actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2012, 17:41
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Leerkrachten moeten twee jaar langer werken

De Vlaamse regering heeft met de vakbonden een akkoord afgesloten omtrent de uitstapregeling voor leerkrachten. Het TBS-systeem, of terbeschikkingsstelling, zal langzaam uitdoven. Dat betekent dat leerkrachten niet langer met pensioen kunnen op 58 jaar, en verder moeten werken tot hun 60e.
Sinds de pensioenhervormingen werden aangekondigd door de regering-Di Rupo, heerste er in onderwijsmiddens onzekerheid omtrent de wettelijke pensioenleeftijd. Voor leerkrachten bestaat er namelijk al jaren het zogenaamde terbeschikkingsstellingssysteem. Die vervroegde uitstapregeling stond leerkrachten toe om niet op 60, maar wel op 58 jaar met pensioen te gaan. Dat systeem werd de laatste jaren onhoudbaar, waardoor Vlaams minister va Onderwijs Pascal Smet aankondigde het TBS-systeem opnieuw te willen bekijken.

De Vlaamse regering raakte het nu eens met de onderwijsvakbonden over de uitdoving van dat TBS-systeem. Daardoor zullen leerkrachten in de nabije toekomst tot hun 60e moeten werken, twee jaar langer dus. Voor kleuterleiders en - leidsters, die voorheen met pensioen konden op de leeftijd van 56, wordt de pensioenleeftijd eveneens opgetrokken met twee jaar.

Er zal een overgangsregeling in voege treden om de verhoging van de pensioenleeftijd zo goed mogelijk op te vangen. Er is eveneens een uitzondering voorzien voor leerkrachten die momenteel 58 jaar oud zijn en zich al aan het voorbereiden waren op hun pensioen.

Bron: DS: Link

Opinie:
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat ook leerkrachten hun duit in het zakje doen. Iedereen moet langer werken en dus de leerkracht ook.

De TBS-regeling is destijds ook ingevoerd zodat ook jongere leerkrachten de kans kregen om te werken (als ik me niet vergis). Hopelijk werken we deze situatie niet weer in de hand.

Ik zelf voel mij nu niet benadeeld, maar misschien zegt de oudere garde dat ik nog jong en naïef ben
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2012, 22:34
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Leerkrachten moeten twee jaar langer werken

Ik vind het niet meer dan normaal dat ook de leerkrachten twee jaar langer moeten werken. In de leraarskamer van mijn stageschool werd er veel over dit onderwerp gepraat en bijna al de leerkrachten hadden vrede met deze maatregeling genomen. Zij vonden dat iedereen op dat gebied gelijk voor de wet was. Het negatieve aan deze extra twee jaar is dat er leerkrachten voor de klas zullen staan die enorm ‘uitgeblust’ zijn. Dan is het natuurlijk heel moeilijk om enthousiast voor de klas te staan, laat staan de leerlingen te motiveren. Toch ben ik ervan overtuigd dat de leerkrachten die met plezier hun job doen, het zeker niet erg vinden om langer te werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.