actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2013, 20:36
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Islamleerkrachten GO! mogen hoofddoek buiten de klas dragen

Islamleerkrachten GO! mogen hoofddoek buiten de klas dragen

Vandaag om 18:20 door mtm | Bron: Belga

In de scholen van het gemeenschapsonderwijs (GO!) in Vlaanderen mogen islamleerkrachten hun hoofddoek dragen in de klas tijdens de les en ook daarbuiten zolang ze in hun functie van godsdienstleerkracht zijn. Dat is vernomen van Sarina Simenon, woordvoerster van het GO!.
Ze reageert daarmee op berichtgeving in La Dernière Heure. De krant had het over een uitspraak van de Raad van State die stelt dat scholen in de Federatie Wallonië-Brussel hun islamleraressen niet langer mogen verplichten om de hoofddoek enkel te dragen tijdens de lessen en het dragen te verbieden elders in de schoolgebouwen.

De Raad van State reageerde specifiek op een bepaling in Grâce-Hollogne. De gemeente wordt verplicht om de bepaling te schrappen die sinds 2011 islamleraressen verplicht om enkel in de klas hun hoofddoek te dragen tijdens de les en niet elders in de gebouwen van de school. De Raad van State oordeelde dat islamleraressen niet gebonden zijn aan de plicht van neutraliteit, net zomin als die van andere erkende godsdiensten.

Sarina Simenon herinnert eraan dat er vanaf 1 september 2013 in het GO!, dat zo’n 1.000 scholen en 28 scholengroepen vertegenwoordigt, een verbod geldt op het dragen van levensbeschouwelijke tekens (hoofddoeken, maar dus ook kruisjes en keppeltjes). Een uitzondering is er voor leerkrachten van levensbeschouwelijke vakken en leerlingen, die dat in de klas tijdens de desbetreffende les wel mogen doen. Godsdienstleerkrachten mogen dat ook buiten de klas doen zolang ze in functie zijn.

‘Nog geen problemen’

In het stedelijk en gemeentelijk onderwijs legt de koepelorganisatie OVSG, die de belangen van 268 steden en gemeenten behartigt, terzake geen algemene bepalingen op. Directiesecretaris Jochen Soetens wijst op de lokale autonomie van de scholenbesturen. ‘Er zijn ons voorlopig ook geen grote problemen gesignaleerd’, zegt hij. Mocht zich een situatie in verband met ‘levensbeschouwelijke veruiterlijkingen’ aandienen, is het de bedoeling dat alle betrokken partijen tot een ‘afspraak komen waar iedereen zich goed bij voelt’, aldus woordvoerster Anne Berckmoes.

Bron: De Standaard, 15/05/2013, http://www.standaard.be/cnt/DMF20130515_00583744


Persoonlijke mening

Ik ben van mening dat godsdienstleerkrachten ook buiten hun les herkent mogen worden door het dragen van levensbeschouwelijke tekens. Ik begrijp niet goed wat het probleem hierbij is. Ik vind de hele kwestie van het hoofddoekenverbod overbodig. Ik kan mij niet voorstellen dat ik me later zou storen aan een leerling die een hoofddoek draagt. Ik vind dit net hetzelfde als dat een katholieke leerling een kruisje draagt. Het is voor mij, als godsdienstleerkracht belangrijk dat de leerlingen hier voor (durven) uitkomen en hierover willen praten. Dit ga je absoluut niet stimuleren door hier een verbod op te zetten. Vaak krijg je dan het argument 'een pet mag ook niet in de les'. Een pet is in mijn ogen geen religieus symbool, maar een hoofddeksel. Een hoofddoek is ook niet zomaar een hoofddeksel, maar een religieus symbool. Dat is naar mijn mening een groot verschil.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.