actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2012, 19:02
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
KU Leuven wil wiskundeproeven invoeren

LEUVEN - De KU Leuven wil een vrijblijvende wiskundetoets invoeren voor leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs. Hij is bedoeld voor wie zich wil inschrijven in een universitaire opleiding waarvoor zes uur wiskunde verwacht wordt.

De test is niet verplicht en ook het resultaat is niet bindend, meldt het studentenblad Veto. De toets zal worden afgenomen in juli en september en moet leerlingen uit het secundair informeren of hun wiskundekennis voldoet om voor dit vak te slagen op de universiteit. Alle studenten krijgen na afloop een advies. Bij het begin van vorig academiejaar werd de toets al uitgetest bij eerstejaars. De resultaten op de toets werden vervolgens vergeleken met hun examenresultaten op het einde van het academiejaar. ‘Zo kunnen we de voorspellende waarde van de ijkingstoets controleren', zegt de KU Leuvenvicerector Onderwijsbeleid Ludo Melis.

Naast de voorkennis peilt de toets ook naar inzicht. Wie slaagt voor de toets kan een vrijstelling krijgen voor een nieuw vak waar eerstejaars leren om verschillende aspecten van wiskundige kennis te combineren om complexe problemen op te lossen. Studentenvertegenwoordiger Axel van de Walle van de Vlaams Technische Kring (VTK) is voorstander. ‘Met deze toets weet men direct of men extra begeleiding nodig heeft. Momenteel ontdek je dat vaak pas als het te laat is.'


De Standaard
17/12/2012


Mening:
Het is zeker en vast geen slecht idee om leerlingen van het zesde secundair, die een universitaire wiskundige richting overwegen, een vrijblijvende wiskunde test te laten doen. Op die manier weten de leerlingen in kwestie waar ze staan voor het vak wiskunde. Mocht de test niet goed blijken te zijn, dan kunnen ze nog kiezen wat ze doen. Ofwel nemen ze een richting met minder wiskunde, ofwel scholen ze zich bij. Natuurlijk is één test slechts een momentopname en hoeft dus niet bepalend te zijn...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2012, 19:29
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik heb zelf ook zo'n test moeten invullen toen ik biologie studeerde aan de UA. Ik vind het nog steeds een zeer goed idee! De uitslag die ik kreeg, was inderdaad vrijblijvend. Op dat blad stond mijn score + een advies.
Studenten waarvan de resultaten niet goed genoeg waren, konden een bijspijkervak wiskunde volgen dat meetelde voor 3 studiepunten. Die 3 studiepunten konden ze later gebruiken om een keuzevak te laten vallen. Het was echt een win-win situatie voor diegene die hun wiskundekennis nog wat moesten bijspijkeren!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th December 2012, 19:33
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Deze test lijkt mij een goed initiatief. Vandaag de dag zijn er veel studenten die niet bij hun eerste keuze blijven, dit is natuurlijk niet erg, maar het is handig als het vermeden kan worden. Door deze test kunnen leerlingen zelf ondervinden of een bepaalde richting die ze willen volgen mogelijk is voor hen. Als de test toch niet goed verloopt, kunnen ze zelf nog kiezen wat ze doen: kiezen ze voor een andere richting of zetten ze toch alles op alles om die bepaalde richting te doen. Het feit dat er geen echt waarde-oordeel aan de test hangt, vind ik ook goed. Je kan namelijk niet gaan verbieden om een bepaalde richting te volgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th December 2012, 00:40
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
KU Leuven wil wiskundeproeven invoeren

Ik vind dit zeker een goed idee! Volgens mij zijn er heel wat leerlingen die universitaire studies onderschatten. Wanneer ze de test maken, weten ze direct wat hen te wachten staat (voor het vak wiskunde althans). Wanneer het resultaat goed is, is dit volgens mij erg motiverend. Wanneer iemand een minder goed resultaat terugkrijgt, kan hij hier zijn conclusies uit trekken. Als deze persoon toch heel graag de richting wilt doen, weet hij dat hij zich extra zal moeten inzetten voor het vak wiskunde. Het systeem dat Lien aanhaalt vind ik ook een heel goed initiatief!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th December 2012, 13:26
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Mooi initiatief, ik denk dat vele leerlingen uit het secundair onderwijs niet goed weten wat zulke studies nu juist inhouden. De informatie die je krijgt tijdens het doorlopen van het laatste jaar is behoorlijk weinig. Als leerlingen de overstap maken naar een universiteit (of hoge school) kunnen deze proeven enkel helpen om hun beeld te helpen vormen.
Laten we hopen dat het ook effectief een positieve uitwerking zal hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.