actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2012, 16:51
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Smile Een leerkracht doet veel meer dan je denkt

Een leerkracht doet veel meer dan je denkt

Er wordt vaak nogal smalend gedaan over het beroep van leerkracht. Leerkrachten zijn lui, hebben te veel vakantie en overuren maken is een ver-van-hun-bed-show. Maar leraren doen echt veel meer dan in het algemeen wordt gedacht. Het lesgeven op zich is maar een begin …

Een job in het onderwijs, het is een droom van velen, maar vaak omwille van de verkeerde redenen. Veel vakantie én weinig werk, wie wil dat niet? Maar er komt heus meer bij kijken bij het beroep van leerkracht dan je denkt.

De hoofdtaak van een leerkracht is uiteraard voor de klas staan en jouw kind allerlei noodzakelijke dingen aanleren die in het leerplan beschreven staan. Dat lijkt misschien makkelijk, maar specifieke leerstof aanbrengen bij jonge kinderen of voor een klas vol met kleuters staan, houdt veel meer in dan op het eerste zicht lijkt.

Het uitgebreide takenpakket van een leerkracht
Lessen moeten worden voorbereid, toetsen en taken worden afgenomen én nadien verbeterd en uiteraard moet men de hele tijd steeds mondiger wordende kinderen én ouders onder controle houden. Daarnaast zit niet iedereen op hetzelfde leerniveau, dus moet vaak rekening worden gehouden met kinderen die leerproblemen hebben of kinderen met een korte aandachtspanne.

Bovendien zit de job van een leerkracht er na een drukke schooldag meestal nog niet op. Naschools toezicht, oudercontacten, schoolfeesten, vergaderingen, verplichte aanwezigheid bij inschrijvingen: het komt zelden voor dat een leerkracht om 16 uur de schooldeur achter zich kan sluiten. En uiteraard worden die extra uren niet betaald.

Tot slot kan je het in het onderwijs niet maken om eens ‘een baaldag’ te nemen of vakantie te nemen binnen de schoolperiode. Iedere schooldag moet je immers op het appel staan!

(nm) – Bron: Mens-en-samenleving.infonu.nl
Bron: http://www.jobat.be/nl/artikels/een...r-dan-je-denkt/


Eigen mening:

We hebben er voor gekozen maar toch doen we het graag! Maar mensen mogen ons zomaar niet aanklagen met het feit dat we weinig moeten doen en dat we veel vakantie hebben. Dit is ook wel zo, maar doorheen het jaar moeten we na de werkuren ook nog presteren. Eveneens zijn de kansen op loonsverhoging minder hoog dan in een ander bedrijf en krijgen we bijvoorbeeld geen bedrijfswagen. Ik vind dat de mensen met de mening ‘leerkrachten hebben niet veel werk’, hun opinie duidelijk moeten herzien.
Maar dit alles doet me persoonlijk niets, ik vind leerkracht zijn leuk!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2012, 17:08
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik ben het helemaal eens met Jolien. Al vind ik het nogal moeilijk om een uitspraak te doen over het beroep leerkracht. Dit omdat ik zelf nog niet in het onderwijs sta. Aangezien ons mama in het onderwijs staat zie ik wel wat zij er allemaal voor moet doen. Zij moet lessen maken, naar vergaderingen gaan, nieuw materiaal zoeken, oudercontacten voorbereiden,... Ik krijg vaak de opmerking dat ik later niet veel zal moeten doen. Ik heb dan ook de indruk dat deze opvatting bij vele mensen leeft. Leerkrachten hebben veel vakantie, weinig werk thuis,... Ik ben mij ervan bewust dat ik later veel werk zal hebben(zeker de eerste jaren). Maar ach wat maakt het uit? Liever een toffe job met wat werk dan een saaie job zonder extra werk, toch?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th December 2012, 17:10
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Een leerkracht doet veel meer dan je denkt

In het onderwijs staan is volgens mij een zalige job.
Het lesgeven op zich doe ik heel graag. Wat daar nog bij komt kijken, daar ben ik me nog niet echt van bewust. Maar met de sessies die we volgen bij het vak Focus Op Zorg, begin ik wel meer en meer te beseffen dat leerkracht zijn niet enkel lesgeven is. Er komt nog vanalles bij kijken.
Maar het is inderdaad zo dat leerkrachten veel vakantie hebben. Met woensdagnamiddag en de weekends erbij geteld, hebben we net één dag meer vakantie dan school.
En wanneer je dan thuis bent, heb je misschien nog wel werk voor school, maar een opvang voor je kinderen moet je ook al niet meer zoeken.

Mensen 'zagen' vaak over ons beroep, dit vind ik meestal niet terecht. Maar als leerkracht moet je ook niet klagen vind ik. Als je vind dat je teveel werk hebt, ga dan maar ergens anders werken. Dan besef je misschien hoe goed wij, leerkrachten, het hebben.

Ik hoop dat ik zo snel mogelijk kan starten in het onderwijs en nog heel veel kan bij leren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.