actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th September 2008, 15:12
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
WWF beloont klassen met kleine ecologische voetafdruk

Klassen uit het secundair onderwijs die een project op poten zetten om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, kunnen dit schooljaar 2.500 euro winnen. Het bedrag wordt geschonken door natuurbehoudsorganisatie WWF.

De ecologische voetafdruk drukt uit hoeveel aardoppervlakte er nodig is om onze manier van leven mogelijk te maken. Het gaat om de oppervlakte die vereist is om ons voedsel te verbouwen, maar ook om te voorzien in onze woonruimte, verwarming of verplaatsing.

Klassen die willen deelnemen, kunnen zich inschrijven op www.voetzoekers.be. Daar berekenen de leerlingen eerst de voetafdruk van hun klas. Vervolgens kunnen ze met een online simulator nagaan hoe ze die voetafdruk via verschillende acties kunnen verminderen.

De projecten kunnen worden ingediend tot 31 maart 2009. Daarna beslist een jury welke initiatieven worden beloond met 2.500 euro. Afhankelijk van het aantal deelnemers, trekt WWF tot 40.000 euro uit. bvb

Bron:
vrijdag 12 september 2008 | Bron: belga De Standaard
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th September 2008, 18:52
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Interessant initiatief, maar wel een beetje onduidelijk ivm de praktische kant van het ding. Ik vind bijvoorbeeld nergens echt terug hoe er gecontroleerd wordt wat je met je klas allemaal gedaan hebt om je voetafdruk te verkleinen. Of zou ik daarvoor eerst moeten inloggen?
Als leerkracht biologie én Nederlands, kan ik dit wel vakoverschrijdend gebruiken natuurlijk. Bloggen (schrijfvaardigheid) voor Nederlands en milieu-educatie voor biologie.
Ik ga dat toch eens bekijken.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th September 2008, 09:30
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Aanrader!

Hmm ja nu je het zegt, daar heb ik nog niet echt bij stilgestaan! Maar je hebt inderdaad wel een punt dat je hier "gemakkelijk" vakoverschrijdend kan werken en zeker zoals je al aanhaalde.
Als ik je nog een tip mag geven: ik heb de voorbije 2 weken mijn keuzestage gedaan in PIME (Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie) en daar heb ik een activiteit "aardige voeten" bijgewoond wat over de ecologische voetafdruk ging. Je speelt een spel waarbij lln een land vertegenwoordigen in de wereld en zij moeten bijvoorbeeld als eerste opdracht van de 3 een gsm kopen. Zo moeten de lln uit de landen waar iets van hun gsm vandaag komt een pion nemen, en naarmate het aantal pionnen krijg je meer mosterdzaadjes die je in een trechter moet gieten. Op het einde van het spel wordt er gekeken naar het volume van die mosterzaadjes in de vorm van een voet per land, en zo kan je vergelijken welk land de grootste ecologische voetafdruk heeft. En daarna heb je ook nog een milieurally ... waarbij je op een zo milieuvriendelijke en goedkope manier van bv. Lier naar Aqualibi gaat of van Lier naar Wembley... ik vond het best wel leuk en leerrijk!
Nog een tipje: op zondag 21 september is het daar opendeurdag en wie weet kan je dan de proefopstelling zien staan van dit spel.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th September 2008, 11:19
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Dat lijkt me idd wel een leuk en interessant spel Véronique!
In het eerste jaar is het misschien wat moeilijk om het door het jaar ergens tussen te passen, maar op het einde van het jaar gaat het over voedselwebben een toch wel en tikkeltje ecologie dus als er dan nog tijd over is, lijkt dit me een prachtige afsluiter. Ofwel moet ik het eens voorleggen in de vakoverschrijdende werkgroep ivm milieu-educatie.
Bedankt voor de tip!
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th September 2008, 12:55
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Thumbs up

Dat is graag gedaan!

Je hebt wel punt dat het inderdaad niet zo evident is om het doorheen het jaar uit te voeren, vandaar dat ze ook tegen mij gezegd hebben dat de meeste scholen die spelen komen spelen aan het begin of einde van het schooljaar. Evident lijkt mij zoals jij ook zei dat je het beter naar het einde toe van het schooljaar kan doen.
Nu je het hebt over voedselwebben, ik heb er vorige week op de keuzestage enkele voedselkringlopen voor waterdieren en bodemdieren besproken!
Zoals je zelf merkt, je kan er echt veel doen....ik ben er zelf van verschoten tijdens mijn 2 weken stage, zelfs materiaal lenen ze daar voor een week uit aan scholen!
Hier kan je alvast een voorsmaakje vinden van het aanbod van PIME!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.