actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th June 2013, 11:32
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Innovatie-expert: ‘Onderwijshervorming is dramatisch’

Innovatie-expert Jef Staes maakt in een post op Facebook brandhout van de onderwijshervorming. ‘Het is niet goed. Het is zelfs dramatisch!’, aldus Staes.
Staes stelt vast dat politici blijkbaar onmogelijk een ‘uitdagende en collectieve onderwijsvisie’ kunnen neerzetten. ‘Ze verzanden in de tegenstellingen en het eigenbelang. De onwetendheid is zo groot dat ‘consensus en stilstand’ de enige mogelijke uitkomst bleek. Het bereikte akkoord blinkt dan ook uit in besluiteloosheid,’ aldus Staes in zijn open brief.

Volgens Staes kan er binnen het huidige kader nochtans flink geïnnoveerd worden, maar is de weerstand immens omdat een massa leerkrachten zich niet voelt aangesproken door de roep naar fundamentele verbetering.

‘De macht van incompetente, daadloze directies en de kracht van machtsgeile, vastgeroeste vakbonden is zo groot, dat gepassioneerde leerkrachten, enthousiaste directies en begripsvolle vakbondsleden gewoon weggedrukt worden,’ zegt Staes.

De innovatie-expert ziet een belangrijke rol weggelegd voor de jonge leerkrachten. ‘Jullie zijn de enigen die kunnen zorgen voor een echte doorbraak laat dus eens van je horen!,’ besluit Staes.

Bron: De Standaard
Datum: 12/6/2013

Eigen mening
Ik ga mee met Jef Staes zijn mening dat ze nu slechts een akkoord hebben gevormd omdat er één moest gevormd worden. Je kan zelf kiezen wat je doet is volgens mij pure 'bullshit'. Laat ook duidelijk aan ons merken hoe wij het gaan moeten doen later. Voor leerkrachten in opleiding is het allesbehalve leuk om in de ene school terecht te komen waar er verschillende niveaus zijn en enkele weken later in een andere school waar dan weer het oude onderwijsbeleid geldt.

Volgens mij kunnen wij jonge leerkrachten wel met goede ideeën afkomen, maar dan nog staan er oudere directies bovenaan. Eenmaal dat wij onze stem kunnen laten horen, zullen wij zelf ook al enkele jaren ouder zijn en verzuurd omdat er nooit iets is doorgekomen. Waarom zouden wij dan nog moeite doen? Ik wil wel gerust mijn mening geven over hoe het misschien beter kan:
Volgens mij zou het al een hele verbetering zijn, moesten er enkele leerkrachten van verschillende scholen mee in de onderhandelingen zitten. Zij representeren dan hun school en die hun mening. Ook zou ik de leerlingen van de lagere school verplichte lesdagen geven. Op deze dagen gaan de leerlingen dan naar verschillende soorten scholen waar ze les volgen samen met de eerstejaars. Het moeten dan wel lessen zijn die de richting typeren. Een hotelrichting zou dus een open les koken moeten geven of een Latijnse richting een les Latijn met grammatica. Zo kunnen de leerlingen toch al veel beter aanvoelen wat hen interesseert en wat ze zes jaar verder willen gaan doen.

Dit idee heeft natuurlijk ook zijn gaten, maar ik denk dat we niet mogen vergeten dat het watervalsysteem niet alleen komt door de leerlingen die niet meer leren of de leerstof niet aankunnen, maar ook door de ouders die veel liever zeggen dat hun kind Latijn doet dan een eerste jaar Bouw. Ik wil nu niemand tegen de schenen schoppen, want mij maakt het totaal niet uit waar mijn kind later zit. Zolang hij zich daar maar goed voelt.

Ik was zelf schoolmoe in mijn vijfde jaar humane wetenschappen. Dan is er geen weg meer terug of je blijft zitten, maar aangezien ik schoolmoe was, wilde ik zo snel mogelijk weg. Tot op de dag van vandaag vervloek ik mezelf dat ik niet voor een technische- of een beroepsrichting ben gegaan omdat ik dan nu een veel vrijere keuze had gehad. Met je diploma ASO ben je niets na het middelbaar, je moet verder studeren.
Ik had in mijn zesde leerjaar wel zelf gekozen voor ASO omdat ik niet beter wist. Ik volgde mijn zus. Ik wist niet dat er andere richtingen waren. Als we de leerlingen van het zesde leerjaar dus zouden kunnen introduceren in de verschillende richtingen, geloof ik dat de keuzes anders zullen liggen dan vandaag.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.