actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2012, 08:37
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Ook leraren kunnen straks na hun 65ste op post blijven

BRUSSEL - Ook leraars zullen binnenkort na hun 65ste mogen blijven lesgeven. Nu kan dat alleen via een omweg.
Van onze redacteur

Vrijdag besliste de federale regering dat de vastbenoemde federale ambtenaren voortaan ook na hun 65ste aan de slag mogen blijven. Datzelfde moet weldra ook mogelijk worden voor leraars, zei Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet gisteren aan De Standaard. Hij wil de mogelijkheid opnemen in een onderwijsdecreet dat in voorbereiding is en waarover het Vlaams Parlement nog vóór de vakantie moet stemmen.

Werken tot na 65 wordt geen recht, maar een mogelijkheid, zoals voor de andere ambtenaren. Ambtenaren moeten daarvoor het fiat krijgen van hun baas: de 'leidende ambtenaar' in de administratie, en de schooldirecteur in het onderwijs.

In de beslissing van de federale ministerraad van vrijdag staat dat de toestemming jaar voor jaar wordt gegeven. Er is geen leeftijdslimiet op gezet. Er wordt nog gewerkt aan een regeling om het langer werken te verrekenen in het latere pensioen.

In de Vlaamse administratie kon het personeel al na 65 blijven werken, maar dat kon maar tot de grens van 66 en een half jaar. Die grens zal wellicht sneuvelen als ze federaal niet bestaat.

Omweg

Omdat het onderwijs dacht dat het niet af kon raken van de verplichting om de leraars op hun 65ste met pensioen te sturen, was een kunstgreep ontwikkeld: een regeling waarbij men de 65-jarigen die wilden doorwerken en die men niet kon missen, toch met pensioen stuurde, maar ze meteen weer binnenhaalde als 'tijdelijke werknemer' en hen toestond als gepensioneerde 'wat bij te verdienen'. Dat was knoeien: verdienden ze meer bij dan de toegelaten (lage) grens, verloren ze heel hun pensioen.

Aanvankelijk dacht Onderwijs dat het op de federale beslissing moest wachten om de leeftijdsgrens op te trekken, maar dat is niet zo. 'Ik heb het laten uitpluizen en Vlaanderen is zelf bevoegd', aldus Smet zondag. 'We hebben al teksten klaar om die mogelijkheid in te voegen in het zogenaamde Onderwijsdecreet XXII. We vermoeden dat het kan ingaan in 2013.'

De omweg die het Vlaams onderwijs in de vorige regeerperiode al had voorzien voor die situatie, wordt dan overbodig.

Bron: De Standaard
Eigen mening:
Goed nieuws dus voor de mensen die op pensioen zouden moeten gaan, maar zich hier niet goed bij voelen. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die op hun 65 nog heel actief zijn en helemaal niet op pensioen willen gaan, omdat ze hun beroep nog zo graag doen. Langs de ene kant vind ik het zeer positief, maar deze leerkrachten moeten er dan wel voor zorgen dat ze 'up-to-date' blijven. Tijden veranderen en dit is ook zeker het geval in het onderwijs. Je moet op de hoogte blijven van de nieuwe zaken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th April 2012, 09:00
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik vind het net als Evelien goed nieuws voor degene die nog niet op pensioen willen gaan. Ik vind het namelijk maar raar dat je op een bepaald moment verplicht wordt om te stoppen met werken. Op deze manier kunnen leerkrachten die nog niet op pensioen willen dus nog een tijdje doorgaan.
Ik zie hier echter ook enkele nadelen aan verbonden. Naast hetgeen Evelien al aangaf wanneer zij zegt dat de leerkrachten er wel voor moeten zorgen dat ze up-to-date blijven zie ik nog een ander nadeel. Wanneer die leerkrachten namelijk niet op pensioen gaan komen er ook geen plaatsen vrij voor jonge, beginnende leerkrachten. En dat is iets minder goed nieuws voor ons.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th April 2012, 10:46
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Voor de oudere leerkrachten die nog niet aan pensioen zijn is dit zeker goed nieuws. Net zoals Evelien gezegd heeft, is het wel belangrijk dat ze de technologie in de mate van het mogelijke blijven volgen. In het artikel staat ook dat het in het begin vooral jaar per jaar bekeken zal worden. Dit is zeker een goed idee. Zo kan je, als het nodig is, tegen de leerkracht in kwestie zeggen dat het misschien stilletjes aan echt wel tijd wordt om aan een pensioen te beginnen denken.
Lisanne zei dat het iets minder goed nieuws is voor ons. Dit is ergens wel waar, maar ik denk niet dat we echt iets te vrezen hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th April 2012, 15:50
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik vind het een positief gegeven dat leerkrachten ook na hun 65ste mogen werken als, en daar deel ik de mening van de drie onderstaande reacties, ze er inderdaad voor zorgen dat ze mee zijn met de tijd. Als ik kijk hoeveel er kan veranderen in het onderwijs op korte tijd… Ik denk dan aan de leerplannen, het gebruik van ICT in de klas, de nieuwe manier van lesgeven waarbij leerlingen zelf meer initiatief mogen nemen enz…
Ik vraag me dan ook af of er een maximumleeftijd bestaat? Of mogen leerkrachten lesgeven tot ze, bij wijze van spreken, erbij neervallen? Want soms is het niet slecht om plaats te maken voor jongere leerkrachten met een nieuwe visie!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.