actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th February 2018, 15:11
Arne.D*Cnodder Arne.D*Cnodder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Olen
Posts: 48
Katholiek onderwijs steunt N-VA: "Eerst vrije schoolkeuze, dan pas sociale mix"

Katholiek onderwijs steunt N-VA: "Eerst vrije schoolkeuze, dan pas sociale mix"

Katholiek Onderwijs Vlaanderen steunt blokkering centraal aanmeldingssysteem. De N-VA blokkeert de invoering van een Vlaams centraal aanmeldingssysteem voor scholen. Opvallend: de partij krijgt daarbij de steun van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Sinds zaterdagochtend kamperen tientallen ouders aan twee Grimbergse basisscholen, in de hoop hun kind te kunnen inschrijven. De inschrijving zelf begint pas donderdag. Nochtans was iedereen het erover eens dat dergelijke situaties, waarbij ouders dagenlang in de vrieskou moeten doorbrengen, moesten worden vermeden.

In het Vlaams Parlement wordt al geruime tijd gewerkt aan de invoering van een Vlaams centraal aanmeldingssysteem, zowel voor het basis- als het secundair onderwijs. Maar de onderhandelingen zitten in het slop.

Reden? N-VA wil af van de sociale correctie die in het systeem automatisch zit ingebouwd, de zogenaamde 'dubbele contingentering'. Dat houdt in dat er met twee lijsten wordt gewerkt: kansarmere en kansrijkere kinderen. Wie in welk 'contingent' zit, wordt bepaald door onder meer de thuistaal en het opleidingsniveau van de moeder.

"We zijn niet tegen de sociale mix, maar vinden dat systeem met twee lijsten heel oneerlijk", zegt Kris Van Dijck, Vlaams Parlementslid voor N-VA. "We vinden het niet kunnen dat een kind op een bepaalde school in zijn buurt kan worden geweigerd, niet omdat er geen plaats meer is in die school, maar omdat er geen plaats is voor kinderen van 'zijn groep'. Dat wij-zij-denken, daar doen we niet aan mee."

Volgens Van Dijck wil zijn partij wel een centraal aanmeldingssysteem, maar dan zonder die sociale correctie. De partij krijgt daarvoor de steun van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, dat nochtans recent een aantal keer in aanvaring kwam met de N-VA. Maar volgens topman Lieven Boeve primeert de vrije schoolkeuze boven alles. "Het zal niemand verwonderen dat wij vrijheid van onderwijs prioritair vinden. En als er een systeem is dat door sociale correctie die vrijheid niet kan garanderen, dan is dat voor ons geen goed systeem."

Een sociale mix op scholen is een lovenswaardig doel, meent Boeve. "Maar de vraag is of je die via het aanmeldingssysteem moet bekomen. Een andere manier is bijvoorbeeld het geven van incentives, meer middelen dus, aan scholen die kinderen met een bepaalde socio-economische achtergrond opnemen."

Geen alternatief
Jo De Ro, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, zegt bijzonder ontgoocheld te zijn. "Het was de N-VA zelf die mee die sociale correctie heeft ingevoerd tijdens de vorige legislatuur. Dus is de switch nogal vreemd", meent hij. "Het systeem van de twee lijsten is wel niet iets waarmee we getrouwd zijn. Mochten er goede alternatieven zijn, dan kan daarover worden gepraat. Maar tot nu toe heeft niemand een goed alternatief kunnen voorleggen. Ook de N-VA niet."

De Ro verwijst ook naar het werk in de federale radicaliseringscommissie, waar meerdere experts verklaarden dat de strijd tegen radicalisering begint op de scholen, bij het wegwerken van ongelijke kansen. "Daarom dat zo'n sociale correctie net zo belangrijk is."

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) zegt in een reactie dat ze voor een goede sociale mix is en dat het werken met een dubbele contingentering daar een instrument voor is, en dus aan te moedigen is. Al is het invoeren in alle regio's, dus ook waar geen enkel capaciteitsprobleem is, volgens haar geen goed plan. Ze laat het initiatief wel over aan het parlement. De N-VA liet weten dat de kans dat er deze legislatuur nog een centraal systeem komt voor heel Vlaanderen, klein is.

Datum: 26/02/2018
Bron: https://www.demorgen.be/nieuws/kath...e-mix-bc64aa3c/


Eigen mening:
Dit is een vervolg op het artikel dat Ruben Peeters eerder vandaag had gepost. Ruben schreef dat hij betwijfelde of dat het centrale aanmeldingssysteem er daadwerkelijk zal komen omdat, in zijn mening, het moeilijk zal worden om met alle betrokken partijen tot een compromis te komen. Hij heeft hier gelijk in. De N-VA blokkeert blijkbaar de invoering van dit Vlaams centraal aanmeldingssysteem voor scholen. Nu, ik begrijp wel dat de partij dit wil blokkeren omdat er in het artikel besproken wordt dat het aanmeldingssysteem zal werken met een zogenaamde 'dubbele contingentering'. Dat houdt in dat er met twee lijsten wordt gewerkt: één voor kansarmere kinderen en één voor kansrijkere kinderen.

Hiermee willen ze een grotere sociale mix creëren op scholen. Een kind kan dan geweigerd worden, niet omdat er geen plaats meer is, maar omdat er geen plaats meer is voor kinderen van ‘zijn groep’. Dit vind ik totaal niet kunnen. Tijdens mijn stage moet ik in het gemeenschapsonderwijs staan en ik moet eerlijk toegeven dat ik daar veel genot uit haal om les te geven aan kinderen met verschillende culturen en sociale achtergronden. Voor mij is het dus ook belangrijk dat er een sociale mix is op school omdat je hier als leerkracht in opleiding veel meer uit leert. Ik leer bijvoorbeeld uit deze stage nu hoe je als leerkracht met de diversiteit in de klas kan omgaan. Een sociale mix moet er dus, naar mijn mening, zijn op school. Maar net zoals Lieven Boeve vind ik het dus niet kunnen dat je deze sociale mix via het aanmeldingssysteem moet bekomen.

Laatst aangepast door Arne.D*Cnodder : 26th February 2018 om 15:16. Reden: schrijffout
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.