitatiebrieven zonder antwoord heb ik mijn blik verruimd naar Vlaams-Brabant. Pas na zeventig nieuwe brieven ben ik ergens kunnen beginnen. Tijdelijk.’

Twee scholen en evenveel tijdelijke contracten later zit ze vanaf 12 mei weer zonder job. ‘Telkens als ik mij goed begin te voelen op een school, moet ik weer op zoek naar een nieuwe job. Dat afscheid valt me elke keer opnieuw heel zwaar. Daar komt nog eens die eeuwige onzekerheid bij. Ik doe mijn job heel graag, maar zonder vast inkomen is het moeilijk om bijvoorbeeld aan samenwonen te beginnen denken.’


DS, 22-04-2015 (Jens Vancaeneghem)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.