actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2012, 15:29
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Hoofddocent UGent pleit voor toelatingsproef elke universiteitsstudent

Al wie aan de universiteit wil studeren, moet eerst slagen voor een algemene toelatingsproef. Dat stelt Marc De Vos, hoofddocent en professor rechten aan de UGent, zaterdag voor in Het Laatste Nieuws. Doel is het niveau aan de universiteiten op te krikken.

.‘Dit zou in het voordeel zijn van zowel de universiteiten als de studenten’, meent De Vos. ’De universiteiten kunnen zo een selectie maken op kwaliteit, zodat de aula’s de eerste maanden niet meer volstromen met 900 studenten van wie de helft er niet op zijn plaats zit. Zo is er weer meer plaats voor excellentie en echt talent, in plaats van altijd af te zwakken tot het gemiddelde.’

Bron: De Standaard, 13/10/2012

Motivatie:

Ik vind dit een goed voorstel. Ik heb zelf een aantal vriendinnen die aan de universiteit van Antwerpen en Leuven studeren en zij klagen allemaal over de overbevolking(gedurende de eerste maanden van het academiejaar). Op deze manier is het voor hen vaak moeilijker om lessen te volgen en rustig te studeren. Daarnaast vind ik dat jongeren snel denken dat ze het wel zullen kunnen. Ze beginnen te studeren aan de universiteit maar weten totaal niet of ze het wel aankunnen. Op deze manier kunnen jongeren nagaan wat hun capiciteiten zijn en in functie daarvan hun studiekeuze bijsturen. Zo kan men ook voor een deel vermijden dat studenten na enkele maanden een andere studierichting kiezen. Wel ben ik bang dat de universiteiten de toelatingsproeven moeilijk gaan maken aangezien men in het artikel zegt dat men het niveau van de universiteiten omhoog wil.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2012, 13:52
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Het idee op zich vind ik niet slecht. Net zoals Lien zei, denk ik dat het ook een voordeel is voor de leerlingen die hun keuze maken. Door dit ingangsexamen kunnen ze op tijd ondervinden of universiteit wel iets voor hun is. Als dit niet het geval is kunnen ze tijdig overschakelen naar de hoge school. Een andere motivatie voor het ingangsexamen is het selecteren van de beste. Dit vind ik iets minder goed. Hierdoor ga je misschien bepaalde leerlingen afschrikken terwijl ze dit niveau wel aan zouden kunnen. Door deze uitspraak zal men misschien ook het verschil tussen universiteit en hogeschool groter en duidelijker maken en dit lijkt me niet echt gepast.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2012, 17:11
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Enerzijds ben ik het eens met hetgeen dat in het artikel wordt aangehaald. Zoals Lien zegt, in het begin van het academiejaar zijn er vaak te veel studenten inschreven voor een bepaalde opleiding. Dit zorgt ervoor dat studenten niet altijd in rust kunnen studeren. In dat opzicht zou ik een toelatingsexamen een goed initiatief vinden. Op deze manier kun je het aantal studenten beperken. Anderzijds vind ik het geen goed initiatief. In het artikel staat dat bij een toelatingsexamen alleen studenten met een goed resultaat worden toegelaten. Dit vind ik niet correct. Je kan je die dag niet goed voelen, er kan iets onverwachts voorvallen waardoor je er met je gedachten niet bij bent en toch voldoende kennis en vaardigheden hebben om toegelaten te worden. Daarbovenop is een bachelor opleiding ook gericht op het leerproces. Iemand die alles al kent moet toch geen opleiding meer volgen. Kijk naar onze eigen lerarenopleiding, het is veel belangrijker dat je groeit gedurende deze opleiding.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th October 2012, 12:56
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Ik ben het eens met Eline en Jolien in het opzicht dat een toelatingsproef niet de beste oplossing is. Door het toelatingsexamen gaan veel mogelijke studenten misschien op voorhand al afhaken omdat ze denken dat ze het niveau niet aankunnen, terwijl ze wel genoeg potentieel hebben. Nu schrijven veel studenten zich in aan de universiteit met het gedacht ‘ik kan het maar beter proberen’, wat ik nog niet zo slecht vind. Studenten moeten wel weten of ze het niveau aankunnen, ze het moeilijk zouden hebben of het misschien echt te hoog gegrepen is.
Daarom is het misschien een idee als er wel een proef gemaakt wordt, die de studenten op vrijwillige basis kunnen invullen om voor zichzelf hun niveau te bepalen . Zo weten ze of de universiteit wel een goed idee is, of dat ze beter naar andere opties kijken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.