actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2013, 21:38
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Annelies Van Mol is de ‘Leraar van het Jaar 2013’

Annelies Van Mol is de ‘Leraar van het Jaar 2013’


Leraar in het deeltijds kunstonderwijs Annelies Van Mol kreeg vanmiddag in Brussel de eretitel “Leraar van het Jaar”. Klasse zette in editie 2013 ‘buitengewone’ leraren centraal, die leerlingen helpen voor wie extra zorg nodig is. Van Mol richtte Muzieklabo Inclusief op voor kinderen met een beperking, in de Gemeentelijke Muziek- en Woordacademie Wijnegem-Schilde-Zoersel. Met de “Leraar van het Jaar” zet Klasse alle Vlaamse leraren symbolisch in de bloemen voor hun gewaardeerde inspanningen. Bekijk meer foto’s.

Na een oproep in zijn magazines en e-brieven, kreeg Klasse meer dan driehonderd nominaties binnen. Dit jaar kwamen ‘buitengewone’ leraren in aanmerking: leraren uit het buitengewoon onderwijs, maar ook leraren in het gewoon onderwijs die met een inclusieleerling aan de slag gaan, zorgcoördinatoren, gonbegeleiders, opvoeders, leerlingbegeleiders, logopedisten, brugfiguren …

Op woensdagnamiddag 22 mei werden meer dan honderd genomineerden uitgenodigd in het ministerie van Onderwijs in Brussel voor het slotevent. De uiteindelijke winnaar bleef tot op het einde geheim. Onderwijsminister Pascal Smet reikte om 17 uur de eretitel uit aan Annelies Van Mol van Muzieklabo Inclusief in Wijnegem-Schilde-Zoersel. Daarmee zet Klasse alle Vlaamse leraren symbolisch in de bloemen voor hun gewaardeerde inspanningen. Want zo veel is duidelijk: de Vlaming waardeert zijn leraren. Dat blijkt uit de vele nominatiebrieven.

Chris (50), collega Muziekschool was aanwezig op de show: “Annelies is heel bijzonder. Ze ziet kinderen met een beperking als gewone mensen met sterke en zwakke kanten. Maar ze heeft vooral oog voor hun vermogens die op bepaalde vlakken beter zijn. Ze focust altijd op het positieve.

Ook in het nominatiedossier van Annelies Van Mol zaten een heleboel brieven van collega’s, ouders en leerlingen. Dit is waarom zij haar uitroepen tot “Leraar van het Jaar”:

“Tot nu toe konden kinderen met een beperking nauwelijks terecht in het deeltijds kunstonderwijs. De theoretische cursussen vormden een hinderpaal, de intellectuele vereisten waren voor veel kinderen een drempel, de klassen en jaarplannen onaangepast. En dat terwijl kinderen met een beperking dikwijls heel muzikaal zijn, een bijzonder gevoel voor muziek, ritme, dans en beleving hebben. Zonder ervaring begon ze zes jaar geleden aan de oprichting van Muzieklabo Inclusief.”

“Ze werkte zonder problemen een cursus op maat uit. Intuïtief voelt ze buitengewoon goed aan wat de noden zijn van deze leerlingen. Ze is een zoeker en een vernieuwer.”

“De inclusiegedachte leeft heel sterk bij haar. Samen muziek maken schept een band en laat ons kijken naar wat we gemeenschappelijk hebben, niet naar wat ons onderscheidt. Ze wilde uitdrukkelijk geen ‘therapeutische’ insteek, want therapie hebben ze al genoeg, zegt ze. Samen waar het kan, op een andere manier waar het moet.”

“Enkele jaren geleden zat er een jongen die nog nooit gesproken had, zijn ouders en artsen verwachtten dat ook niet meer. Na een jaar muziekles bij haar, sprak hij luid en duidelijk zijn eerste woord tegen haar: ‘Yes!’”

“Ze heeft als leerkracht de gave om kinderen boven zichzelf te doen uitstijgen om ‘echt’ muziek te maken, waarbij de emotie en de muzikaliteit kloppen, zelfs als er ergens een technisch mankementje is.”

“Ze heeft onze zoon getoond dat ‘het ook anders kan’ en dat hij evengoed muzikant kan zijn als die ‘grote meneren’ uit de muziekwereld.”

“Onze zoon speelt drums, maar dat instrument was in de beginperiode nog niet op de school aanwezig. Omdat hij een eigen drum heeft, kwam ze dan maar bij ons thuis lesgeven.”

“Ze is zonder twijfel één van de mooiste en warmste mensen uit ons leven.”

“Ik maak graag muziek maar soms ben ik onzeker en twijfel ik bij iets nieuws; maar zij moedigt mij telkens weer aan het te proberen en zo lukt het toch en ben ik fier op mezelf en gelukkig!”

“Ik val compleet uit de lucht bij deze nominatie”, mailde Van Mol nog naar de redactie van Klasse toen ze de uitnodiging voor het slotevent “Leraar van het Jaar” ontving.

Bron: Klasse.be , http://www.klasse.be/leraren/34088/...-het-jaar-2013/
Datum: 22 mei 2013
Mening: Het is fijn dat leerkrachten zich ook aanpassen aan leerlingen die moeilijkheden hebben of die extra aandacht nodig hebben. Je kan niet geloven hoe flexibel sommige leerkrachten dus tegenwoordig zijn. Annelies bekijkt ook alles positief. Ze probeert de sterke kanten van de leerlingen door te laten komen. Het feit dat ze ook aanvoelt wat de leerlingen juist nodig hebben, siert de leerkracht. Het is misschien wel een muziekleerkracht, ik denk dat ze toch een voorbeeld zal zijn voor ons. Er zijn tegenwoordig meer en meer leerlingen met speciale noden en daar wordt overal ook aandacht aan besteed. Het is terecht dat ze speciaal die leerkrachten in de bloemetjes zetten. Toch vind ik dat een gewone leerkracht even goed die prijs had kunnen winnen. Elke leerkracht is een 'superleerkracht' op zijn manier!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.