actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th February 2013, 11:07
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
BINNENLAND Jaar langer studeren omdat school geen stageplaats vindt

Studenten vroedkunde kunnen niet afstuderen

GENT - Acht laatstejaarsstudenten vroedkunde van de Gentse Arteveldehogeschool hebben te horen gekregen dat ze dit jaar niet zullen kunnen afstuderen. De reden: de school vindt geen stageplek in het verloskwartier van een ziekenhuis. ‘Ongehoord', vinden de studenten. ‘Ik had zicht op een job, maar nu verlies ik een jaar loon.'
De dag voor het begin van de krokusvakantie kregen acht derdejaarsstudenten vroedkunde een mailtje van de Arteveldehogeschool: gezien het beperkte aantal stageplaatsen kon hen dit schooljaar geen stage op een verloskwartier worden aangeboden. Daardoor kunnen ze ook hun examens niet afleggen en geen diploma behalen.

‘Ik was geschokt', zegt Steffie Deschacht (20), een van de laatstejaars. ‘Met die droge mededeling moesten we het doen. Het is alsof ze zeggen: we hebben geen plaats voor jou op het examen, probeer het volgend jaar nog maar eens. Geen enkel woord van verontschuldiging. Maar het gevolg is wel dat ik pas een jaar later zal kunnen afstuderen. Een jaar waarin ik niets kan verdienen, maar integendeel opnieuw inschrijvingsgeld zal moeten betalen. Om nog te zwijgen van de verplaatsing van 45 kilometer tussen het West-Vlaamse Zedelgem, waar ik woon, en Gent, waar ik studeer.'

Ook Karen De Coninck uit Wachtebeke kreeg een gelijkaardig mailtje van haar school. ‘Ik had al zicht op een job in het ziekenhuis in Eeklo waar ik vorig jaar stage gelopen heb. Ze waren zo tevreden over mij dat ze een plaatsje zouden vrijhouden voor als ik dit jaar zou afstuderen. Niet dus. Ik heb ook plannen om met mijn vriend te gaan samenwonen. Maar als ik geen cent zal verdienen, zal ook dat plan gedwarsboomd worden.'

De acht studenten zijn helemaal gedemotiveerd. Ze hopen dat er dinsdag in een gepland gesprek met de hogeschool nog een oplossing uit de bus komt. Maar Guido Galle, directeur Studentenbeleid van de Gentse Arteveldehogeschool, spreekt van overmacht. ‘Ook wij staan met de rug tegen de muur. Omdat het aantal studenten vroedkunde – ongeveer 2.050 over heel Vlaanderen – te snel stijgt in vergelijking met het aantal geboortes, wordt het steeds moeilijker om een stageplaats te versieren. Zeker in landelijke regio's. Het probleem bestaat al vijf jaar, maar nooit was het erger dan nu.'

Zoeken naar stageplaatsen in Afrika

De Arteveldehogeschool telt 335 studenten vroedkunde, het hoogste aantal in Vlaanderen. Van de 47 derdejaarsstudenten heeft de school voor 8 geen oplossing gevonden.

‘Allemaal studenten met een leerachterstand', zegt Steffie Deschacht. ‘Dat wil zeggen dat wij geen modeltraject volgen. Maar dat betekent niet altijd dat je gezakt bent voor enkele vakken. Ik heb mijn achterstand opgebouwd omdat er vorig jaar ook al geen stageplek op tijd werd gevonden, zodat ik enkel in de zomervakantie aan de slag kon.'

Sleutelen aan de stage is verboden. ‘Volgens een Europese richtlijn kan je pas afstuderen als je veertig bevallingen zelfstandig hebt uitgevoerd', zegt Guido Galle. ‘Daarvoor moet je in een Vlaams ziekenhuis al minstens negen weken stage doorbrengen op het verloskwartier. We proberen ook plaatsen te zoeken in het buitenland, waar de vraag naar stagiairs groter is. 17 laatstejaarsstudenten zijn daar op ingegaan en volgen stage in Wallonië, Rijsel, Londen, tot in Afrika toe. Maar het blijft een helse zoektocht.'

Het voorstel van de gedupeerde studenten om hen toch in juni examens te laten afleggen en daarna de stage in de tweede helft van het jaar te doen ‘strookt niet met de normale opvolging van studiestappen maar zal bekeken worden', aldus de directie.

Karen De Coninck vindt dat er een inschrijvingslimiet moet komen voor vroedkundigen. ‘Dat zal niet gebeuren', aldus Guido Galle. ‘Er is weliswaar een licht overschot aan vroedkundigen, maar die zijn gegeerd als verpleegkundigen, die wel schaars zijn.'

‘Toch wil ik al die eerstejaars waarschuwen', zegt Steffie Deschacht. ‘Zelfs uitstekende studenten moeten beseffen dat hun opleiding niet drie, maar vier jaar zou kunnen aanslepen.'

Bron:
De Standaard
18/02/2013

Mening:
Ik vind het niet kunnen dat de school zomaar beslist dat deze laatstejaars studenten dit jaar geen stage kunnen doen. Dit wil dus zeggen dat het afgelopen academiejaar voor hen een verloren zaak is. Ik vind dat de school er makkelijk probeert vanaf te komen door deze studenten te zeggen dat ze dit jaar niet zullen kunnen afstuderen. Misschien moeten ze inderdaad wat meer moeite proberen doen om stageplaatsen in het buitenland te zoeken als dit in België niet meer mogelijk is. Sommige studenten hebben het aanbod gekregen om volgend jaar te gaan werken in het ziekenhuis waar ze het afgelopen jaar stage gedaan hebben. Zo'n kans krijgen ze misschien geen tweede keer, maar het zal waarschijnlijk alleen maar bij een droom blijven voor deze studenten. Deze maatregel kan misschien ook tot gevolg hebben dat laatstejaars uit het middelbaar hun studiekeuze naar volgend jaar toe gaan herzien. Ik denk niet dat dit de bedoeling mag zijn?

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 18th February 2013 om 11:20.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th February 2013, 14:43
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Ik begrijp dat het een hele klus is om voor alle studenten een stageplaats te voorzien. Maar het kan toch niet mogelijk zijn dat er gewoon nergens plaats is. Waar ik zeker niet mee akkoord ga, is het feit dat de studenten hier de dupe van zijn. Op Thomas More is er een stagecoördinator die alles in orde brengt, die zal er toch ook zijn in de opleiding vroedkunde? Er moet in ieder geval een oplossing komen en dringend ook, want studenten mogen hierdoor geen kansen verliezen die hun toekomst kunnen bepalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.