actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2013, 19:05
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Ijkingsproef voor studenten komt er

Pascal Smet: ‘IJkingsproef voor studenten komt er’
24/09/2013

Er komt een verplichte proef voor studenten in het hoger onderwijs. Maar het is niet duidelijk of die er komt voor alle studierichtingen. Dat zegt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet aan VRT-radio.
Het idee van een oriënteringsproef circuleert al een tijdje. Vandaag deed uittredend UGent-rector Paul Van Cauwenberge een nieuwe oproep voor de invoering van een oriëntatieproef in het voorlaatste jaar van het secundair onderwijs.

Verplicht, maar niet bindend

Minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) zegt dat er een ijkingsproef komt, maar dan in het hoger onderwijs. De proef wordt verplicht maar het resultaat is niet bindend. Het zijn de universiteiten die de proef zullen organiseren.

‘We willen nagaan of bij de studenten de startcompetenties aanwezig zijn om te beginnen in hoger onderwijs’, zegt Smet. ‘Er is een afspraak gemaakt tussen de hoofden van het secundair onderwijs en de verantwoordelijken van de hoger onderwijsinstellingen.’

Wiskunde

In de wiskundige richtingen is men al begonnen met zo’n proef, zegt de minister. Het is de bedoeling dat ook de wetenschappelijke richtingen vrij snel volgen. ‘Wel is het de vraag of dit ook voor alle richtingen zal kunnen’, voegt Smet eraan toe.

Bijna zes op de tien universiteitsstudenten slagen niet voor het eerste jaar. Dat kost de Vlaamse overheid tot 100 miljoen euro, berekende De Morgen dinsdag.

bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130924_00757514

mening: Langs de ene kant kan deze ijkingsproef zeker nuttig zijn, omdat de jongeren een duidelijk beeld krijgen van hun voorkennis en startcompetenties. Ze kunnen hier nadien ook op inspelen door de elementen waarop ze zwakker scoorden, extra bij te werken. Het kan misschien ook nuttig zijn om rekening te houden met de motivatie en de interesses van de leerlingen. Dit zou bijvoorbeeld verwerkt kunnen worden in de ijkingsproef.
Langs de andere kant kan ik me inbeelden dat dit sommige leerlingen wel kan demotiveren, als het resultaat van de ijkingsproef tegenvalt.
Ik denk wel dat men er beter aan zou doen om de proeven niet vanuit de universiteiten te organiseren. Naar mijn mening zou de overheid dit beter zelf in de hand nemen, al kost dit natuurlijk ook weer een heleboel tijd. Op deze manier is de proef voor iedereen die een bepaalde richting wil volgen dezelfde. Er zal volgens mij een grote concurrentie tussen de universiteiten ontstaan als zij dit zelf mogen organiseren.
Natuurlijk is het belangrijk dat je tijdens je loopbaan in het secundair onderwijs voldoende begeleid wordt, zodat je in het hoger onderwijs in de voor jou geknipte richting kan starten.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 24th September 2013 om 19:53.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.