actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2013, 22:49
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Rik Torfs nipt verkozen tot rector KU Leuven

Rik Torfs nipt verkozen tot nieuwe rector van de KU Leuven
17/05/13, 19u55
772 voor Torfs, 736 voor Maex
© belga. Karen Maex en Rik Torfs.
Professor Kerkelijk Recht Rik Torfs is vandaag nipt verkozen tot de nieuwe rector van de KU Leuven. Dat vernam De Morgen uit goede bron en werd door Torfs zelf bevestigd. De 56-jarige professor kerkelijk recht en gewezen CD&V-senator heeft het gehaald van aftredend vicerector Karen Maex. Torfs volgt huidig rector Mark Waer op. In een eerste reactie zei Torfs dat hij vooral "fier" is dat hij de Leuvense universiteit mag leiden en dat hij als rector "verbindend" wil optreden.


Ik ben vooral heel fier en ontzettend dankbaar voor het vertrouwen. Het is heel vreemd als zoveel mensen je hun vertrouwen geven
Rik Torfs

© belga.
Torfs lag al op kop na de eerste stemronde. Kandidaten Tine Baelmans en Bart De Moor vielen toen af en Torfs kreeg 567 stemmenachter zijn naam, 26 meer dan Karen Maex, vicerector Wetenschap en Technologie. Ook in de tweede stemronde bleef het verschil tussen Torfs en Maex beperkt. Van de 1.527 gewogen stemmen gingen er 772 naar Torfs en 736 naar Maex. Er waren 19 blanco stemmen.

In zijn eerste reactie benadrukte Torfs dat hij de KU Leuven de komende jaren wil leiden in een sfeer van "samenwerking en broederschap of zusterschap". "Ik wil verbindend optreden", klonk het. "Ik ben vooral heel fier en ontzettend dankbaar voor het vertrouwen. Het is heel vreemd als zoveel mensen je hun vertrouwen geven".

Karen Maex stond bij de officiële bekendmaking van de resultaten aan de zijde van Torfs. "Ik ben trots op mijn resultaat en het parcours dat ik heb afgelegd", zei ze. "We hebben natuurlijk een verschil in visie, dat is ook gebleken in de campagne. Maar goed, hij heeft het gehaald. Ik hoop vooral dat hij zijn belofte van samenwerking kan waarmaken", klonk het nog. De nieuwe verkozen rector staat voor een periode van vier jaar aan het hoofd van de universiteit.

Eerder dit jaar verliet de 56-jarige Torfs de politiek. Niet veel later stelde hij zich kandidaat voor het rectorschap. Torfs deed in 2005 al eens een gooi naar de leiding van de Leuvense universiteit, maar moest toen de duimen leggen tegen Marc Vervenne.

De KU Leuven volgt dus niet het voorbeeld van de Universiteit Gent, waar eerder deze week met Anne De Paepe voor het eerst een vrouwelijke rector werd verkozen.

Mening: De aanstelling vind ik persoonlijk niet het grootste nieuws, wel vind ik het opvallend dat er in Gent voor het eerst een vrouwelijke rector werd verkozen, toch wel opmerkelijk.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.