actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2012, 20:48
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
'Niet studiekeuze, wel schoolkeuze bepaald door sociale achtergrond'

'Niet studiekeuze, wel schoolkeuze bepaald door sociale achtergrond'

dinsdag 09 oktober 2012, 13u46
Auteur:loa

BRUSSEL - Dirk Van Damme, hoofd van onderwijsonderzoek en – vernieuwing bij de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), ontkent dat hij het hervormingsplan van Pascal Smet afkeurt. De Morgen publiceerde dinsdag de kritiek die Van Damme zou hebben, maar in een reactie noemt hij die berichtgeving ongenuanceerd.

Volgens De Morgen heeft Van Damme met name kritiek op het uitstellen van de studiekeuze tot 14 jaar. Die maatregel zou hij eerder 'nutteloos' bevonden hebben, en een hypotheek op de toekomst van de jongeren. Hij zou gezegd hebben dat Smet met zijn plan te veel focust op kansengroepen, terwijl uit onderzoek blijkt dat vooral het niveau van de goed presterende leerlingen er de laatste jaren op achteruitgaat.

Maar in een reactie op het artikel nuanceert Van Damme. 'Het stoot vooral tegen de borst dat ik opgevoerd word als een tegenstander van een gelijkekansenbeleid in onderwijs', zo zegt hij. Hij ontkent dat hij zich ooit gekeerd heeft tegen de hervormingsplannen van Smet, hij acht de hoofdlijnen ervan 'juist en noodzakelijk'.

'Ik heb me wel op een genuanceerde wijze willen afzetten tegen een al te radicale en naïeve visie (die overigens niet die van de minister is) op een punt dat in het publieke debat naar voren is gekomen, namelijk het uitstellen van de studiekeuze.'

'Het uitstellen van elke oriënterende studiekeuze naar de leeftijd van 14 jaar zal naar mijn gevoel de impact van sociale achtergrond op leerresultaten niet drastisch kunnen terugschroeven, aangezien vooral de schoolkeuze door sociale achtergrond wordt bepaald', argumenteert hij. Volgens Van Damme zou iedereen tegen zijn 14de al het best de richting volgen waar zijn of haar talenten het best tot ontwikkeling komen.

Van Damme pleit nog voor het herbekijken van studierichtingen, 'waarbij technische en beroepsgerichte richtingen als volwaardig alternatief moeten gepositioneerd worden.' Hij benadrukt ook dat het Vlaams onderwijsbeleid blijvend moet inzetten op gelijke kansen en tegelijk rekening moet houden met de signalen dat betere studenten het blijkbaar minder goed doen dan tien jaar geleden.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121009_00327516

Zoals de titel het al zelf vermeld is het vooral de sociale achtergrond van de leerling/jongere die bepaalt welke school uiteindelijk de beste zal zijn. Al vind ik die stelling een beetje achterhaalt. De meeste jongeren hebben vaak wel een globaal idee wat ze uit willen in het secundair onderwijs, zonder rekening te houden met eventuele verplichtende ouders. Vaak is die studiekeuze ook bepalend voor de schoolkeuze die hieraan vasthangt. Toch speelt sociale achtergrond een grote rol, en ik denk zeker ook wat betreft een studiekeuze. Om het heel eenvoudig te stellen, een zwak gezin met weinig ambitie gaat nooit voldoende motiveren om bijvoorbeeld ooit te denken aan universitaire studies. Vaak zien we hier dan ook de keuze voor een vakschool waar de leerlingen/jongeren een beroep willen leren om zo snel mogelijk te kunnen gaan werken. Vaak is de interesse in school ook niet erg groot. Ik vind dit dus eigenlijk een foute titel!

Vervolg hierop is dat ik ook dubbel zit met het voorstel om de studiekeuze te verlaten tot de leeftijd van veertien jaar. Leerlingen die weten wat ze willen, moeten meteen de kans krijgen om dit te gaan bereiken. Andere leerlingen met twijfels kunnen misschien nog wat nadenken en overwegen. Al vind ik persoonlijk dat het beter is om een richting te kiezen en te ondervinden waarom het bijvoorbeeld niet past/ligt en dan zo een keuze laten afhangen. Hoe later een concrete richting beschikbaar wordt, hoe minder mogelijkheden er zijn om voorbereid te worden op de arbeidsmarkt of eventuele verdere studies. Dit voorstel heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Ik weet zelf niet zo goed waar ik me bij moet aansluiten, al zegt mijn intuïtie mij dat de nadelen toch net dat iets meer overtuigen ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.