actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2011, 19:55
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Gepuzzel met godsdienst

Gepuzzel met godsdienst


DUFFEL - 't Kofschip in Duffel moet zwaar goochelen met leerkrachten en lokalen om vijf levensbeschouwingen te bedienen. 'Zijn die twee uurtjes dat allemaal waard?'



Vijf van de zeven levensbeschouwingen biedt de gemeentelijke basisschool 't Kofschip in Duffel aan. Van de 186 kinderen in de lagere school volgen er 115 rooms-katholieke godsdienst, 59 zedenleer, 10 islamitische, 1 Grieks-orthodoxe en 1 protestantse godsdienst. Alles behalve anglicaans en Israëlitisch dus. 'Maar die hebben we de vorige jaren ook gehad', zegt directeur Geert Gabriëls (49).

De directeur heeft zijn handen vol om dit religieus palet praktisch geregeld te krijgen. Om te beginnen moet de school voor elke levensbeschouwing lokalen hebben. 'We hebben zes containerklassen, in afwachting van een bouwproject volgend jaar. Zedenleer en islam delen zo'n containerklas, waar we een schot in geplaatst hebben. De kinderen die rooms-katholieke godsdienst volgen moeten naar de refter. Dat is geen pretje voor de ploeg die het middagmaal voorbereidt.'


Leermeesters gezocht

Dan moeten er nog leerkrachten ('leermeesters' heten ze) gevonden worden. Ook een hels karwei. 'Ze geven bij ons twee uren. Om een voltijdse opdracht te hebben moeten de leerkrachten in zeven of acht andere scholen staan. Aangezien de lessen levensbeschouwing op hetzelfde moment vallen, moeten al die leerkrachten wel tegelijk hier zijn. Er zijn er die inderhaast van Mechelen of Vilvoorde moeten komen.'

Daar komt het gepuzzel bovenop met leerkrachten die vast benoemd zijn, overtollig worden als het leerlingenaantal voor hun godsdienst daalt (wat gebeurd is voor rooms-katholieke godsdienst) en in een ander school van de scholengemeenschap ondergebracht moeten worden.

Helemaal te gek wordt het als er iemand ziek of zwanger is. Dan moet Geert Gabriëls op zoek naar een vervanger. 'Die moet inpasbaar zijn in mijn zo moeizaam in elkaar gestoken schema.'


Blokuren

Ouders mogen tot 8 september de keuze van het levensbeschouwelijke vak herzien. Tot zolang is het nagelbijten voor het schoolhoofd. 'Als één iemand een godsdienst kiest die ik nog niet heb, moet ik de boel weer vertimmeren. Ik prijs mij gelukkig dat de leermeesters prima met elkaar opschieten en van goede wil zijn.'

Door al dat organisatorisch gegoochel gebeurt het dat de lessen in twee opeenvolgende uren ('blokuren') moeten gegeven worden. 'Dit jaar is dat het geval in het eerste leerjaar. Geen goede zaak want je wisselt best wat af om de kinderen aandachtig te houden. Maar we kunnen niet anders.'

Er worden dus ook godsdienstlessen voor één kind gegeven. 'Leerkracht en leerling zullen zo ongetwijfeld een goede band opbouwen maar of het ideaal is? Zo'n kind kan niet even wegdromen. Als dat dan nog in twee blokuren valt, is het te intensief.'

De kwestie levert nog onverwachte neveneffecten op. 'Ik kan de leerlingen niet optimaal over de klassen spreiden', zegt Gabriëls, 'het is de godsdienst die de klassen bepaalt. Leerlingen die zedenleer volgen zitten noodgedwongen in dezelfde klas. Een collega-directeur uit onze scholengemeenschap Anker kreeg kritiek omdat hij de Marokkaanse kinderen moest samen zetten in één klas, omdat ze samen islamitische godsdienst volgen.'


Samen met vriendjes

Als gevolg daarvan doet er zich ook sporadisch 'oneigenlijk' gebruik voor. Het gebeurt wel eens dat ouders kiezen voor een levensbeschouwing, niet uit overtuiging maar 'omdat hun kind dan bij een vriendje in de klas kan zitten'.

Als hij het allemaal op een rijtje zet, komt Gabriëls tot de slotsom dat die twee schamele uurtjes wel erg zwaar wegen op de werking van de school. 'Mijn persoonlijk standpunt is daarom dat godsdienst beter uit het curriculum verdwijnt. Laat het een privézaak worden. Ik stel graag lokalen ter beschikking buiten de schooluren. Geef de kinderen liever twee uur meer lichamelijke opvoeding. Maar ik besef dat dat allemaal erg gevoelig ligt.'


DS, 01-10-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2011, 09:26
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Mijn persoonlijk standpunt is daarom dat godsdienst beter uit het curriculum verdwijnt. Laat het een privézaak worden. Ik stel graag lokalen ter beschikking buiten de schooluren. Geef de kinderen liever twee uur meer lichamelijke opvoeding. Maar ik besef dat dat allemaal erg gevoelig ligt

VOLLEDIG mee eens. Wat een gezever zeg. Het kan toch niet anders dan dat de andere lessen hieronder lijden, zeker als de klasverdeling gebeurt op basis van de lessen zedenleer. En als ik het goed begrepen heb, is er een volledige containerklas gereserveerd voor die twee leerlingen die een andere godsdienst volgen. Over dure leerlingen gesproken...
Ik heb nooit begrepen waarom godsdienst of zedenleer überhaupt aan bod komt in het onderwijs, maak daar toch een vak 'zingeving' van ofzo waarin het draait om waarden en normen die voor iedereen interessant zijn en laat eventueel elke godsdienst eens aan bod komen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2011, 10:18
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Scholen kampen met geloofscrisis

BRUSSEL - Zeven levensbeschouwingen moeten ingepast kunnen worden. Niet te doen, klagen de basisscholen. De koepel OVSG vraagt dat er dringend over nagedacht wordt.



Acht op de tien scholen uit het stedelijk en gemeentelijk onderwijs hebben gemeld dat ze organisatorische moeilijkheden ondervinden bij het invullen van de levensbeschouwelijke vakken. Dat leert de koepel OVSG (Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap) uit een rondvraag in juni, waarop 215 scholen, of de helft van de scholen uit het net, antwoordde. De resultaten verschijnen in het tijdschrift Imago.

Het OVSG had signalen opgevangen dat vele directeurs van het basisonderwijs worstelden met deze kwestie. De enquête bevestigt dat aanvoelen.

Het officiële onderwijs (steden, gemeenten, provincies, GO!) is verplicht lessen in alle erkende godsdiensten en niet-confessionele zedenleer aan te bieden als daar vraag naar is. De godsdiensten zijn rooms-katholiek, islamitisch, protestants, Grieks-orthodox, Israëlitisch en anglicaans. Ouders die in dit rijtje hun gading niet terugvinden, kunnen een vrijstelling vragen. De getuigen van Jehova doen dat al eens, of hindoes.

Dat geeft dus acht mogelijkheden. Dit allemaal georganiseerd krijgen, betekent een ingewikkelde puzzel die de scholen hoofdbrekens bezorgt: het lessenrooster in elkaar boksen, leerkrachten vinden, lokalen vrijmaken. Soms zien ze zich genoodzaakt grote klassen met verschillende leeftijdsgroepen samen te stellen.

En dan zijn er de vrijstellingen. De ouders die daarvoor kiezen, moeten zelf in lesmateriaal voorzien, waar het kind dan onder toezicht mee bezig is. Als er geen andere mogelijkheid is, wordt dat soms de leraarskamer of het kantoor van de directeur.

Een van de oorzaken van de miserie is dat de onderwijsreglementering achterhaald is.

'De verdeling van de lestijden is niet aangepast aan de nieuwe diversiteit', zegt Patriek Delbaere, directeur van het OVSG. 'Vroeger had je een grote groep die katholieke godsdienst volgde. Daarop was de verdeling gebaseerd, de kleinere groepen volgden. Nu liggen de kaarten anders. Doordat de overwegende groep kleiner is geworden, is ook het aantal lestijden afgenomen. Er kan daardoor minder gesplitst worden.'

Negenenveertig scholen gaven aan geen leerkracht islam te vinden. Dat had er voor een deel mee te maken dat die leerkrachten voorgedragen moeten worden. Bij de leermeesters islamitische godsdienst is daarbij een probleem gerezen omdat het erkende orgaan, de Moslimexecutieve, op apegapen ligt.

'Wij vragen niet om levensbeschouwing te weren uit de school', benadrukt Patriek Delbaere. 'We willen een oproep doen om dringend over de gevolgen van de nieuwe diversiteit te gaan nadenken.'


Bron: De Standaard
Datum: 1/10/2011

Mening:
Dit algemene artikel benadrukt duidelijk dat niet enkel de school in Duffel met het probleem kampt om verschillende levensbeschouwingen aan te bieden.
Hoewel het bijna organisatorisch (zowel qua plaats als leerkrachten) onmogelijk is om 7 verschillende levensbeschouwingen aan bod te laten komen, zou ik het toch jammer vinden dat het vak helemaal uit het aanbod zou verdwijnen. Alternatief? Misschien een vak 'Moraal' dat door alle leerlingen samen gevolgd kan worden en waarin de verschillende levensbeschouwingen kort aan bod komen. Daarnaast vind ik dat er dan na de schooluren ook de mogelijkheid moet zijn zich te kunnen inschrijven om hun specifieke godsdienst te volgen. Maar persoonlijk denk ik dat daar niet veel kandidaten voor te vinden zullen zijn...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.