actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th September 2013, 18:50
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Vijf keer te laat? Zaterdag strafstudie

De Victor Hortaschool in Evere pakt uit met een opvallende maatregel tegen laatkomers.
De Victor Hortaschool probeert al enkele jaren met nieuwe initiatieven te laat komen en spijbelen tegen te gaan. In 2009 gaven ze tickets voor het pretpark Walibi aan leerlingen die zes weken elke dag op tijd kwamen. In 2011 beloonden ze de klas met de minste laatkomers met een les van Club Brugge-speler Victor Vazquez.

Dit jaar zijn beloningen verleden tijd, want leraars merkten dat die maar een tijdelijk effect hadden. Wie nu vijf keer te laat komt in een periode van twee maanden, krijgt een strafstudie op zaterdagvoormiddag.

De leerkrachten zijn bereid om op zaterdag met educatieve opdrachten te komen, zodat het geen bezigheidstherapie wordt. Voor de zaterdagse strafstudie kreeg de school toestemming van het departement onderwijs.

‘Als het duidelijk in het schoolreglement stond én het voltallige lerarenkorps er achter stond, mocht het’, zegt technisch adviseur Bart Uyttersprot.

In de school komen dagelijks 20 tot 30 van de 350 leerlingen te laat. Opvallend is dat ze voor stages wél op tijd komen. ‘Dat vinden ze dan wel belangrijk, maar school is zeker even belangrijk’, zegt Uyttersprot.

Professor onderwijsrecht Jan Degroof vindt dat er betere momenten zijn om een strafstudie te plannen. ‘Op zaterdag hebben veel leerlingen andere activiteiten gepland. Tijdens de week is er tijd genoeg om een strafstudie te geven’, vindt hij.

De leerlingen noemen het wel motiverend. ‘Ik werk op zaterdag, dus die strafstudie wil ik vermijden’, zegt Diana, een verwoed spijbelaarster. ‘Als ik merk dat ik te laat ga zijn, blijf ik gewoon thuis.’


Bron: De Standaard
Datum: 4/9/2013

Eigen mening
Ik vind het een heel goed initiatief en al zeker beter dan hun vorige initiatieven die mee in het artikel vermeld staan. Deze behandeling zorgt ervoor dat leerlingen meer de waarde moeten gaan zien van het op tijd komen zonder ervoor beloond te worden.

Toch vertoont deze strategie nog gaten zoals een van de leerlingen laat blijken. ‘Als ik merk dat ik te laat ga zijn, blijf ik gewoon thuis.’ Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat mensen die anders te laat zijn gewoon helemaal thuisblijven. Kortom, ze vinden wel altijd iets om het gezag te ondermijnen.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th September 2013, 09:45
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Mijn mening is net het tegenovergestelde. Idealiter zou dit inderdaad een mooi initiatief zijn maar in de praktijk denk ik dat het veel moeilijker ligt. Niet iedereen kan er aan doen dat ze te laat op school zijn. Als je met de fiets naar school komt kan je al wel eens pech hebben onderweg. Als je van ver moet komen en je ouders brengen je kan het soms ook al eens zijn dat je onverwachts lang in de file staat. Dat is al een eerste kant van het verhaal. Er is pas strafstudie vanaf een totaal van 5 keer te laat komen, wat goed is, maar ik blijf er bij: soms kan de leerling er niet aan doen. Voor de leerlingen die wel bewuste laatkomers zijn is er ook nog steeds de verantwoordelijkheid voor andere dingen zoals in het artikel hierboven vermeld staan; werken. Uiteraard gaat school voor op alles maar ik vind dat ze een andere oplossing moeten vinden op het feit dat deze strafstudie op zaterdag is. Denk ook maar eens aan de bereikbaarheid, vele bussen die de leerlingen naar school brengen, rijden niet in het weekend. Het is niet omdat leerlingen niet in de mogelijkheid zijn om op zaterdag naar school te gaan (voor welke reden dan ook), dat er daar dan mee 'gedreigd' moet worden. Daarnaast vind ik ook dat leerlingen recht hebben op hun weekend. Het is al zwaar genoeg voor de leerlingen om alle leerstof verwerkt te krijgen en bij te blijven met hun huiswerk dat ze die twee dagen echt wel kunnen gebruiken.

Om deze reactie met een positieve noot te beëindigen , vind ik wel dat het slim gezien is van de school om de strafstudie zo educatief mogelijk te maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th September 2013, 10:51
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Ik vind het een heel goed initiatief en al zeker beter dan hun vorige initiatieven die mee in het artikel vermeld staan

Nochtans lijken deze initiatieven opgestart vanuit de algemeen aanvaarde theorie dat belonen beter werkt dan bestraffen.
Voor deze school was er duidelijk een discrepantie tussen theorie en praktijk, maar toch: mooie pogingen!
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.