actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st September 2015, 18:48
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
SP.A: ‘Gespreid betalen moet in hoger onderwijs overal mog

SP.A: ‘Gespreid betalen moet in hoger onderwijs overal mogelijk zijn’

Oppositiepartij SP.A vraagt aan minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) om gespreide betalingen aan alle onderwijsinstellingen mogelijk te maken. ‘Vandaag doet de ene school het wel, de andere niet,’ zegt Vlaams parlementslid Tine Soens (SP.A). Ze reageert op het nieuws dat steeds meer studenten een aanvraag indienen om de betaling te spreiden.

‘De verhoging van het inschrijvingsgeld aan hogescholen en universiteiten is voor veel studenten wel degelijk een harde dobber. Nu de Vlaamse regering het inschrijvingsgeld met 280 euro (van 610 naar 890, red.) heeft verhoogd, hebben veel meer studenten het moeilijk om de factuur te betalen’, reageert Vlaams parlementslid Tine Soens.

De sp.a-politica vindt dat minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) ervoor moet zorgen dat studenten aan alle onderwijsinstellingen hun inschrijvingsgeld gespreid kunnen betalen.

‘Ene school wel, andere niet’

’Vandaag doet de ene school het wel, de andere niet. De Vlaamse regering schuift haar besparingsbeleid af op de studenten. Die krijgen het daardoor een stuk moeilijker dan vroeger’, zegt Soens. ‘De minister moet maken dat er een degelijk, veralgemeend systeem van gespreide betalingen komt in heel Vlaanderen. De betaalbaarheid van het hoger onderwijs kan toch niet afhangen van de hogeschool of universiteit waar een student zich inschrijft?’

Geen afschrikkingseffect

Het verhoogde inschrijvingsgeld schrikt jongeren echter niet af voor het hoger onderwijs. Dat blijkt uit de inschrijvingscijfers van de universiteiten en de hogescholen. Dat de verhoging geen afschrikkingseffect heeft, kan ermee te maken hebben dat er voor de beursstudenten niets veranderd is. Voor hen bleef het bedrag op 105 euro.

Bron: De Standaard, 21/09/2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150921_01877254

Eigen mening: Ik vind het raar dat er vandaag de dag nog niet overal de mogelijk ter beschikking is om gespreid het inschrijvingsgeld te betalen. Indien ik mij niet vergis is dit voor Thomas More ook zo? Verbeter mij als wat ik schrijf fout is. Het verhoogde inschrijvingsgeld treft volgens mij meer gezinnen dan wij zelf denken. Voor mijn ouders valt dit nu al bij al mee, maar twee jaar geleden moesten zij het inschrijvingsgeld betalen voor drie studenten. Een verdriedubbeling ten opzichte van nu. De totale kostprijs is dan ineens een pak duurder. Daarnaast zijn er ook studenten die zelf voor hun opleiding moeten betalen. Ook voor hen is het extra moeilijk om dit bedrag te betalen. Wanneer er begrippen als schoolplicht en recht op onderwijs bestaan vind het ik het vanzelfsprekend dat iedereen de kans moet krijgen om ook hoger onderwijs te volgen. Het inschrijvingsgeld blijft hetzelfde, het komt enkel niet in een bedrag aan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.