actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2012, 21:04
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Jonge leerkrachten bedanken voor interims

15/05/12 19u49 - Scholen in Vlaanderen vinden bijna geen vervangleraren meer voor leerkrachten die een tijd afwezig zijn. Jonge leraren zijn niet geïnteresseerd in die invalopdrachten, het is maar voor een paar weken, daarna moeten ze weer naar een andere school. Dan gaan ze liever in de privésector werken.

Bekijk filmpje: http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgi...-interims.dhtml

Bron: HLN, 15-05-2012

Mening:
Ik begrijp dat veel jonge leerkrachten bedanken voor interims omdat dit voor een veel te korte tijd is. Leerkrachten willen zekerheid. Zoals ze in het fimpje vermelden is het moeilijker voor jonge leerkrachten om elke keer in een nieuwe klas te staan. Wanneer je de leerlingen echt begint te kennen, mag je al terug opzoek gaan naar ander werk. Wanneer je begint te studeren voor leerkracht dan weet je dat je niet hogerop kan geraken. Hierdoor gaan er veel jongere leerkrachten werken in de privésector voor de promoties. Het enigste waar je met leerkracht hogerop kan geraken is met je uren. Maar dit weet je toch al voor je begint met studeren. Als jonge leerkracht is het even zoeken maar het is toch de ervaring die telt. Uiteindelijk kom je wel op je pootjes terecht!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2012, 17:17
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Tuurlijk weet je dit voor je begint.
Maar niet iedereen komt zomaar even op zijn pootjes terecht.
Ik werk dit jaar met interims en kan de scholen al niet meer tellen waar ik al gestaan heb.
Ik heb zo van collega's verhalen gehoord van mensen die 5 jaar met interims werken en er dan de brui aan geven. Ik kan dat begrijpen.
Elke keer opnieuw beginnen, elke keer het gezaag moeten aanhoren dat je anders lesgeeft of anders toetsen opstelt, etc.
Je kan op voorhand nooit echt voorbereiden. Ja ok, je kan tijdens de meeste vakanties niets voorbereiden maar dan bellen ze ja op maandag op en moet je soms op maandag zelf nog beginnen. Dan is het volop beginnen voorbereiden.
Het is niet altijd leuk hoor. Dit jaar is het eerste jaar dat ik dagen tegen mijn zin ga werken. De vorige twee jaren had ik mijn eigen klassen en had ik dat gevoel echt niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th June 2012, 01:40
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Interimjob niet leuk, niet interessant, ...? Het zou natuurlijk leuk zijn als je op voorhand weet dat je na het behalen van je diploma onmiddellijk de plaats kan innemen van iemand die met pensioen gaat en dat je dan op je twee oren kan slapen tot je zelf zo oud bent. Voor een enkeling realiteit, voor de meesten een mooie droom.

Ik denk dat je realistisch genoeg moet zijn wanneer je aan de opleiding begint, want je houdt er inderdaad best rekening mee dat je de eerste jaren van hot naar her zal moeten lopen om aan de slag te blijven. Anderzijds heeft dit ook een positieve zijde.
Ik heb ongeveer 5 jaar in het onderwijs gewerkt, de eerste drie jaren opeenvolgend in verschillende scholen. Het ene moment stond ik in een streng college om dan enkele maanden daarna in het deeltijds onderwijs aan de slag te gaan. De laatste twee jaren waren voor mij de leukste. Ik was ambulante leerkracht in een scholengemeenschap van 4 scholen (deze job werd jammer genoeg geschrapt door minister Pascal Smet). De belangrijkste vereiste was flexibiliteit. Meestal stond ik voor de klas, want er waren altijd wel leerkrachten die moesten vervangen worden. Soms moest ik een afwezigheid opvangen van iemand op het sekretariaat. Dat betekende telefoon opnemen, leerlingenonthaal, kopiëren, toezicht, leerlingen verzorgen en troosten, ouders inlichten enz.
Ik kan maar een ding hieruit besluiten: ik heb er zeer veel uit geleerd. Interimjobs laten je kennismaken met veel facetten van de job, ze verruimen je blik.

Sommigen kunnen ervoor kiezen om in de privésector te gaan werken omwille van promotiekansen, financiële voordelen enz., maar werkzekerheid? Waar heb je dat nog tegenwoordig?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.