actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2012, 21:11
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
‘Mes dragen, kan de situatie doen escaleren' Cijfers over geweld op school ogen weini

BRUSSEL - Geweld op school is een realiteit. Vandaag staat het thema centraal op een congres in Antwerpen. Wij vroegen Antwerpse tieners en een Gentse lerares naar hun ervaringen.

Uit recente cijfers van de federale politie is gebleken dat in tien jaar tijd het aantal aangiftes van fysiek geweld op scholen fors toegenomen is. In 2010 waren er 1.228 klachten, bijna twee keer zoveel als in 2000.

In een rapport van het kinderrechtencommissariaat (september 2011) gaf driekwart van de tweeduizend ondervraagde leerlingen tussen 12 en 18 jaar aan fysiek geweld te hebben ondervonden op school, vier op de tien ervoeren zwaar fysiek geweld.

Vandaag heeft aan de Universiteit Antwerpen een congres plaats over geweld op school. Criminoloog Karel Verleije van het Antwerps parket zal er schetsen hoe in Antwerpen scholen, politie en parket in 2002 een protocol hebben afgesloten om het probleem aan te pakken. Geweldfeiten worden gemeld via vaste contactpersonen en zo beter opgevolgd. Scholen krijgen ook feedback over de afhandeling.

‘Politie en parket zijn tevreden want de zaken verlopen nu efficiënter', zegt Verleije. ‘De scholen hebben eindelijk een sluitstuk van hun eigen beleid. We hebben zelfs de indruk dat deze aanpak ontradend werkt.' Vandaag doen 53 scholen mee, in het begin 7.

Uit de Antwerpse ervaringen met het protocol blijkt volgens Karel Verleije niet dat wapendracht een groot probleem is. Verhalen (zie hiernaast) dat jongeren een mes op zak hebben omdat ze zich onveilig voelen, vindt de criminoloog wel zorgwekkend.

‘Een mes dragen uit zelfverdediging is niet zonder risico. Het wapen tonen kan meer geweld uitlokken en een situatie doen escaleren. En wapendracht blijft verboden.'


De Standaard
11/05/2012


Mening:
Ik vind het zeer verontrustend dat er zoveel jongeren op school fysiek geweld ervaren. Hierbij stel ik mij wel de vraag wat zij onder fysiek geweld verstaan. Het is goed en ook nodig dat dit schoolse geweld via één meldpunt kan worden doorgegeven en behandeld zal worden. Leerlingen en ook leerkrachten moeten zich toch voelen kunnen voelen op school.
Wellicht zullen er grote verschillen tussen middelbare scholen zijn. Zo zal een school midden in een stad als Antwerpen wellicht meer te maken krijgen met fysiek geweld dan een school in een kleinere gemeente of stad.
Wapendracht op school mag naar mijn mening nooit getolereerd worden, ook al zou dit aan de wapendrager een gevoel van veiligheid geven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2012, 22:10
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
‘Mes dragen, kan de situatie doen escaleren'

Zelf heb ik in het secundair onderwijs gemerkt dat enkele leerlingen vochten of andere leeftijdsgenootjes bedreigden. Toch had ik nooit gedacht dat er zo veel geweld op school wordt gebruikt.
Een vriend van mij werd ooit door enkele jongens bedreigd omdat hij een relatie had met een goede vriendin van hen. Hij voelde zich toen erg onveilig en had schrik om naar school te gaan.
Het is goed dat geweldfeiten tegenwoordig beter worden opgevolgd. Het is erg belangrijk dat leerlingen zich veilig kunnen voelen op school. Het is immers niet de bedoeling dat bepaalde leerlingen niet naar school durven omdat ze misschien in elkaar geslagen zouden worden. Het dragen van een wapen mag absoluut niet getolereerd worden. Hierdoor zouden er veel dramatischere dingen kunnen gebeuren dan gepland.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.