actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2008, 13:23
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Het vak economie voor iedereen

Naar aanleiding van een artikel (uit De Standaard) dat we gelezen hebben tijdens de les economie en het nieuwsbericht (radio) van 13uur post ik dit bericht.

Het is al eens in vraag gesteld, of het niet nuttig zou zijn dat alle leerlingen in het algemeen secundair onderwijs (ASO) het vak economie zouden krijgen. Er is toen niet op ingegaan, maar nu heb ik net op het nieuwsbericht (radio) van 13uur gehoord dat Minister van Onderwijs (Vandenbroucke) het plan wil laten doorvoeren zodat binnenkort iedereen economie op school krijgt.

Van zodra ik een artikel gevonden heb zal ik het hieronder posten.

_________________

Persoonlijk vind ik dit een goed idee (neen, niet omdat ik zelf het vak economie volg ). Tegenwoordig wordt de economie steeds belangrijker en kan je niet verder zonder dat het woord economie valt, of iets dat in verband staat met economie. Kijk maar eens terug naar de afgelopen weken of denk eens aan de belastingen, vakantiewerk, beurs, bankrekening, ...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2008, 18:25
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Goed dat Véronique dit op het forum gooit, want ze heeft natuurlijk overschot van gelijk. (Los van het feit dat ik natuurlijk ook economie studeer.)

Het is toch niet normaal dat iemand de arbeidsmarkt opkomt die enkel maar van vakbonden gehoord heeft dankzij het nieuws? Het is toch niet normaal dat iemand geld belegt zonder van een neutraal iemand te horen welke beleggingen risicovol zijn en welke niet? Het is toch niet normaal dat iemand vakantiewerk gaat doen zonder te weten wat zijn rechten zijn? Het is toch...

Natuurlijk dat de helft van de mensen last heeft met het invullen van hun belastingsbrief. Natuurlijk dat veel mensen zich laten producten laten aanpraten door bankmensen. Natuurlijk dat mensen panikeren bij het minste slechte nieuws. Natuurlijk dat mensen zich afvragen 'moeten wij nu weeral gaan stemmen?' Natuurlijk dat mensen vanuit hun eigen verhaal snel staken...

Alleen meneer Vandenbroucke: Waarom vakoverschijdende eindtermen??? Steek het weeral maar in één of ander project... Waarom geen vak voor iedereen à la Maatschappelijke Vorming. Klinkt belerend maar kan zo rijk zijn aan absoluut noodzakelijke inhouden. En niet alleen economie, maar zeker ook politiek hoort hierin te zitten. (Zie discussie stemrecht 16-jarigen) Ik denk ook aan solidariteit, aan ongelijkheid in België, aan actualiteit...

Dat vak zou ik geweldig vinden om te geven, denk ik.

ps.: Ik weet dat elders een gelijkaardig artikel werd gepost uit het BVL, maar ik post dit bij de eerste die het onderwerp aansneed.
-----------------------------------------------------------------
'School moet leerling economische basis bijbrengen'
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) wil scholen verplichten om aan alle leerlingen in het secundair onderwijs de socio-economische basisinzichten mee te geven.
De minister wil daarvoor de vakoverschrijdende eindtermen bijsturen. Dat heeft Vandenbroucke donderdag gezegd in het Radio 1-programma Peeters & Pichal.

In de marge van de bankcrisis is links en rechts de kritiek te horen dat er op de schoolbanken te weinig aandacht is voor economie. Minister Vandenbroucke lijkt oren te hebben naar die kritiek.

In het radioprogramma Peeters & Pichal verklaarde de SP.A-minister: 'Ik wens dat in heel het onderwwijs, in alle richtingen, alle leerlingen geconfronteerd worden met het sociaal-economische leven. Om dat te bereiken zal ik de eindtermen laten herzien'.

Via een aanpassing van de de vakoverschrijdende eindtermen wil Vandenbroucke de scholen verplichten hun leerlingen inzicht te verschaffen in de socio-economische basisfenomenen.

'Vandaag zijn er leerlingen die helemaal niks te horen krijgen over economie. Dat is niet vol te houden', zegt Vandenbroucke.

Vandenbroucke wil de aanpassing nog voor het zomerreces van 2009 laten goedkeuren door het Vlaams parlement. Om de scholen de tijd te geven zich voor te bereiden, mikt de SP.A-minister niet op een invoering in het schooljaar 2009-2010 maar eerder in het schooljaar 2010-2011. svh

Bron: www.standaard.be , donderdag 2 oktober 2008.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd October 2008, 08:31
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
het vak SEI en WW

Ja lap é Bart Nu dacht ik een artikel als eerste te posten, heeft Bart dat al voor mij gepost!

Citaat uit Barts post:
"En niet alleen economie, maar zeker ook politiek hoort hierin te zitten. (Zie discussie stemrecht 16-jarigen) Ik denk ook aan solidariteit, aan ongelijkheid in België, aan actualiteit..."

Bart wat je zegt omtrent die solidariteit en politieke structuur in België, actualiteit, .... dit wordt namenlijk al geïntegreerd in het vak SEI en WW. Je moet maar eens die boeken erbij nemen en dan zul je zien dat net die thema's al in een vakoverschrijdend thema zijn gegoten!
Maar het zou inderdaad geen slecht idee zijn om er een soort van "maatschappelijke vorming" van te maken. Ik zou het met alle plezier alvast willen geven


___________________________________

Hieronder het artikel uit Gazet Van Antwerpen 2 oktober 2008:
02/10 Vandenbroucke wil meer economie op school
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke wil de Vlaamse leerlingen meer bewust maken over economie. Vandenbroucke zei dit in het radioprogramma Peeters en Pichal op Radio 1.


Vandenbroucke zegt dit naar aanleiding van de bankcrisis van de afgelopen weken.

De SP.A-minister liet zich het volgende ontvallen op het radioprogramma: "Ik wens dat in heel het onderwijs, in alle richtingen, alle leerlingen geconfronteerd worden met het sociaal-economische leven. Om dat te bereiken zal ik de eindtermen laten herzien."

Begrijpbaar
Vandenbroucke wil de economie begrijpbaar maken voor de studenten door de eindtermen aan te passen. "Vandaag zijn er leerlingen die helemaal niks te horen krijgen over economie. Dat is niet vol te houden", zegt Vandenbroucke. De minister wil zijn plan in het schooljaar 2010-2011 concretiseren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd October 2008, 09:32
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
Bart wat je zegt omtrent die solidariteit en politieke structuur in België, actualiteit, .... dit wordt namenlijk al geïntegreerd in het vak SEI en WW. Je moet maar eens die boeken erbij nemen en dan zul je zien dat net die thema's al in een vakoverschrijdend thema zijn gegoten!


Ja dat klopt van SEI en WW. Maar dat is nu net niet het probleem: Want de mensen die SEI krijgen, die hebben WEL economie gehad. Maar het zijn al die andere richtingen (zogenaamde TSO-BSO-richtingen in eerste graad en Latijn en Latijn-Grieks) die nooit zoiets als SEI krijgen.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.