actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th June 2008, 18:33
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Leerlingen voeren actie voor korte broek

Leerlingen voeren actie voor korte broek

WESTMALLE - ‘Shorts against suppression’. Zo heet het filmpje dat de leerlingen van de derde graad van het Sint-Jan Berchmanscollege in Westmalle op de videosite YouTube hebben geplaatst. In het filmpje is te zien hoe enkele tientallen leerlingen van het college vorige week woensdag in korte broek naar de schoolpoort optrokken, onder de verbouwereerde blik van enkele leerkrachten. Met het filmpje willen de leerlingen protesteren tegen het schoolreglement, dat de leerlingen verbiedt een korte broek te dragen – zelfs als het zeer warm is.
‘Het was een ludieke actie, waar ik best nog mee kon lachen’, zegt directeur Alfons Goos. ‘Alleen is het jammer dat dat nu op YouTube verschijnt. De actie is zijn eigen leven gaan leiden, wordt nu opgeklopt. Te lezen aan de tekstreacties bij het filmpje lijkt het nu alsof onze school repressief is en dat onze leerlingen geen welbevinden hebben. Maar dat is niet het geval. Enkele jaren geleden heeft onze school doorlichting gekregen. Daaruit bleek dat onze leerlingen gemiddeld meer welbevinden hebben dan in het hele land, en dat dat welbevinden met de jaren stijgt.’

Directeur Goos riep de leerling, die het initiatief voor de actie nam, gisteren op het matje. ‘Hij krijgt geen straf. Hij is zelf ongelukkig met de loop die deze actie heeft genomen. Het is een beetje boven zijn hoofd gegroeid. Maar ik heb wel duidelijk gemaakt dat dit niet voor herhaling vatbaar is.’

‘Voor mij is dit een principiele zaak. We hebben traditioneel een goed overlegmodel, de leerlingen hebben inspraak. Dergelijke filmpjes dreigen dat overlegmodel te hypothekeren. Bovendien stel ik mij vragen bij de privacy. Op het internet spuien leerlingen nu allerlei kritieken, op de school, op leerkrachten. Maar als school mogen wij ook geen foto’s of uitslagen van leerlingen op het internet plaatsen.’

De school hield gisteren de identiteit van de leerling die het initatief voor de actie nam, angstvallig geheim. ‘Wij willen dit niet opblazen. Bovendien wil de leerling zich zelf op de vlakte houden. Hij is wat geschrokken van de reacties’, zegt Goos.

Maar voor de leerlingen blijft het kledingreglement wel een strijdpunt. Als het schoolreglement niet verandert, dreigen sommige leerlingen er al mee de actie volgend schooljaar te herhalen. ‘We zijn met de leerlingen overeengekomen dat we volgend jaar de discussie over de kledij ten gronde zullen voeren, al heeft dit filmpje daar niets mee te maken.’

Zelf blijft de directie voorstander van een verbod op korte broek. ‘Het is de traditie van onze school dat de kledij van de leerlingen verzorgd en niet-extravagant mag zijn’, zegt Goos. ‘We willen ook geen vrijetijdskledij, en dat is een korte broek wel. We hoeven geen beachparty op de school.’ Wordt ongetwijfeld vervolgd. (yd)

Bron: De standaard online, 10/06/08

Ik kan deze studenten alleen maar steunen. Ik snap ook totaal niet wat het probleem is met korte broeken. Ik draag niets liever dan een korte broek, lekker fris. Wat heeft dat nu te maken met een 'beachparty' en waarom is een korte broek vrijetijdskledij? Een korte broek is in de zomer gewoon lekker fris. Vooral voor leerlingen die met de fiets komen is het vrij onaangenaam om met zo'n warm weer een lange broek te moeten dragen. Ik spreek uit ervaring!
Bij ons op school (Mariagaarde in Westmalle, de buren van Sint-jan) mag dat ook niet, maar leerkrachten wel, dus loop ik daar 'de hele tijd' in korte broek rond
De eerste keer dat ik een korte broek wilde aandoen heb ik getwijfeld, maar toen bedacht ik me dat de vrouwelijke collega's zonder problemen zomerse kleedjes mogen dragen, dus waarom ik geen korte broek?
Als je korte broeken verbiedt, moet je ook rokken verbieden.
Er staat een filmpje van op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=KnB7XfaFVfo

En nu zal ik mijn grote mond maar houden, want misschien dat ik volgend jaar wel op Sint-Jan terechtmoet als ik geen uren meer heb in Mariagaarde en dit is een publiek forum dus...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th June 2008, 00:51
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Zelf meegemaakt!

Hehe dit doet mij denken aan mijn jaren dat ik in het middelbaar schoolliep! (Wow hoor mij bezig, precies of ik al oud ben )

Ik ben 6 jaar lang naar Regina Pacis geweest in Hove, daar moesten de meisjes vanaf de start van het schooljaar tot aan de herfstvakantie met de uniformrok rondlopen en vanaf de herfstvakantie tot aan de paasvakantie mochten we een lange broek dragen, vanaf de paasvakantie tot en met het einde van het schooljaar was die uniformrok terug verplicht!
Op een zeker moment wilden de meisjes in de barre koude periodes niet bevriezen in die blote benen en zijn gaan ijveren om ook een lange broek te mogen dragen tijdens heel het jaar door!

Wel toen ik in het tweede jaar zat, is er afgesproken geweest vanuit de hogere jaren dat de volgende dag alle meisjes in lange broek naar school gingen komen en dat de jongens in de uniformrok naar school gingen komen!
Dit gaf een ludiek gezicht, hiermee hebben ze zelfs de krant gehaald en dit heeft ook effect gehad bij de directie.
Zij hebben nog diezelfde week een brief meegegeven met alle studenten voor de ouders waarin de ouders een soorrt van vragenlijst moesten invullen omtrent de uniformrok en het hele uniformreglement! Wel nog datzelfde jaar is er beslist dat meisjes het hele jaar door een broek mochten dragen!

Hoera het was ons gelukt en nu nog steeds mogen de meisjes daar een lange broek dragen wanneer ze het willen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.