actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2012, 13:02
alexandra.moorkens's Avatar
alexandra.moorkens alexandra.moorkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 97
Gemaskerde jongen gooit zak smurrie naar professor

Gemaskerde jongen gooit zak smurrie naar professor

zaterdag 25 februari 2012
Auteur: Kaatje De Coninck


LEUVEN - In een aula van de KU Leuven heeft een jongeman een zak smurrie naar het hoofd gegooid van professor sociale psychologie Vera Hoorens. Volgens sommigen ging het om een verzameling stront en braaksel. 'Een bagatel', zegt Hoorens zelf. Maar de universiteit neemt de zaak ernstig en dient klacht in tegen onbekenden.

Donderdagmiddag liep een gemaskerde jongen de les van professor Vera Hoorens binnen en gooide een stinkende zak smurrie naar haar. Volgens sommige bronnen ging het om uitwerpselen en braaksel. 'De jongen had een sjaal om zijn hoofd gewikkeld om zijn identiteit te verbergen', vertelt Tine Baelmans, vicerector Studentenbeleid van de KU Leuven. 'Daarna liep hij weer naar buiten. Professor Hoorens werd niet geraakt door de smurrie, maar was natuurlijk erg geschrokken.'

'Zonde van de tijd'

De professor riep er de campusbeveiliging bij, die de zaak rapporteerde aan het universiteitsbestuur. Meteen diende ze bij de lokale politie ook een klacht in tegen onbekenden. 'Wij tillen alvast zwaar aan dit incident', reageert Baelmans. 'We gaan ervan uit dat de politie de dader te pakken zal krijgen, maar we vragen aan de studenten om zich te melden als ze iets weten. Misschien gaat het om een (ex-)student die problemen heeft met professor Hoorens, maar dat weten we niet. Hij heeft geen boodschap achtergelaten over het waarom van zijn actie.'

Als de jongen geklist wordt en student blijkt te zijn, zal door de universiteit wellicht ook een tuchtprocedure tegen hem worden opgestart. Hoorens zelf reageerde gisteren kort met: 'Een bagatel is dit. Zonde van onze tijd'.

'Shit over zich heen'

Vera Hoorens geniet enige bekendheid in Vlaanderen. Naast professor is ze ook auteur van enkele romans, geeft ze geregeld haar mening in de geschreven pers en was ze ooit panellid in Bart Peeters' wetenschapsprogramma Hoe?Zo!. Maar onder haar studenten heeft ze een pak tegenstanders. Volgens hen is Hoorens niet altijd de opgewekte professor die we in het tv-programma te zien kregen, maar zou ze vooral 'streng maar onrechtvaardig' zijn.

Op een Facebookpagina die enkele jaren geleden 'ter ere van' Hoorens werd opgericht, wordt regelmatig kritiek gepost over de prof. Ook gisteren viel er te lezen dat ze deze actie vooral aan haarzelf te danken had. En op Twitter verscheen de boodschap: KUL prof kreeg shit over zich heen, letterlijk.

'Het is makkelijk kritiek te spuien via sociale media', zegt Tine Baelmans. 'Maar wij geven onze studenten ook de kans hun proffen te beoordelen. Het feit dat Vera Hoorens hier nog altijd werkt, is het teken dat de kritiek daar een stuk stiller klinkt.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=GGS3MMDEA

Mening: Ik plaats dit artikel hier vooral omdat er zo veel commentaar komt rond het gedrag van die 'student'. Het gedrag valt zeker niet goed te keuren, maar was wel te verwachten.
Ik heb les gehad van Vera Hoorens het afgelopen jaar. Zij gaf aan mij Sociale Psychologie. Als er iets in het artikel staat dat ik herken van typisch Vera-gedrag dan is het wel het 'STRENG MAAR ONRECHTVAARDIG' stukje. Het was een doodzonde om iets te laat aan te komen in de les, ook als je bijvoorbeeld naar de dokter was geweest. Geen uitzonderingen! Dan maakte ze die studenten belachelijk voor een volle aula van wel 700 studenten! Dan zei ze zaken als: "Kijk dat is nu een typisch voorbeeld van mensen die psychologisch gestoord zijn" of "Deze mensen hebben zeker een misvormd hechtingsgedrag, ik weet niet met wat hun ouders bezig zijn geweest maar met opvoeding zeker niet". Als je dit een paar keer moet horen raak je echt wel gefrustreerd. Ik ken mensen die niet binnen durfde komen als de les al bezig was om de tirannie van Hoorens niet over zich heen te krijgen en ik zelf was altijd 20 minuten te vroeg in de aula om zeker geen problemen te krijgen.
Zo als je nu hebt kunnen lezen, kan je misschien iets meer begrijpen waarom de 'student' dat heeft gedaan. Toch keur ik dit gedrag zeker niet goed. Dit is niet de manier om je frustratie over een prof of leerkracht op te lossen. Ik zou het zelf verschrikkelijk vinden als dit later met mij zou gebeuren. Maar de reactie van Professor Hoorens dat het een 'bagatel is' vind ik ook maar vreemd. Zo iets is zeker geen kleinigheid en dat brengt de frustratie bij de studenten ook nog hoger. Alles is voor haar niet noemenswaardig of zoals zij het zo mooi zegt een 'bagatel'.
Misschien is het ook al opgevallen, dat als ik er aan terugdenk mijn frustratie weer de hoogte in schiet.
Vera de verschrikking voor psychologie, pedagogie, economie, politiek, geneeskunde, communicatiewetenschappen, sociologie,... Klamp een student aan in Leuven en vraag "Wie is Vera Hoorens?" en iedereen zal daar op kunnen antwoorden zelfs als ze geen les van haar hebben gehad.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th February 2012, 13:17
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Zelfs al kan je niet met een leerkracht door de deur, dan nog is dit gedrag ongepast. Ik kan het nog minder begrijpen met de argumenten die aangereikt worden. Ik heb ooit ook een erg moeilijke leerkracht gehad. Ik heb het nooit in mij gehad om een zakje te nemen, mijn behoefte daarin te doen en dat over de leerkracht te gooien. Kijk, als er problemen zijn, dan moet je je daarover uitspreken. Ik denk dat dat een veel volwassenere manier van aanpakken is dan dit. Het kan goed zijn dat die leerkracht geen makkelijk persoon is, maar dan moet je je beklag daarover doen bij het bestuur van de school. Dat is wat ook ik toen gedaan heb en dat is daarna een stuk beter gelopen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th February 2012, 15:34
alexandra.moorkens's Avatar
alexandra.moorkens alexandra.moorkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 97
Nic verwoordt perfect wat ik bedoelde. Ik vond haar totaal niet aangenaam om les van te krijgen, maar daarom ga ik mij nog niet verlagen tot zulke zaken. Er is in de KUL een bevraging naar de professoren na elk semester, daarin kan je je beklag doen over een bepaalde prof. Maar als je dan vind dat je waarschijnlijk niet gehoord gaat worden, er is zoiets als een bestuur om je beklag te doen. Of start een petitie of iets in die trant. We zijn mensen, maar ons gedragen als mensen blijkt vaak moeilijk. Dit is meer iets wat de chimpansees vaak doen in de zoo, met hun uitwerpselen naar bezoekers smijten. Misschien voelde hij zich meer verwant met hen dan met ons.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.